ZF 15 minute cu un antreprenor. Adelina Hanciu, brand manager şi acţionar minoritar al Fares: Avem circa 200 de hectare de culturi cu plante medicinale pe care le folosim în produsele noastre

Autor: Miruna Diaconu 10.12.2020

♦ Producătorul de ceaiuri Fares are 5.000 de parteneri cu care lucrează direct ♦ Fares produce şi comercializează ceaiuri, uleiuri, siropuri, pulberi din plante, creme, capsule sau comprimate, aflându-se pe primul loc în rândul brandurilor de pe piaţa locală a ceaiurilor.


Adelina Hanciu, brand manager pe segmentul de ceaiuri şi acţionar minoritar al Fares, spune că pandemia nu a avut un impact semnificativ asupra companiei, principalul motiv fiind faptul că activează în domeniul sănătăţii, care nu prea a avut de suferit în 2020.
„Din punctul de vedere al vânzărilor, nu am simţit efecte negative întrucât tocmai faptul că activăm pe un business de sănătate din natură a fost un lucru foarte bun pentru activitatea noastră. Astfel că în 2020 oamenii s-au reorientat repede pe remedii cât se poate de sănătoase şi asta a funcţionat bine pentru noi. Partea bună este că românii s-au reorientat către brandurile româneşti şi către remedii naturale care să îi ajute să depăşească mai repede situaţia de faţă“, spune  Adelina Hanciu, brand manager şi acţionar minoritar la Fares, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor. Cum facem ca economia să funcţioneze în continuare?, un proiect ZF şi First Bank.

Fares produce şi comercializează ceaiuri, uleiuri, siropuri, pulberi din plante, creme, capsule sau comprimate, aflându-se pe primul loc în rândul brandurilor de pe piaţa locală a ceaiurilor, un teren pe care concurează atât cu mărci autohtone precum Plafar, cât şi cu branduri ale unor giganţi precum Unilever. Produsele sub brandul Fares, făcute la Orăştie, ajung în mai multe ţări în afară de România, printre care Ungaria, Italia, Spania, Marea Britanie, Malta, Cipru, Grecia, Norvegia şi Belgia. În prezent, o parte din plantele din care sunt făcute produsele Fares sunt cultivate pe 200 de hectare de lângă Orăştie, locul în care a fost fondat businessul.

„Avem 200 de hectare de culturi de plante medicinale, dar avem şi colaborări cu fermieri. Sunt şi plante care nu cresc în România şi trebuie să facem import. Evaluăm furnizorii, apoi achiziţionăm. Folosim 200 de specii diferite de plante medicinale, iar produsele pe care le realizăm sunt în jurul a 400 dintre care undeva la 65-70% sunt reţete originale, create de noi“, adaugă Adelina Hanciu.

Producătorul de ceaiuri din Orăştie a realizat anul trecut o cifră de afaceri de 81,9 mil. lei (17,2 mil. euro), în creştere cu 12% faţă de anul anterior. Compania avea la începutul acestui an 375 de angajaţi, în condiţiile în care anul trecut au fost recrutaţi 88 de oameni. Fares are disponibile pentru 2020 încă 55 de locuri de muncă.

“Avem vreo 5.000 de parteneri şi clienţi cu care lucrăm direct, dezvoltarea reţelei proprii de distribuţie a fost unul din paşii pe care i-am făcut şi care au contribuit la aşezarea noastră foarte bună în piaţă. Colaborăm cu magazine naturiste şi cu marea majoritate a reţelelor de magazine, acoperim aproape toată piaţa de retail”, precizează Adelina Hanciu.

Brandul Fares şi-a început istoria în 1929 la Orăştie. Bazele mărcii se leagă însă de înfiinţarea primei farmacii din acest oraş hunedorean, sub numele ííLa Leul de Auríí, consemnată în anul 1697. Două secole mai târziu, la conducerea farmaciei a ajuns farmacistul Andrei Farago. El a fost cel care în 1929 a fondat firma “Digitalis, Prima Companie Română pentru Cultivarea Plantelor Medicinale Orăştie”, premergătoare actualei Fares. Folosindu-se de maşini de tocare şi selectare şi de uscătoare, sub îndrumarea farmacistului Farago, au fost comercializate ceaiuri, siropuri şi uleiuri esenţiale din plante medicinale. Perioada interbelică a adus primele exporturi, prin relaţii comerciale în Europa, dar şi în America de Nord.

În perioada comunistă, firma a fost inclusă în structura de stat numită Plafar, iar imediat după căderea regimului comunist, în 1989, businessul fondat de Andrei Farago s-a desprins din forma de organizare impusă de stat, devenind companie privată cu capital integral românesc. Obiectul principal de activitate era la acea vreme fabricarea zahărului, a produselor din cacao, a ciocolatei şi a produselor zaharoase, prelucrarea ceaiului şi a cafelei, fabricarea condimentelor, a preparatelor alimentare omogenizate şi a alimentelor dietetice, precum şi a altor produse alimentare.

“Când am redevenit companie privată şi am ieşit de sub umbrela statului ne-am luat soarta în propriile mâini. Să vii în piaţă şi să dezvolţi distribuţia proprie a fost un mare avantaj pentru că am putut să ne ducem produsele şi să controlăm cât şi unde distribuim”, adaugă Adelina Hanciu.