Interviu exclusiv ZF. Stephane Richard, CEO al grupului Orange aruncă mănuşa: Achiziţia fostului Romtelecom ne va permite să fim un competitor mai agresiv pentru Digi, şi într-o oarecare măsură pentru Vodafone

Autor: Adrian Seceleanu 08.12.2020

Grupul francez face şi prima promisiune după anunţul achiziţiei negociate în ultimii doi ani: Vom creşte până în 2024 cu 50% acoperirea reţelei proprii de fibră optică.

Gigantul francez Orange, cu afaceri anuale de 42 mld. euro, unul dintre cei mai mari jucători din industria mondială de comunicaţii, are în plan să facă investiţii semnificative în următorii ani în Româ­nia, peste suma de 268 mil. euro alocată achiziţiei fostului Romtelecom de la nemţii de la Deutsche Telekom,  pentru a-şi extinde reţelele fixe şi mobile şi a deveni astfel un jucător redutabil pe piaţa serviciilor convergente fix-mobil.

„Această tranzacţie confirmă faptul că România este o prioritate strategică pentru Orange, deoarece am venit cu un capital suplimentar pe această piaţă. Credem pe termen lung în perspec­tivele economiei româneşti şi în apetitul pentru transformare digitală, dar şi în prezenţa noastră în această ţară“, a declarat în cadrul unui interviu exclusiv cu ZF Stephane Richard, preşedinte şi CEO al grupului francez Orange. „După această tranzacţie vom avea un business de aproximativ 2 mi­liarde de euro în Româ­nia, deci de aproxima­tiv 5% din totalul veniturilor gru­pului Orange, iar România va ajunge una dintre pri­mele cinci pieţe ale Orange din lume“, a punctat Richard pe durata unei discuţii de 50 de minute cu ZF.

Şeful Orange a dezvăluit că grupul are în plan să fie un competitor „foarte puternic“ în viitoarea licitaţie 5G din România şi a făcut şi prima promi­siune după anunţul achiziţiei: „Ambi­ţia noastră este ca până în 2024 să creştem cu 50% numărul de gospo­dării acoperite de reţeaua noastră de fibră optică“.

Negocierile „complexe“ şi „difi­cile“ pentru achiziţia fostului Romtele­com au durat doi ani, a dezvăluit Richard, care a adăugat că îşi doreşte ca aprobările să fie obţinute cât mai repede, pentru a demara integrarea celor două companii, urmată de o fuziune şi un rebranding (trecerea Telekom la brandul Orange).

Francezii au anunţat oficial în urmă cu o lună, după ani de speculaţii, că vor prelua de la OTE (Grecia) şi Deutsche Telekom (Germania) pachetul de 54% din acţiunile fostului Romtelecom, obţinând astfel acces la 5 milioane de utilizatori de servicii fixe şi mobile, dar în principal la o reţea de 90.000 km de fibră optică. Orange, care avea la finele lunii septembrie circa o jumătate de milion de clienţi pe segmentul TV şi aproape 400.000 de clienţi pe net fix, nu va reuşi odată cu achiziţia fostului monopol din telefonia fixă să devină lider nici pe piaţa de TV, nici pe cea de net, care sunt dominate de Digi, grupul controlat de miliardarul Zoltan Teszari din Oradea.

Grupul francez va câştiga însă odată cu fostul Romtelecom, în prin­cipal, abilitatatea de a creşte pentru că va avea propria reţea fixă pe care să se bazeze, ex­plică raţiunea tranzacţiei Stephane Richard. „Ceea ce achiziţio­năm este prac­tic o platformă, precum şi poten­ţia­lul de a fi un concurent mai agresiv pen­tru Digi. Acesta este rostul tranzacţiei. Digi se bucură astăzi de o poziţie de lider pe pieţele fixe şi mai ales pe pieţele de ser­vicii de TV şi internet fix de mare vite­ză, dar acum, combinând Orange cu Telekom România pe segmentul fix, se va crea în mod clar o alternativă foarte atrac­tivă la Digi, bazată, de asemenea, pe fibră optică. Aşadar, achiziţionăm as­tăzi o bază de clienţi existentă, o poziţie exis­tentă pe piaţă şi un set existent de active şi o reţea.  Dar ceea ce dobândim, practic, este potenţialul de a creşte şi este un potenţial de a fi un competitor mai agresiv pentru Digi şi într-o oarecare măsură pentru Vodafone.“

Şeful Orange a mai insistat că atât autorităţile cât şi clienţii nu ar trebui să aibă rezerve în ce priveşte faptul că subsidiara din România va deveni o companie cu afaceri de 2 mld. euro, aproape dublu faţă de rivali. „România se alătură prin această tranzacţie clubului select al ţărilor în care există trei mari jucători cu oferte convergente fix-mobil. România va fi cu adevărat în topul ţărilor cu oferte convergente fix-mobil din Europa, ceea ce este un lucru foarte bun în ceea ce priveşte atractivitatea ţării, inclusiv pentru investiţiile străine şi pentru dezvoltarea economiei“, a susţinut Richard.