Fitch: Alegerile din România nu elimină incertitudinile legate de politica fiscală. Marele test pentru următorul Guvern este bugetul pe 2021

Autor: Roxana Rosu 11.12.2020

Rezultatul alegerilor din România reflectă incertitudinea politică actuală şi crează un mediu dificil pentru elaborarea politicilor fiscale, arată o analiză a agenţiei de rating Fitch.

”Necesitatea de a elabora şi aproba bugetul pentru 2021 va fi un test al coeziunii următoarei administraţii şi un indicator al viitoarei politici fiscale”.

În opinia Fitch, gestionarea unei coaliţii formată din 3-4 partide ar putea consuma energie politică şi va îngreuna încercările PNL de a pune în practică anumite măsuri, precum şi capacitatea de a preveni o slăbire pe termen lung a finanţelor publice.

Discuţiile în jurul bugetului pe 2021 vor fi primul indicator clar al politicii fiscale a următoarei administraţii.

PNL şi USR-PLUS s-au angajat să facă paşi treptat spre consolidare fiscală, dar nu există un consens în ceea ce priveşte sfera de aplicare şi calendarul precis al măsurilor pe termen scurt, având în vedere provocările economice şi de sănătate generate de pandemie.

Fitch prognozează că deficitul bugetar se va reduce uşor în 2021, la 7,1% din PIB, de la un nivel record de 9,8% în 2020, dar riscurile predomină în continuare.

PSD, partid de stânga, populist, va rămâne cel mai mare partid din Parlament, şi ar putea să închege un bloc de opoziţie eficient şi să îngreuneze aplicarea unor politici, spune analiştii.

Cu toate acestea, Fitch nu anticipează iniţiative fiscale perturbatoare din partea noului Parlament, cum ar fi creşterea cu 40% a pensiilor, măsură combătută de PNL în septembrie.

”Volatilitatea politică a României din ultimii ani a sporit incertitudinea măsurilor economice şi a subminat planificarea politicii fiscale pe termen mediu. Realizarea unor planuri credibile de consolidare fiscală pe termen mediu rămâne un factor important în evaluarea Fitch legată de ratingul suveran, având în vedere istoricul slab al României (în pofida creşterii economice puternice anterior pandemiei) şi a rigidităţi bugetare ridicate”, se mai arată în raport.

În prezent România are un rating suveran BBB negativ, situat chiar la limita ratingurilor atribuite economiilor de evitat la investiţii. Acest indicator contează pentru costurile cu care se împrumută statul sau marile companii dintr-o ţară.