Germania, cea mai mare economie europeană, rezistă în continuare în faţa virusului, însă începe să dea semne de slăbiciune

Autor: Catalina Apostoiu 02.12.2020

Economia germană, cea mai mare din Europa, a dat dovadă de rezistenţă luna trecută în faţa noilor restricţii menite să stăvilească răspândirea coronavirusului, sectorul manufacturier înregistrând o creştere solidă, iar rata şomajului consemnând o scădere neaşteptată, scrie Bloomberg.

Deşi restaurantele, barurile, sălile de fitness şi locurile culturale sunt închise în încercarea de limitare a răspândirii virusului, fabricile beneficiază de pe urma unei reveniri a comerţului mondial. Şomajul pe de altă parte a scăzut pentru a cincea lună consecutiv.

Datorită performanţei industriale mai solide, Germania se distanţează şi mai mult de restul regiunii. Sectorul manufacturier din Franţa şi Spania s-a contractat în noiembrie.

„Germania a fost din nou principalul motor al expansiunii re­giunii“, potrivit lui Chris Williamson, economist-şef la IHS Markit. Divergenţa din punctul de vedere al creşterii pro­ducţiei „se situează acum la cel mai ridicat nivel din istorie“.

Există însă semne că slăbiciunea din sectorul serviciilor se strecoară treptat în sectorul manufacturier. Închiderile din sectorul ospitalităţii au afectat producţia de bunuri de consum, potrivit IHS Markit, iar fabricile au continuat să opereze disponibilizări pentru reducerea costurilor.

Mari părţi din piaţa locurilor de muncă sunt de asemenea susţinute de subvenţii guvernamentale. Un număr în creştere de companii se bazează pe programe de şomaj parţial pentru a-şi plăti angajaţii, potrivit Institutului ifo, care estimează că 28% dintre companii au recurs la ajutor de stat luna trecută.

Pentru prima dată în mai multe luni, proporţia companiilor care implementează astfel de programe a crescut în noiembrie.

Aceasta înseamnă că ar putea apărea presiuni asupra pieţei muncii în următoarele luni. Trei din patru hoteluri consideră criza actuală o ameninţare existenţială, iar încrederea companiilor la nivelul tuturor sectoarelor economiei a scăzut pentru a doua lună consecutiv în noiembrie.

Criza coronavirusului ameninţă cu dispariţia 15% din companiile germane, relevă un sondaj ifo. „Este o îmbunătăţire faţă de iunie, când procentul se ridica la 21%, însă 86% din agenţiile de travel şi tour operatori se simt în prezent ameninţaţi, ca şi 76% dintre hoteluri şi 62% din restaurante“, arată Klaus Wohlrabe, din cadrul institutului german.

În acelaşi timp, aşteptările producătorilor auto germani şi ale furnizorilor acestora pentru lunile următoare s-au deteriorat. În noiembrie, acestea au scăzut pentru a patra lună consecutiv, coborând de la plus 16,3 puncte în octombrie la minus 4,0 puncte, potrivit ifo.

Totuşi, companiile estimează situaţia actuală ca fiind una mai bună. „Situaţia afacerilor este satisfăcătoare deocamdată, însă ceea ce văd companiile în viitor nu le dă speranţe în acest moment“, arată Wohlrabe.