Se schimbă comportamentul de consum? Magazinele locale iau faţa supermarketurilor moderne în pandemie, vânzările cresc cu 17%, de două ori mai repede decât piaţa. „Am observat o evidentă orientare a consumatorului către susţinerea afacerilor locale şi alegerea unor produse de la branduri româneşti şi producători locali“
Vânzările reţelelor locale de magazine alimentare, acele businessuri dezvoltate de antreprenori români, cresc mai rapid decât cele ale jucătorilor internaţionali, ale lanţurilor de supermarketuri şi hipermarketuri moderne. Mai exact, în perioada mai-octombrie, principalul câştigător ca rezultate au fost supermarketurile locale, după ce în lunile de lockdown supermarketurile operate sub brand internaţional au fost principala destinaţie de shopping.
„Am observat o evidentă orientare a consumatorului către susţinerea afacerilor locale şi alegerea unor produse de la branduri româneşti şi producători locali“, spune spune Ghassan Shakhshir, director de marketing al businessului şi acţionar în cadrul grupului Safeway. Grupul Safeway deţine o reţea de 12 magazine alimentare sub brandul Home Garden în judeţul Cluj, afacerile acestora apropiindu-se de 40 mil. lei în 2019.
În perioada mai-octombrie, vânzările supermarketurilor locale au crescut cu 17%, cel mai alert ritm dintre cele analizate de compania de cercetare de piaţă RetailZoom. Avansul e de aproape două ori mai rapid decât cel al pieţei totale şi decât al segmentului de proximitate. Spre comparaţie, vânzările din magazinele pe format mare - hipermarketuri şi cash & carry - au un plus de 6,8% în această perioadă versus lunile similare din 2019, pe când în supermarketurile moderne avansul e de 13,4%.
Este interesant de observat acest fenomen pentru că este pentru prima dată după mulţi ani în care comerţul local, respectiv reţelele dezvoltate de antreprenori, evoluează mai bine decât cele moderne.
Este vorba de reţelele locale de magazine cu aspect modern, nu de unităţile tradiţionale gen chioşcuri.
În fiecare din anii anteriori, se deschideau câteva sute de magazine moderne sub branduri internaţionale şi se închideau la fel de multe dacă nu chiar mii de unităţi tradiţionale. În total, în ultimii 25 de ani au dispărut 70.000-80.000 de magazine alimentare mici, urniversul de comerţ alimentar local înjumătăţindu-se.
Totuşi, există în continuare câteva zeci de reţele puternice, dezvoltate de antreprenori locali, care operează împreună sute de magazine moderne, dar sub mărci româneşti. Este vorba de nume precum Annabella, Diana, Coralia, Sergiana sau Amigo.
La polul opus, sunt peste 3.000 de magazine moderne - hipermarketuri, supermarketuri, magazine de discount, cash&carry sau proximitate modernă - operate de giganţi internaţionali.
„Aceste magazine (operate de antreprenori locali - n.red.) au devenit mai relevante în pandemie când proximitatea a fost tot mai căutată în comerţ, atât în comerţul modern, cât şi tradiţional. S-au schimbat obiceiurile de consum“, explică Adrian Ariciu, CEO-ul Metro Cash&Carry România, grup activ în comerţul cash&carry (angro), astfel că se adresează companiilor. Nemţii au două categorii mari de clienţi - revânzătorii (micile magazine) şi jucătorii HoReCa.