Investiţi în România! Marian Olteanu, Gramma Wines: Ajutorul de la Comisia Europeană înseamnă 7.500 de euro pentru noi, dar şi aceştia contează

Autor: Alex Ciutacu 27.11.2020

Comisia Europeană a aprobat un ajutor de 12,4 mil. euro pentru producătorii de vin din România, care se traduce în 500 de euro per hectar, plafonat la 100.000 de euro pentru fiecare producător. 

Crama Gramma din Iaşi, cu o podgorie de 15 ha, ar urma să primească 7.500 de euro de la Comisia Europeană până la finalul anului, în contextul în care braţul executiv al Uniunii Europene a aprobat în noiembrie un ajutor pentru producătorii de vin din piaţa locală, a explicat Marian Olteanu, fondator al Gramma Wines, în emisiunea Investiţi în România!, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank.

„Deocamdată nu avem foarte multe de povestit pe tema aceasta, am văzut şi noi aprobarea Comisiei, din păcate aceşti bani se împart pe hectar. Noi avem 15 hectare, se dau 500 de euro pe hectar, deci 7.500 de euro. Sunt buni şi aceşti bani, dar îi aşteptăm să vină, încă nu au ajuns“.

În acelaşi timp, proprietarul cramei a subliniat că acesta nu este singurul sprijin venit în acest an de la Comisia Europeană, în contextul în care producătorii de vin au beneficiat de o co-finanţare mai mare pentru acţiuni precum replantarea viei. 

„Dacă pe replantarea viei finanţarea venea în proporţie de 75% şi 25% noi, acum ponderea este 90%-10%, iar aceşti 500 de euro la hectar anunţaţi acum ne vor ajuta să susţinem cheltuielile în programul de reconversie“. 

Din cele 15 hectare, Marian Olteanu a decis să replanteze în acest an 3,5 hectare, urmând să continue replantarea cu încă 3,5 hectare în 2021. Crama produce circa 100.000 de litri pe an, dar în 2020 producţia a fost mult mai slabă. 

„A fost cel mai bun an din punct de vedere climatic, în contextul în care agricultura s-a confruntat cu seceta, dar via noastră era mai bătrână, cu rădăcini mai adânci şi nu a suferit foarte mult. Totuşi, am avut o productivitate mai scăzut, circa 50% dintr-un an obişnuit“. 

Înainte de pandemie, circa 80% din vinul Gramma era comercializat prin intermediul HoReCa, însă ultimele luni au schimbat total acest tablou, iar HoReCa are astăzi o pondere de 20% din business, în timp ce online-ul a câştigat teren şi a ajuns la 40%. 

„Probabil sub impactul fricii, când s-a decretat starea de urgenţă şi s-au închis restaurantele, a fost un moment bun pentru noi să facem pasul pe care îl pregăteam către online. Am reuşit să compensăm o parte din scăderea de pe HoReCa“. 

Restul de 40% din vânzări sunt realizate astăzi în retail, un canal spre care producătorul s-a orientat în 2020, atât prin propriul brand, cât şi printr-un proiect de marcă privată. 

„Pentru producătorii mici de vin nu este dificil neapărat să intrăm la raft pentru că mulţi producători nu încearcă de obicei, iar retailerii nu ratează ocazia când cineva merge spre ei. Într-adevăr, pentru că toată lumea s-a dus spre ei în ultimele luni se iau tot mai greu deciziile. (…) Trebuie să menţionez că în cazul retailul avem şi un proiect de private label, cu cei de la Penny care au lansat proiectul Hanul Boieresc şi este o abordare diferită, o marcă privată în care există şi logo-ul producătorului pe etichetă“. 

Pentru a susţine vânzările, Gramma a gândit şi asocieri cu alţi producători locali pentru a vinde pachete, iar printre aceştia se numără producători de cozonac, de zacuscă, sau muştarul Doamne Fereşte. 

În 2020 Gramma a investit circa 50.000 de euro pentru prima parte a proiectului de replantare şi pentru a achiziţiona o unitate de cazare modulară.

„Dacă ne încadrăm pentur granturile de investiţii aş vrea să mai achiziţionez încă 8-10 unităţi de cazare pentru că am identificat un producător din Piatra Neamţ care face nişte unităţi modulare foarte bune“. 

Producătorul a încheiat anul 2019 cu afaceri de 1,3 mil. lei şi estimează că pentru 2020 rezultatul financiar va fi unul asemănător. Gramma lucrează astăzi cu 7 angajaţi, iar în perioadele de campanie ajunge până la 50 de oameni.