Investiţi în România! Igor Leşan, proprietar, RomBeer: Vrem să ajungem la peste 700 de locaţii în următorii cinci ani, prin investiţii proprii şi francizare. Avem 64 de microproducători de bere din România, continuăm să listăm şi alte produse româneşti

Autor: Alex Ciutacu 20.11.2020

♦ Numărul producătorilor de bere artizanală a crescut de aproape şase ori în ultimii cinci ani, iar în prezent există 72 de mici producători în toată ţara, în comparaţie cu Ungaria, unde numărul trece de 300. 

Retailerul de bere artizanală şi produse româneşti RomBeer vrea să ajungă la un număr de 702 locaţii deschise în piaţa locală în următorii cinci ani, atât prin investiţii proprii, cât şi prin francizare, în contextul în care apetitul românilor pentru bere artizanală este în creştere, a declarat Igor Leşan, fondator şi proprietar al RomBeer, în emisiunea Investiţi în România!, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank.

„Vrem să ajungem la 702 unităţi în următorii cinci ani şi credem că România poate absorbi acest număr. Vizăm centre comerciale, locaţii stradale, este foarte important să fim lângă publicul consumator. Nu vizăm locaţii de centru, nu vizăm locaţii industriale, vrem să mergem mai mult în cartierele aşa-numite dormitor“, a explicat Igor Leşan, antreprenorul care a creat conceptul staţiilor de bere RomBeer în 2016.

Antreprenorul a început francizarea conceptului în 2019, iar astăzi există 9 unităţi funcţionale şi 5 în construcţie. În baza contractelor semnate deja, până în februarie 2021 numărul locaţiilor RomBeer va ajunge la 26 de unităţi. 

„În 2021 vrem să deschidem 50 de unităţi în toată ţara, o parte vor fi în regim propriu, o parte vor fi în regim de franciză“. 

Investiţia necesară pentru deschiderea unei francize RomBeer se ridică la aproximativ 40.000 de euro, în funcţie de locaţie, iar aceasta se poate amortiza în mai puţin de doi ani. 

Extinderea începută în 2020 a fost realizată până acum prin investiţii de 200.000 de euro din partea RomBeer şi investiţii totale de circa 1 mil. euro alături de francizaţi. 

„Pentru 2021 preconizăm investiţii de 500-700.000 de euro pe cont propriu şi prin parteneri vrem să mai atragem investiţii de circa 2,5-3 mil. euro în reţea“. 

România se încadrează în top zece în ceea ce priveşte consumul de bere la nivelul Uniunii Europene, cu un consum anual de circa 85 de litri pe cap de locuitor, însă doar 0,3% din totalul berii consumate este reprezentat de berea artizanală în acest moment. 

Cu toate acestea, piaţa berii artizanale a câştigat mai mulţi producători din toată ţara, iar numărul acestora a crescut de aproape şase ori în ultimii cinci ani. Prin comparaţie, în Ungaria sunt peste 300 de producători mici de bere artizanală. 

„În acest moment avem 64 de producători în portofoliu, dintr-un total de 72 care funcţionează în acest moment în România. În 2016 erau 13 producători în piaţă, în 2017 erau 16 producători, iar în ultimii trei ani doar au apărut peste 40 de producători noi pentru că investitorul a simţit că lipseşte acest produs din piaţă. (…) Am putea să vede şi la noi 200-300 de producători pentru că se dezvoltă în fiecare judeţ. Vedem deja patru producători în Sibiu, opt producători în Cluj“.

Compania vinde circa 50.000 de litri de bere pe lună. Pe lângă bere artizanală draft, ce poate fi vândută la pet, staţiile RomBeer listează şi companii locale care produc vin, chipsuri artizanale, şorici expandat, seminţe, peşte deshidratat sau cărnuri deshidratate. În viitor vrea să mai listeze produse precum compot şi suc natural. 

Începând din 2022, RomBeer vrea să extindă prezenţa şi dincolo de graniţele României, în contextul în care magazinul de bere artizanală care cuprinde şi alte produse româneşti ar putea deveni un concept popular. 

„Vrem să mergem în fiecare capitală europeană cu bere românească şi produse româneşti, dar nu ne gândim la asta mai repede de 2022. În momentul de faţă de consolidăm pe piaţa locală“. 

În 2019 RomBeer avea o singură locaţie, iar cifra de afaceri s-a situat la circa 30.000 de lei, dar odată cu extinderea din 2020 cifra de afaceri se ridică deja în noiembrie la 1,2 mil. lei pentru anul în curs. În ceea ce priveşte profitul, anul trecut acesta se situa la peste 230.000 lei pentru o staţie RomBeer, iar în octombrie 2020 acesta a ajuns la peste 360.000 lei. 

Întreaga reţea RomBeer cuprinde astăzi peste 20 de angajaţi, la care se alătură echipa de 12 oameni a francizorului. 

 

Care sunt principalele probleme identificate de RomBeer în România: 

Finanţare bancară. Majoritatea francizaţilor sunt oameni care vin din diferite domenii de activitate care vor să investească şi în România este aproape imposibil să primeşti finanţare bancară petnru o firmă deschisă în 2020. 

► Infrastructura rutieră este o problemă pentru că maşinile noastre circulă în toată ţara. 

► Infrastructura educaţională. Aici noi am luat iniţiativă, avem programe de training atât a francizaţilor cât şi a personalului din unităţile francizate, având în vedere că avem o experienţă în piaţă deja de patru ani ne permitem să facem programe de training care durează trei zile, plus vizite în fabrică. 

► Birocraţie, aici a mers puţin mai greu din cauza pandemiei, dacă înainte obţineai o autorizaţie în 3-4 zile, acum durează 2-3 săptămâni. 

► Fiscalitatea este ridicată pe muncă, pe business este suportabilă, dar pe muncă este ridicată, am prefera să plătim mai mult angajaţii. 

► Lipsa unei strategii de ţară este o problemă şi aici România are multe produse pe care ar putea să le includă în proiectul de ţară, vinul, berea, sunt produsele fabricate în România, dar din păcate nu avem încă o atenţie mare din partea decidenţilor