China are şansa de a deveni un lider al industriei maşinilor electrice, iar producătorii auto occidentali o ajută

Autor: Bogdan Cojocaru 09.11.2020

China este fabrica economiei mondiale şi cel mai mare exportator al lumii. Este şi cea mai mare piaţă auto, dar nu a fost niciodată un mare exportator de autovehicule. Acest lucru l-ar putea schimba maşina electrică şi ambiţia Beijingului de a face din tehnologie nucleul dezvoltării economice în următorii cinci ani. Iar companiile auto fanion ale statelor occidentale îi vor da mai mult decât o mână de ajutor.

VW are planuri mari pentru piaţa maşinilor electrice din China, Renault va produce prima maşină Dacia electrică tot acolo, Tesla a efectuat primele exporturi de maşini cu motor electric fabricate în China, iar BMW a făcut disponibil pentru pieţele internaţionale un model „Made in China“. Maşina electrică înseamnă în primul rând tehnologie, iar China o are sub nas.

Grupul german Volkswagen, cel mai mare producător auto din lume,  a ajuns la un punct de cotitură. Dacă n-o ia în direcţia bună, şi-ar putea pune existenţa în pericol. Are proiecte de maşini electrice, dar este cu mult în urma Tesla. Are o capacitate de producţie enormă, însă trebuie să-şi reinventeze maşinile ca dispozitive mobile acţionate de software.

Altfel, VW riscă să ajungă un fel de Nokia, cândva cel mai mare producător de telefoane mobile, dar care n-a reuşit să ţină pasul cu tehnologia, după cum scrie Bloomberg. Smartphone-urile au ucis Nokia. Smartcar-urile sunt acum viitorul. VW a făcut câţiva paşi în această direcţie. În primăvară a anunţat că va investi peste 2 miliarde de euro în parteneriate cu două companii chinezeşti prin care va produce în China maşini electrice.

Pe atunci, concurenţi puternici ca General Motors, Toyota şi Tesla îşi făceau clară intenţia de a înainta pe piaţa maşinilor electrice din China, notează Reuters. În vară, VW a făcut un nou anunţ legat de China, anume că se va concentra pe producţia de maşini electrice de acolo, pentru ca în septembrie să dezvăluie că va investi încă 15 miliarde de euro în maşinile electrice „Made in China“, potrivit AFP.

Renault, concurentul francez al VW, are deja mai multe modele electrice, iar cu unul, Renault Zoe, asamblat în Franţa, a fost câţiva ani lider de piaţă. În cursa electrică tot mai acerbă grupul vrea să arunce acum un model mai ieftin, poate cel mai ieftin din acest segment din Europa, Dacia Spring.

Deşi Dacia este marcă românească, maşina va fi produsă în China. Sindicatele franceze şi-au arătat deja nemulţumirea. Dacia Spring va fi vândută în Europa. Luna trecută, Tesla, companie emblematică pentru sectorul electric american, a anunţat primele exporturi de maşini construite în China.

Este vorba de 7.000 de unităţi din Model 3 vândute pe piaţa europeană. Planurile iniţiale erau ca fabrica Tesla din China, din apropiere de Shanghai, să producă doar pentru China.

BMW, un alt constructor auto emblematic german, va asambla într-o uzină chinezească modelul iX3, care va fi vândut la nivel global, notează The Wall Street Journal. 

China este cea mai mare piaţă din lume, cu vânzări în 2019 de 28 de milioane de maşini. Însă anul trecut n-a exportat decât un mi­lion de unităţi, cele mai multe în state în curs de dezvoltare. Multe din­­tre mărcile chineze nu sunt cu­nos­­cute pe pieţele mature, iar până acum cei mai mulţi dintre con­­structorii străini obişnuiau să-şi folosească uzinele chineze pen­tru a face maşini destinate pieţei lo­cale.

Schim­­barea de tendinţă, adică folosirea fabricilor chineze şi pentru producţia de export este în beneficiul Chinei şi reflectă relaxarea restricţiilor locale. Legea chineză permite companiilor străine să producă acolo doar în parteneriat cu o companie de profil locală şi le obligă să împartă profiturile cu partenerul chinez.

Pentru maşinile electrice, regulile au fost retrase în 2018, iar pentru alte maşini vor fi înlăturate în 2022. Tesla a profitat şi a devenit primul pro­du­­cător auto străin care deţine în întregime o fabrică în China.

De asemenea, BMW intenţionează să majoreze participaţia la parteneriatul local de la 50% în prezent la 75% până în 2022. 

Un control mai mare şi o porţie mai mare din profituri înseamnă că investitorul străin va fi impulsionat să folosească fabrica din China şi pentru export.

Beijingul a redus subvenţiile pentru maşini electrice anul trecut, dar a introdus în schimb un sistem de tranzacţionare a unor calificative date de guvern, scopul fiind creşterea calităţii şi încurajarea producţiei de maşini cu propulsie electrică.

China are un avantaj important în această industrie. Pentru că a luat startul mai devreme decât alte state, are acum reţele complete de furnizori. China este de ani buni cea mai mare piaţă pentru maşini electrice, chiar dacă Europa s-ar putea să ocupe temporar această poziţie anul acesta mulţumită politicilor de sprijin.

Lanţurile de furnizori din China îi includ pe unii dintre cei mai mari producători de baterii pentru maşini electrice din lume.

Spre exemplu, Tesla a folosit acumulatori fără cobalt de la Contemporary Amperex Technology pentru a reduce costurile unora dintre modele fabricate la Shanghai.

VW a cheltuit anul acesta 1,2 miliarde de dolari pentru a cumpăra o participaţie de 26% din producătorul de baterii chinez Guoxuan High-Tech. Şi producători majori din ţările vechine Coreea de Sud şi Japonia au fabrici în China.

Constructorii auto au de unde alege. Industria maşinilor electrice e încă în faşă.

Sectorul electric are încă o pondere mică în vânzările totale de maşini la nivel mondial. Iar constructorii nu se rezumă doar la China. Tesla îşi construieşte o fabrică, una dintre cele mai mari din lume, la Berlin. Iar Uniunea Europeană încearcă să-şi clădească propriul sector al bateriilor, unde sunt deja prezente companii mari din Asia. Însă, spre deosebire de era motoarelor cu combustie internă, acum China, un jucător de top în tehnologie, are şansa de a deveni un lider al exporturilor de maşini electrice.