Se schimbă comportamentul de consum? Magazinele locale iau faţa supermarketurilor moderne în pandemie, vânzările cresc cu 17%, de două ori mai repede decât piaţa. „Am observat o evidentă orientare a consumatorului către susţinerea afacerilor locale şi alegerea unor produse de la branduri româneşti şi producători locali“

Autor: Cristina Roşca 09.11.2020

Vânzările reţelelor locale de magazine alimentare, ace­le businessuri dez­vol­tate de antreprenori ro­mâni, cresc mai rapid decât cele ale jucătorilor internaţionali, ale lanţurilor de supermarketuri şi hiper­marketuri moderne. Mai exact, în pe­rioada mai-octombrie, principalul câş­ti­gător ca rezultate au fost super­mar­keturile locale, după ce în lunile de lockdown supermarketurile operate sub brand internaţional au fost principala destinaţie de shopping.

„Am observat o evidentă orientare a consumatorului către susţinerea afa­ce­rilor locale şi alegerea unor pro­duse de la branduri româneşti şi pro­­ducători lo­cali“, spune spune Ghassan Shak­hshir, di­rector de marketing al busines­su­lui şi ac­ţionar în cadrul grupului Safeway. Grupul Safeway deţine o re­ţea de 12 ma­gazine alimentare sub bran­dul Home Garden în judeţul Cluj, afac­erile acestora apropiindu-se de 40 mil. lei în 2019.

În perioada mai-octombrie, vân­ză­rile supermarketurilor locale au cres­cut cu 17%, cel mai alert ritm dintre cele analizate de compania de cercetare de piaţă RetailZoom. Avansul e de aproape două ori mai rapid decât cel al pie­ţei totale şi decât al segmentului de proximitate. Spre comparaţie, vânzările din magazinele pe format mare - hiper­mar­keturi şi cash & carry - au un plus de 6,8% în această perioadă versus lu­ni­le simi­lare din 2019, pe când în super­mar­keturile moderne avansul e de 13,4%.

Este interesant de observat acest fenomen pentru că este pentru prima dată după mulţi ani în care comerţul local, respectiv reţelele dezvoltate de antreprenori, evoluează mai bine decât cele moderne.

Este vorba de reţelele locale de magazine cu aspect modern, nu de unităţile tradiţionale gen chioşcuri.

În fiecare din anii anteriori, se deschideau câteva sute de magazine moderne sub branduri internaţionale şi se închideau la fel de multe dacă nu chiar mii de unităţi tradiţionale. În total, în ultimii 25 de ani au dispărut 70.000-80.000 de magazine alimentare mici, urniversul de comerţ alimentar local înjumătăţindu-se.

Totuşi, există în continuare câteva zeci de reţele puternice, dezvoltate de antreprenori locali, care operează împreună sute de magazine moderne, dar sub mărci româneşti. Este vorba de nume precum Annabella, Diana, Coralia, Sergiana sau Amigo.

La polul opus, sunt peste 3.000 de magazine moderne - hipermarketuri, supermarketuri, magazine de discount, cash&carry sau proximitate modernă - operate de giganţi internaţionali.

„Aceste magazine (operate de antreprenori locali - n.red.) au devenit mai relevante în pandemie când proximitatea a fost tot mai căutată în comerţ, atât în comerţul modern, cât şi tradiţional. S-au schimbat obiceiurile de consum“, explică Adrian Ariciu, CEO-ul Metro Cash&Carry România, grup activ în comerţul cash&carry (angro), astfel că se adresează companiilor. Nemţii au două categorii mari de clienţi - revânzătorii (micile magazine) şi jucătorii HoReCa.