Investiţi în România! Petrişor Grindeanu, Sanex: Am investit 25 mil. euro în producţia din România, dar pentru a fi competitivi, avem nevoie de reducerea costurilor cu energia

Autor: Bogdan Alecu 02.12.2020

♦ Pentru producătorii de plăci ceramice energia reprezintă jumătate din costuri, iar acestea sunt cu 40% peste media europeană, ceea ce scumpeşte la export gresia şi faianţa produsă la Cluj de Sanex.

Producătorul de plăci ceramice Sanex din Cluj-Napoca, deţinut de grupul austriac Lasselsberger, are în plan să majoreze exporturile în următorii cinci ani, astfel ca producţia din România să ajungă pe cât mai multe pieţe europene.

„Noi exportăm către Bulgaria, Ungaria, Re­publica Moldova, Cehia, Slovacia şi chiar Suedia. Din păcate exporturile sunt la 5% din vân­zările totale. Costurile cu energia din România ne-au împiedicat să fim competitivi la ex­port“, a spus Petrişor Grindeanu, directorul ge­neral al Sanex, care produce sub brandul Cesarom

Aproximativ 50% din totalul costului de producţie îl reprezintă cheltuielile cu energia, iar acestea s-au situat cu 40% peste media europeană.

„Sperăm ca odată cu liberalizalizarea pieţei să vedem o aliniere a preţurilor cu cele din ţările vecine pentru a putea deveni mai competitivi. Chiar şi aşa, în cinci ani vrem ca exporturile să reprezinte 20% din totalul producţiei.“

În 2021 planul este ca lista ţărilor pentru export să fie extinsă cu Serbia, Austria şi Germania.

Petrişor Grindeanu explică faptul că „preţul gazelor şi al energiei în România, pe lângă preţul efectiv, include şi taxele adiacente care se ridică un nivel similar, astfel că Sanex ca mare consumator plăteşte suplimentar - înmagazinare, transport, echilibrare, costuri fixe şi reglementate de diverse instituţii ale statului şi care nu pot fi negociate. În timp ce în restul statelor europene acestea sunt la un nivel mult mai scăzut. Odată cu liberalizarea pieţei, sperăm să vedem şi o aliniere.“

Executivul adaugă că au scăzut costurile din iulie şi speră ca planurile guvernului să fie duse la îndeplinire cu privire la aliniere. Decalajul se poate reduce.

„Noi mizăm şi pe extracţia gazului din Marea Neagră în câţiva ani. Atunci vom fi cu ade­vărat competitivi. Noi acum suntem compe­titivi în ceea ce priveşte calitatea produselor. Jumătate din liniile de fabricaţie sunt de ultimă generaţie. În fabrică avem roboţi, automatizări, iar calitatea este la nivel european“.

În contextul pandemiei de COVID-19, producătorul de plăci ceramice se aşteaptă la o scădere a pieţei pe care activează cu până la 10-15% faţă de anul trecut. Astfel, volumul ar putea ajunge la 31-32 de milioane de metri pătraţi. În 2018, piaţa plăcilor ceramice avea o valoare de 189 de milioane de euro, potrivit Neomar Consulting.

„A fost un an mai complicat. În martie pan­de­mia a pus pe hold anumite planuri, însă din iunie am reintrat în normal, iar până la finalul anului vom ajunge la investiţii de 1,5 mil. euro sau circa 7 mil. lei. Investiţiile vor continua în 2021.“

De la intrarea pe piaţa locală, grupul Lasselsberger a investit în mod constant în reteh­nologizarea şi modernizarea fabricii din Cluj.

În ultimii cinci ani investiţiile au fost direcţionate către două linii complet noi, către achiziţii de echipemente şi investiţii în infrastructură.

„Per total în ultimii cinci ani investiţiile au urcat la 25 mil. euro. Pentru anul următor deja avem aprobat bugetul şi investiţiile se vor situa la circa 2 mil. euro, în special pentru achiziţia a două noi linii de sortare-împachetare complet automatizate“, a spus Petrişor Grindeanu.

Fabrica Sanex de la Cluj are o capacitate totală de producţie de peste 8 milioane de metri pătraţi anual. Pentru Sanex, care produce plăci ceramice sub brandul Cesarom, lucrează 450 de angajaţi, dintre care efectiv în producţie sunt implicaţi circa 350 de oameni, potrivit celor mai recente date.

Sanex a înregistrat scăderi ale volumelor livrate în lunile aprilie şi mai 2020, imediat după instalarea pandemiei, ca urmare a reducerilor de activitate ale partenerilor. Ulterior însă, businessul s-a redresat.

„Anul 2020 a început extraordinar în primele două luni, cu creşteri de două cifre faţă de perioada similară din 2019, urmate de o scădere bruscă din cauza stării de urgenţă. În aprilie şi mai am avut jumătate din vânzările planificate. Dar prin măsurile implementate am reuşit să recuperăm şi să creştem peste 2019. Chiar şi acum suntem peste rezultatele din 2019, cu toate că am avut o lună de vânzări în minus“, a spus directorul companiei.

Sanex a obţinut în anul 2019 o cifră de afaceri de 158 de milioane de lei, în creştere cu 20% faţă de 2018, şi estimează că va încheia şi anul acesta cu un uşor avans, în ciuda provocărilor.

„Din piaţa plăcilor ceramice, 90% reprezintă proiectele de renovare şi doar 10% reprezintă proiectele imobiliare noi. Din cei 36-37 mil. mp cât estimăm că a fost piaţa de plăci ceramice în 2019, investiţiile noi sunt de cel mult 10%, iar restul sunt renovări.“ Într-un apartament se montează în medie 30-40 mp de plăci ceramice. Acum românii vor simplitate în design, materialele naturale precum lemnul şi piatra. Se menţin şi tonurile metalice şi se poartă stilurile clasic, vintage şi industrial.

„Anul viitor tendinţele se vor schimba şi se va trece de la gri la nuanţe mai calde. În medie, cele mai multe modele se vând între 25 şi 40 de lei preţ de achiziţie“, a explicat directorul Sanex.

Producţia fabricii Cesarom din Cluj-Napoca a început în 1970, iar trei decenii mai târziu unitatea de producţie trecea printr-un proces de retehnologizare.

În 2004, Cesarom şi Sanex au devenit afiliate Lasselsberger Group, unul dintre cei mai mari producători europeni de plăci ceramice şi materiale de construcţii. Lasselsberger este un grup de companii cu centre regionale în Austria, Ungaria, Cehia, Slovacia, România şi Rusia.

Sanex este singurul producător de plăci ceramice de pe piaţa locală, restul companiilor active pe această piaţă fiind doar distribuitori. Pe piaţa plăcilor ceramice, mai concurează importatorul de gresie, faianţă, granit, marmură şi piatră recompusă Dan Serv din Bucureşti, importatorul KAI Ceramics, parte a producătorului bulgar de plăci ceramice KAI, şi alţii.