Consumul accelerează în septembrie şi anticipează o revenire bună a economiei României în al treilea trimestru. Vânzările din comerţul cu amănuntul, cel mai important indicator pentru consumul privat, au crescut în septembrie cu 4,6% an/an

Autor: Răzvan Botea 08.11.2020

 INS va publica datele despre evoluţia economiei în T3/2020 pe 14 noiembrie.

Vânzările din comerţul cu amă­­nuntul, cel mai im­por­tant indicator pen­tru consumul privat, au cres­cut în septembrie cu 4,6% an/an, evoluţie care a fost sus­ţinută de vânzările de produse ne­ali­men­tare, care au înregistrat un plus an/an de aproape 12%, arată datele publi­cate de Institutul Naţional de Statistică.

Economiştii ING Bank scriu, într-o analiză a instituţiei, că evoluţia cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul consolidează predicţia băncii că în al treilea trimestru din 2020 PIB-ul României va mai recupera din căderea din al doilea trimestru. Potrivit predicţiei ING din acest moment, economia România va creşte cu 7-8% în T3/2020 şi va evita o revenire în formă de „W“.

„Vânzările cu amănuntul din România s-au recuperat în septembrie, avansând cu 1,7% faţă de luna trecută. Deşi această creştere nu a fost deosebit de spectaculoasă, este suficient pentru a ne cimenta aşteptările pentru un PIB puternic în al treilea trimestru“, scrie Valentin Tătaru, economist ING Bank România.

Economiştii Băncii Transilvania pun evoluţia comerţului cu amînuntul din septembrie pe seama eliminării unor restricţii în ceea ce priveşte prevenirea răspândirii virusului, dar şi pe fondul unor politici economice relaxate.  

„Statisticile indică ameliorarea comerţului cu amănuntul în septembrie, pe fondul eliminării unor restricţii implementate pentru contracararea crizei sanitare şi resimţirii mix-ului relaxat (fără precedent) de politici economice“, scrie Andrei Rădulescu, directorul de analiză macroeconomică al Băncii Transilvania.

Creşterea din septembrie a fost susţinută în cea mai mare parte de vânzările de produse nealimentare, în special de zona de mobilă şi electrocasnice, care a înregistrat o creştere a cifrei de afaceri de 9,5% an/an. Industria modei a înregistrat o ceştere uşoară, de 1%, în vreme ce cifra de afaceri în comerţul cu amănuntul cu produse farmaceutice sau de frumuseţe a crescut cu 9,4%.

Pe de altă parte, vânzările de carburanţi au continuat să scadă an/an pentru a şaptea lună la rând din martie încoace, în vreme ce vânzările de produse alimentare au crescut cu 2,8%.

În perioada ianuarie-septembrie 2020 comerţul cu amănuntul a crescut cu 1,7%.

„Cifrele de astăzi prezintă o imagine puţin mai optimistă a ceea ce ne putem aştepta de la următoarea estimare a PIB-ului pentru trimestrul al treilea din 2020. După o cădere abruptă în al doilea trimestru, când economia s-a contractat cu aproape 12%, credem că este posibilă o creştere de 7-8%. Având în vedere că până acum restricţiile legate de Covid-19 nu s-au apropiat de ce am văzut în primăvară, este încă rezonabil să anticipăm că România va evita o contracţie economică în ultimul trimestru al anului 2020 şi mult temuta recuperare în formă de W“, mai scriu economiştii ING.

Economiştii Băncii Transilvania esti­mează că evoluţia consumului pri­vat, principala componentă a economiei româneşti, va fi de creştere me­die anuală de 1,4% în perioada 2020-2022, pe fondul finanţării ieftine, creş­te­rii veniturilor şi evoluţiei din piaţa muncii.

„În scenariul macroeconomic central prognozăm majorarea consumului privat (principala componentă a PIB) cu o dinamică medie anuală de 1,4% în perioada 2020-2022, evoluţie susţinută de nivelul redus al costurilor reale de finanţare, continuarea procesului de convergenţă a veniturilor spre media europeană şi intrarea economiei într-un nou ciclu (cu impact pozitiv pentru climatul din piaţa forţei de muncă)“, mai scrie Andrei Rădulescu.