Afaceri de la zero. Doi programatori au investit 50.000 de euro într-o platformă prin care şoferii pot apela la servicii de spălare auto acolo unde au maşina parcată
„Lucrăm ziua în IT, noaptea pentru start-up-ul nostru şi în weekend spălăm maşini.“
Ionuţ Miftode şi Alex Caplea, programatori cu normă întreagă, au dezvoltat în urmă cu un an aplicaţia Vehicool, un tip de spălătorie auto mobilă prin care şoferii pot apela la servicii la domiciliu sau oriunde este maşina parcată.
Cei doi tineri au pornit de la o nevoie personală, lipsa de timp pentru a merge la o spălătorie fixă, şi au investit circa 50.000 de euro în propriul business, care este funcţional din octombrie 2020.
„Vehicool este o spălătorie auto mobilă care vine şi spală maşina exact unde este parcată. Totul a început în decembrie anul trecut, pentru că eu îmi doream să am tot timpul maşina curată, dar nu aveam timpul necesar să merg la spălătorie. Am început să caut soluţii pe internet şi am aflat că nu există în România. Aşa am descoperit oportunitatea de a face propriul business“, spune Ionuţ Miftode.
El i-a prezentat ideea colegului său de serviciu, Alex Caplea, într-o zi la prânz, iar reacţia acestuia a fost pozitivă şi astfel cu fonduri proprii şi ajutorul familiilor, visul lor s-a materializat.
„Investiţia este de aproximativ 50.000 de euro, pentru dezvoltarea aplicaţiei, marketing şi achiziţia de echipamente. Avem soluţii de curăţare eco waterless şi un aspirator pe baterii.“
Cea mai mare provocare a fost să intre în lumea antreprenoriatului, spun fondatorii Vehicool, pentru că nu aveau experienţă şi i-ar fi ajutat să găsească pe cineva care să îi ghideze la început. De altfel, ei enumeră printre provocările din antreprenoriat şi teama de a vorbi în public, lipsa educaţiei financiare („noi nu ştim să ne gestionăm propriii bani“) şi procesul greoi de a crea o firmă în România.
Deşi totul a pornit în urmă cu un an, iar ideea afacerii a fost testată cu ajutorul prietenilor, aplicaţia a fost disponibilă pentru clienţi doar din octombrie 2020. De atunci, spun antreprenorii, au efectuat 70 de spălări, iar aplicaţia a fost descărcată de câteva sute de oameni. „Într-o zi, spălăm 4 maşini interior – exterior. Toţi clienţii noştri sunt persoane fizice.“
„În această perioadă, de pandemie, am fost înscrişi într-un accelerator de start-up-uri şi am avut acolo mentori în antreprenoriat. Ne dorim ca pe viitor să oferim o gamă extinsă de servicii pentru autoturisme. Ne dorim să oferim serviciul de spălare cu aburi pentru maşini murdare, să schimbăm anvelope, să facem detailing auto. De asemenea, vrem ca clienţii să poată cumpăra asigurare pentru maşină prin aplicaţie, să poată programa o vizită la service, să facă tot ce ţine de maşină prin aplicaţie“, spune Alex Caplea.
Ionuţ Miftode adaugă că pentru a trece la următorul nivel al afacerii au nevoie de o investiţie de 100.000 de euro şi până anul viitor îşi propun să aibă încă 7 persoane cu care colaborează pentru spălarea maşinilor. „Vrem să scalăm businessul pe modelul Uber. Se înscrie în aplicaţie cine vrea şi spală când poate.“
Costul unui serviciu de spălare interior şi exterior este de 79 de lei şi doar pentru spălarea în exterior este de 39 de lei. Fondatorii Vehicool susţin că numărul clienţilor creşte de la săptămână la săptămână şi nu cred că mai pot face faţă doar singuri în viitorul apropiat.
„Nu avem costuri fixe, nu avem angajaţi, putem închide şi ne putem concentra. Lucrăm ziua pentru companie, noaptea pentru start-up-ul nostru şi în weekend spălăm maşini.“
Antreprenorii îşi propun ca peste un an ei să se ocupe doar de dezvoltarea afacerii şi speră să iasă din Bucureşti, mai întâi în judeţul Ilfov, apoi în alte oraşe din ţară şi în final în străinătate. „Dacă îţi doreşti ceva, uiţi de tot greul şi duci la capăt ideea. Satisfacţia noastră de acum nu se poate măsura.“
Ziarul Financiar şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă.
► Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.
► În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.