ZF 15 minute cu un antreprenor. Dragoş Petrescu, City Grill: Piaţa de livrări la domiciliu este în creştere, va ajunge undeva la 25% din vânzările restaurantelor anul viitor şi va rămâne aici şi după pandemie

Autor: Miruna Diaconu 10.11.2020

Odată cu izbucnirea pandemiei de Covid-19, lanţul de restaurante City Grill s-a reorientat către livrările la domiciliu, iar acum a ajuns la circa 1.300 de comenzi pe zi ♦ Dragoş Petrescu spune că este în discuţie cu doi mari retaileri pentru a intra în supermarketuri cu produse de tip ready-to-eat şi ready-to-cook.

Dragoş Petrescu, proprietarul gru­­pului de restaurante City Grill, spune că piaţa de li­vrări la domiciliu este într-o continuă dezvoltare, feno­men accentuat şi de pandemia de Covid-19 care a limitat libertatea de mişcare şi a în­chis restaurantele la interior pentru cea mai mare parte a acestui an.

Omul de afaceri este de părere că livră­rile la domiciliu vor reprezenta anul viitor circa 25% din industria restaurantelor, iar acest procent va rămâne şi după încetarea pan­demiei.

„Piaţa livrărilor la domiciliu este una în creştere, ea va ajunge undeva la 20-25% la nivelul anului 2021 şi va păstra acelaşi procent permanent pentru că acest obicei de consum fie acasă, fie la serviciu, va rămâne şi după terminarea pandemiei“, este de părere Dragoş Petrescu, proprietar City Grill şi vicepreşedinte Romanian Business Leaders, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor: Cum facem ca economia să funcţioneze în continuare?, un proiect ZF şi First Bank. Piaţa de restaurante a ajuns undeva la 14 mld. lei anul trecut, după o creş­tere constantă şi continuă de-a lungul ultimului deceniu, acesta fiind un ni­vel maxim record. Pandemia de Covid-19 nu doar că a inversat tren­dul, ci a înjumătăţit piaţa, conform esti­mă­rilor companiilor care activează în domeniu.

Proprietarul City Grill este de părere că industria restaurantelor îşi va reveni abia în 2023 la nivelul din 2019, iar sectorul hotelier va avea o revenire şi mai lentă. Dacă nu ar fi izbucnit pandemia, Dragoş Petrescu este de părere că sectorul restaurantelor ar fi înregistrat afaceri de peste 4 miliarde euro (aproape 20 mld. lei) în contextul în care ultimii cinci ani au fost foarte buni pentru cei din această industrie.

În momentul în care criza pandemică a izbucnit în România, lanţul de restaurante City Grill s-a adaptat situaţiei  destul de repede, astfel că a început să livreze mâncare la domiciliu, ajungând în prezent la circa 1.300 de comenzi online pe zi.

„Noi am luat decizia să pivotăm ime­­diat după eveni­mentele din mar­tie pe zona de online, li­­vrări. Am arun­cat toa­te re­sursele nece­sa­re în a crea acest concept de la zero cu 66 de pro­­duse noi, ma­­rea ma­­jo­­ritate a aces­tora fiind special fă­­cute pen­tru a fi li­vra­te“, explică Dragoş Petrescu.

Totodată, proprie­tarul lanţului de restau­ran­te este în discuţie cu doi mari re­tai­leri pentru a intra în supermarket-uri cu produse de tip ready-to-eat şi ready-to-cook, fiind o nouă linie de business pentru busi­nessul pe care îl conduse Dragoş Petrescu. Din datele comunicate anterior, aceste produse sunt deja în reţeaua Profi, cu 1.300 de magazine, existând însă discuţii şi cu altele. Petrescu este însă de părere că va începe să existe din ce în ce mai multă concurenţă pe partea de retail, astfel că segmentul de livrări va reprezenta o parte mai mare din business decât plasarea produselor în supermarketuri.

Grupul City Grill, unul dintre cei mai puternici jucători din industria restau­ran­telor din România, are 18 localuri sub mai multe bran­­duri şi o platformă de livrări. În portofoliul grupului se află brandurile Hanu’ Berarilor, City Grill şi City Cafe, Trattoria Buon­giorno, Caru’ Cu Bere, Hanu’ lui Manuc, Pescăruş şi Becker Brau.

Compania este unul din­­tre cei mai mari angajatori din industrie cu 1.500 de salariaţi.

Grupul City Grill a în­cheiat anul 2019 cu o creştere de 13% a cifrei de afaceri, la 187 milioane lei. Pentru acest an e bugetat un nivel al businessului de doar 60% din cel din 2019, conform datelor comunicate anterior.

Omul de afaceri adaugă că în industria ospitalităţii lucrează mulţi tineri, ceea ce reprezintă un mare avantaj pentru acest sector, astfel încât să se poată dezvoltă şi să răspundă cerinţelor noilor generaţii.

„La noi media de vârstă este de 26 de ani între cei 1.500 de angajaţi. Dintre aceş­tia, din păcate, sunt activi peste 500 de an­gajaţi pentru că trecem cu dificultate de aceas­tă perioadă cu impact major în in­dustria ospitalităţii. Îi văd pe tineri gata de sa­crificiu, adică nu am simţit în generaţia tânără un blocaj care să îi oprească să facă lucruri. În proiectul nou pe care l-am pornit în zona de delivery, mă bazez foarte mult pe părerea tinerilor pentru că ei înţeleg foarte bine această schimbare şi sunt foarte ver­satili în a lua decizii“.

Dragoş Petrescu este şi vicepreşedintele fundaţiei Romanian Business Leaders, în cadrul căreia s-a realizat studiul Pulsez cu privire la generaţia Z. Studiu a fost realizat pe un eşantion de 1.115 persoane cu vârste cuprinse între 16 şi 24 de ani, iar unul dintre cele mai interesante lucruri este faptul că majoritatea celor intervievaţi doresc să ia calea antreprenoriatului sau a managementului, iar 2 din 3 tineri tind să se facă antreprenori. De asemenea, doar 1 din 5 doreaşte să mai plece din ţară.

„Cred că pandemia a făcut un schimb între dorinţele lor de consum, adică ei au redirecţionat banii pe care îi alocau în călătorii în zona de training şi pregătire. Surprinzător, ei au decis să direcţioneze banii către altceva, s-au schimbat în funcţie de pandemie“, precizează Dragoş Petrescu.

Studiul arată faptul că pentru 46% dintre respondenţi contează provenienţa locală a produselor, iar 68% dintre tineri se uită ca produsul să fie eco friendly, ceea ce poate însemna că tinerii sunt din ce în ce mai interesaţi în a proteja natura.