Due diligence-ul din punct de vedere al garanţiilor – importanţă şi aspecte relevante

Autor: Publicitate 02.12.2020

Articolele de tip advertorial publicate pe site-ul www.zf.ro sunt marcate cu (P), Advertorial, Articol cu continut publicitar sau Opinia specialistului.

Due diligence-ul trebuie privit precum o diagnoză a unei companii – din punct de vedere juridic, financiar, operaţional, comercial şi tehnic. De cele mai multe ori, acesta se realizează de echipe multidisciplinare şi se poate întinde pe o perioadă mai lungă de timp, în funcţie de complexitatea tranzacţiei.

Importanţa due diligence din punct de vedere al garanţiilor

Due diligence-ul din punct de vedere al garanţiilor în cadrul derulării unui contract comercial ar trebui să fie la fel de important ca un “due diligence” din punct de vedere juridic. Să nu uităm faptul că un due diligence făcut bine şi la timp protejează investitorul de o decizie greşită. Decizia de a cumpăra, sau nu, o anumită companie este determinată de acest exerciţiu extrem de necesar într-o tranzacţie pentru că oferă parametrii optimi de negociere ai preţului tranzacţiei.

Antreprenorii ar trebui să fie preocupaţi să stabilească o structură foarte clară şi lucrativă a garanţiilor necesare bunei desfăşurări a unui contract. Începând cu garanţia de participare la licitaţie, garanţia de bună execuţie, garanţia de retur avans, garanţia de bună plată sau garanţia de mentenanţă, toate sunt foarte importante pentru un contract şi automat pentru îndeplinirea conformă a termenilor contractuali.

 

Garanţiile contractuale

Garanţiile contractuale pot fi oferite de către trei tipuri de entităţi:

Oricare din entităţile de mai sus, ar trebui să acţioneze precum un consultant în beneficiul clientului şi să îi ofere cea mai bună structură de asigurare a riscurilor ce pot deriva dintr-un contract. O structură bine pusă la punct din punct de vedere al garanţiilor contractuale asigură un control eficient şi o respectare clară a termenilor contractuali.

 „În România, IFN-urile câştigă din ce în ce mai mult teren în faţa băncilor şi a societăţilor de asigurare.”

În cazul nostru, considerăm că ne deosebim de concurenţă prin rapiditatea luării deciziilor, flexibilitate şi poate, printr-o mai bună capacitate de înţelegere în toată complexitatea, a structurii de funcţionare a clientului.  Consultanţa pe care noi o oferim contribuie la întărirea securizării poziţiei clientului nostru în relaţia cu beneficiarul, cu subcontractorii şi cu autorităţile de monitorizare.

Mediul economic autohton devine din ce în ce mai sofisticat şi realizează importanţa unor garanţii certe şi executabile în cazul încălcării condiţiilor contractuale. Din ce în ce mai multe companii apelează la serviciile noastre nu doar în cazul contractelor încheiate cu entităţile statului, dar şi în cazul contractelor încheiate cu parteneri comerciali privaţi.

 

Armonizarea legislaţiei cu actualele tendinţe din mediul de afaceri

Din păcate, întâmpinăm destul de multe dificultăţi din partea entităţilor statului care utilizează contracte care nu ţin pasul cu modificările mediului de afaceri. De exemplu, deşi în Codul de Procedură Fiscală, IFN-urile sunt stipulate ca şi entităţi garante acceptate de către ANAF pentru eşalonări, TVA de rambursat, ridicare măsuri asiguratorii, etc, contractele de achiziţii publice nu sunt toate armonizate şi ne trezim în situaţii în care beneficiarii, entităţi de stat, refuză garanţiile emise de noi pe motiv că nu suntem bancă sau societate de asigurări.

Pentru a putea veni în întâmpinarea acestor refuzuri ne-am adresat Consiliului Concurenţei şi am primit un răspuns oficial:

Scrisorile emise de IFN-uri sunt asimilate poliţelor de asigurare emise de societăţile de asigurare.

Considerăm că mediul de afaceri românesc este în plină dezvoltare şi s-a dovedit în practică, că IFN-urile sunt cele mai dinamice entităţi din domeniul emiterii scrisorilor de garanţie şi s-au adaptat cel mai rapid prevederilor legale, nefiind blocate în birocraţia cunoscută din domeniu. În acest context, este necesar ca entităţile de stat să respecte şi să aplice legislaţia în vigoare, contribuind astfel la fluidizarea procesului de atribuire/derulare a contractelor comerciale.

„Vlad Ghinescu este in prezent Director General al Capidava Financial, avand peste 10 ani de experienta in domeniul asigurarilor si al emiterii de garantii. ”