Sorin Pîslaru: ”O ţară nu poate înainta fără presă”

Ziarul Financiar 19.11.2020

A venit la Ziarul Financiar în 1999. A fost, pe rând, jurnalist, editor finanţe-companii, redactor-şef adjunct şi, din 2005 încoace, este redactor - şef. Absolvent de Matematică şi de Relaţii Economice Internaţionale, Sorin Pîslaru conduce astăzi Ziarul Financiar, cea mai puternică publicaţie de business din România.

Cum a ajuns un matematician să fie jurnalist?

A venit ca urmare a faptului că întotdeauna mi-a plăcut să citesc presa. Spre exemplu, eu îmi amintesc de Trump de dinainte de '90 şi de asta am spus că va câştiga Trump. (…)

 Când spuneai America, spuneai Trump, spuneai Coca Cola, spuneai McDonald's. Întotdeauna mi-a plăcut să citesc şi încet-încet îţi place să şi scrii. Aveam un radio. Radio-ul şcolii, radio-ul liceului. Şi cei trei care ne-am ocupat (de radioul şcolii- n.red.) asta facem şi acum, presă.

A fost un microb care, gata, a intrat în acea zonă şi te-a dus.

Nu poate o ţară, în niciun caz nu poate înainta fără presă.

Ce înseamnă ”tirania paginii albe”?

A fost într-o discuţie cu un coleg de-al nostru care astăzi este la un Big Four, care a fugit de această tiranie a paginii albe. Începi ziua, acesta este avantajul print-ului, spun eu, începi ziua cu o pagină albă. În fiecare zi trebuie să dai seamă, cum spunea cronicarul, pentru ceea ce ai făcut azi. E o meserie în care se vede ce faci în fiecare zi.

Şi acum discut cu foşti colegi care aveau în responsabilitate o pagină şi spuneau ”Sorine, parcă visez şi noaptea mă trezeam şi mă gândeam: <ce o să scriu mâine în ziar, cu ce umplu pagina>?

Cum era ZF la începuturi?

La început, ziarul şi-a găsit foarte greu drumul, însă de la prima citire îţi dădeai seama că era altceva pe piaţa media. Ziarul nu avea ştiri la început.

Încet- încet a pornit practic, a avut o formă şi şi-a găsit şi conţinutul în timp, dar a fost foarte greu până şi-a găsit conţinutul.

La un moment dat, ne-am dus către un ziar generalist, aveam şi pagină de sport, pagină de cultură.

Acum şase sau şapte ani a început ZF Live. Dacă e ora 12, în business e ZF Live. Am fost nişte pionieri atunci în transmisiile live. Am construit un univers practic în care informaţia ajunge la cititor în multiple ipostazieri.

Am construit iată flux separat de infografice pe fiecare sector de activitate. Unul dintre jurnaliştii invitaţi de la Financial Times, când i-am povestit de acest infografic a devenit foarte atent şi nu ştiu dacă întâmplător sau nu, acum Financial Times are un flux de infografice. Dacă vrei să vezi sumarul zilei în infografice o poţi face.

Cât de radicală a fost transformarea ZF în 22 de ani?

Nu e radicală. Facem acelaşi lucru. Ne indignăm în fiecare zi, ne punem o întrebare: dom le dar de ce nu se întâmplă lucrurile alea aşa?

Esenţa rămâne. Esenţa jurnalismului este credibilitatea şi această stare de a pune tot timpul întrebări, de a provoca şi de a găsi explicaţii şi ce este în spatele cifrelor, ale tendinţelor.

Jurnalistul credibil poate să creeze un produs viabil. Doar jurnalistul credibil, pentru că se vede imediat atunci când, de fapt, nu-ţi pasă.