Dragoş Damian, CEO Terapia Cluj: HORECA, Personalitatea anului 2020 in economie

Autor: Dragos Damian 05.12.2020

Motto: “Stii, aici la noi, trebuie sa alergi cat poti de repede doar ca sa ramai pe loc” (Lewis Carroll, Alice in Tara Minunilor, 1865)

Abrevierea silabica de la HOteluri, REstaurante si CAfenele (englezii revendica totusi ultima silaba ca fiind de la CAtering).

Indiferent de limba, este acronimul ospitalitatii, traducatorul universal al senzatiei de bine.

Anul trecut pe vremea asta eram fericiti, incheiam un an bun, ne pregateam cu totii de petrecerile de familie sau de la servici de Craciun si Anul Nou. Hotelurile, restaurantele si cafenelele erau furnicare de clienti, iar cea mai buna luna a anului de-abia incepea. Singura grija a patronilor era ca nu gaseau destui angajati, ca sa-si faca afacerile sa duduie si mai tare.

Si anul asta, BUM! Vieti, destine, cariere, planuri, sperante, afaceri, s-au prabusit. Cifrele pierderii HORECA in pandemie la nivel mondial si desigur, in Romania, sunt deprimante, doar aviatia a muscat tarana, cum se spune, mai rau decat HORECA.

Cifre halucinante si cum spuneam, deprimante, scadere fata de 2019 cu 70% a cifrei de afaceri, 40% dintre operatori si-au intrerupt activitatea, mii de angajati au intrat in somaj, etc., etc. Fara posibilitate de kurzarbeit, saptamana de lucru de 4 zile si telemunca, fitele cu care politicienii se bat in piept ca vor salva economia.

Dar lasand cifrele la o parte, cel mai deprimant pentru noi, clientii, a fost senzatia ca pur si simplu a disparut “ospitalitatea”. Sa treci pe langa hoteluri, restaurante, terase si cafenele inchise, este pus si simplu un sentiment ingrozitor.

 

Insa, dupa cateva luni de ezitare, a aparut reactia HORECA, si a fost pe masura. Nu s-a mai vazut ca un segment economic sa reactioneze de asa natura, cu o astfel de putere si mai insemnat, cu o astfel de solidaritate. Doua lucruri s-au desprins in ultimele 6-8 luni.

HORECA a rescris cu sange si sudoare manualul de adaptare la schimbare.

Pentru un corporatist care isi ia lunar, confortabil, salariul pe card, fara macar sa stie de unde vine, maximum de adaptare la schimbare este sa mute biroul dintr-o cladire de tip A in alta cladire de tip A.

Pentru HORECA, unde practic 100% functioneaza antreprenori, adaptarea la schimbare a insemnat un razboi contra extinctiei. Inchide restaurant / deschide restaurant, inchide terasa / deschide terasa, trimite oamenii in somaj / adu inapoi oamenii din somaj.

A insemat o lupta continua cu creditorii (bancile nu iarta, in caz ca cineva crede in miracole) cu proprietarii de locatii, cu furnizorii, si de ce nu, cu proprii demoni – nu mai bine inchid?

A insemnat o schimbare completa de model de afaceri: catering, livrari la birouri si domiciliu, platforme de curierat, diversificare, surse de capital, etc.

HORECA s-a batut pe viata si pe moarte sa isi sustina cauza fata de autoritati

A aruncat in fata liderii din domeniu, au iesit angajatii in strada (eu cand am chemat sindicatele sa protestam contra taxei clawback, s-au ascuns), mass si social media au fost invadate de interventii care subliniau riscul economic direct si indirect, cel social, dar si cel de destramare a unei intregi culturi a consumului.

Nu imi aduc aminte in istoria moderna a afacerilor din Romania de o astfel de sarja exemplara, in care toti liderii mari sau mici dintr-o industrie, pana mai ieri competitori, sa se alinieze in acest fel pentru a obtine ceea ce-si doresc. De obicei, ce am vazut in criza in alte sectoare sunt directori manati de propriile orgolii care refuza sau nu vor sa se “expuna” stand la aceeasi masa ca sa-si atinga obiectivele comune – si asta ii intareste pe politicieni: daca voi nu cereti intr-un glas, noi de ce se va dam?

Nu stim, nu suntem din domeniu ca sa intelegem exact impactul noilor reglementari aprobate in folosul industriei ospitalitatii si daca in cele din urma, HORECA a obtinut o atenuare a pierderilor groaznice din 2020 care s-o incurajeze sa mearga mai departe. Stim insa cu totii in adancul sufletului ca nu suntem la fel de optimisti precum guvernantii, urmeaza un an 2021 care nu va fi o gluma, mai ales in primele 6 luni.

Dar, s-o recunoastem, anul acesta singurul domeniu care, inchizand motto-ul de mai sus, a “alergat de doua ori mai repede ca sa ajunga altundeva”, a fost HORECA; si pentru asta merita in opinia mea titlul de Personalitatea anului 2020 in economie.