ZF 15 minute cu un antreprenor. Răzvan Crişan, cofondatorul Kane Group: Cred că din primăvară o să vedem o revenire treptată, oamenii vor ieşi iar la restaurante

Autor: Miruna Diaconu 25.11.2020

Grupul Kane cuprinde mai multe localuri precum restaurantul de fine dining cu acelaşi nume, cafeneaua M60 şi pizzeria Mamizza. Antreprenorul spune că restaurantul Kane va lua o pauză de la activitatea de bază şi se va transforma într-o platformă care va aduce în acelaşi loc antreprenorii locali.

Răzvan Crişan, cofondatorul Kane Group, este de părere că odată ce vremea se va încălzi, oamenii vor reîncepe să iasă la terase, iar pentru industria ospitalităţii primăvara va reprezenta începutul unei reveniri. Totuşi, până în primăvara anului viitor antreprenorul e de părere că iarna va fi destul de dificilă, în contextul în care se vor aduna multe datorii care ulterior vor fi greu de gestionat. Grupul Kane cuprinde mai multe localuri precum restaurantul de fine dining cu acelaşi nume, cafeneaua M60 şi pizzeria Mamizza.

„Ne aşteptăm ca iarna aceasta să nu se întâmple prea multe lucruri. Pe măsură ce revine vremea frumoasă, cred că atunci lucrurile vor ajunge la un oarecare echilibru şi oamenii vor ieşi. Cred că în primvără-vară o să vedem o revenire treptată, dar o să fie provocator pentru că industria a adunat în perioada asta tot felul de datorii şi va fi o adevărată provocare cum gestionezi lucrurile“, spune Răzvan Crişan, cofondatorul Kane Group, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor. Cum facem ca economia să funcţioneze în continuare?, un proiect ZF şi First Bank.

Antreprenorul adaugă că anul acesta a fost nevoie de foarte multă agilitate pentru a se putea adapta tuturor schimbărilor, iar cel mai important lucru a fost să aibă grijă de echipă. Totuşi, un motiv de bucurie pentru Răzvan Crişan a fost atunci când oamenii au revenit la terase.

„Asta mi-a spus că ce facem este bine, atât noi cât şi alţi colegi din industrie, care au reuşit să creeze o relaţie puternică cu oaspeţii, asta mi se pare o diferenţă mare şi îţi dă claritate că ceea ce faci va fi şi în viitor“, spune Răzvan Crişan.

Deşi restaurantele rămân închise, iar antreprenorii din industria ospitalităţii sunt nevoiţi să ia o pauză de la activitatea de bază a businessului, cel mai important lucru în această perioadă, spune Răzvan Crişan, este să rămână în continuare prezenţi, să aibă vizibilitate, astfel încât oamenii să se întoarcă la ei, atunci când va fi posibil.

„Oamenii se întorc către branduri, un brand nu e doar un ingredient şi atât, e o multitudine de chestiuni. Cei care au stat şi nu au făcut nimic, cred că au fost cei mai afectaţi. Noi suntem într-o relaţie cu clienţii noştri şi am avut mai mult de câştigat“, explică cofondatorul Kane Group.

Una dintre priorităţile antreprenorului a fost să îşi păstreze echipa, în special oamenii de bază, implicându-i în această perioadă în diverse activităţi ale businessului. Totuşi, au fost câţiva angajaţi din grupul Kane care au decis să plece, dar nu au fost din cei consideraţi esenţiali în echipă.

Răzvan Crişan este de părere cu odată ce lucrurile vor reveni la o anumită normalitate, oamenii nu vor ezita să iasă la restaurante, pe lângă componenta de mâncare, oamenii se bucură şi se interacţiunea umană.

Cum şi-a reconfigurat grupul Kane activitatea în această perioadă? Mamizza, pizzeria din cadrul grupului, face livrări la domiciliu. Kane, restaurantul de fine dinning, va pune totuşi pauză la activitatea de bază şi se va transforma într-un soi de platformă care va aduce la un loc mai mulţi antreprenori locali.

„O să invităm oamenii să cumpere cadouri de Crăciun şi nu numai. În loc să cumpere clasicul coş de Crăciun, mai bine să cumpere o cutie pe care noi o numim Cutia cu localnici“, spune Răzvan Crişan.

Mercato, un alt proiect al grupului, va deveni în această iarnă o piaţă volantă unde vor fi găzduiţi diverşi antreprenori locali din mai multe sectoare de activitate, astfel încât ei să aibă un loc în care îşi pot vinde produsele. În ceea ce priveşte M60, lucrurile sunt puţin mai dificil de schimbat în contextul în care cafenelele sunt locuri unde oamenii vin să socializeze, spune Răzvan Crişan.

„Lucrurile îşi vor reveni, mare noastră preocupare este ce vom face cu sănătatea mintală, sper ca restaurantele să contribuie puţin la vindecarea acestei părţi care a fost profund afectată în această perioadă“, adaugă Răzvan Crişan.

Grupul Kane a crescut ca business de la 5 milioane lei în 2018, la 8 milioane lei în 2019. Mai mult, estimările pentru anul acesta erau că vânzările vor ajunge la 10 milioane lei, dar acest lucru nu se mai întâmplă în contextul pandemiei de COVID-19.