Gavril Mureşan, Electroplast: Cred că în 2021 se vor pune bazele unor mari proiecte de investiţii în România, în Europa şi în afara spaţiului european

Ziarul Financiar 14.12.2020

Gavril Mureşan a creat în 1993, alături de alţi doi investitori, Electroplast, care a devenit un important producător de conductori şi cabluri electrice.

Este CEO al producătorului de conductori şi cabluri electrice Electroplast, care a vândut anul acesta 230.000 de kilometri de cabluri, cam cât înconjurul Pământului de şase ori la Ecuator. Dar înainte de a fi CEO, a fost un om cu o idee şi a creat de la zero un business. A trecut de la postura de angajat la o mare companie din Bistriţa (Rombat), la aceea de investior privat, în anul 1991. Doi ani mai târziu, a creat, alături de alţi doi investitori, Electroplast.

Gavril Mureşan spune că a plecat la drum cu un capital foarte mic, dar cu o idee foarte valoroasă. În 2008, criza financiară l-a surprins cu investiţii în derulare de 4 milioane de euro. Din 2016, partenerii italieni de la ICC au decis să iasă din companie, iar doi ani mai târziu au cedat pachetul de 50% din acţiuni platformei ROCA.

„Între 2016 şi 2018, am avut o perioadă deosebit de grea, întrucât nu puteam lua decizii în privinţa investiţiilor şi a dezvoltării companiei. Acesta a fost motivul cel mai important pentru care m-am implicat direct în găsirea unui investitor în locul colegilor de la ICC. Situaţia era una foarte grea şi necesita o schimbare majoră din toate punctele de vedere, lucru care s-a şi întâmplat, prin implicarea platformei ROCA“, spune astăzi Gavril Mureşan.

Din experienţa de până acum cu ROCA, spune că acest parteneriat aduce un alt spirit antreprenorial în companie, maturizând capitalul, identificând slăbiciunile şi venind mereu cu soluţii.

„Aş spune că ROCA participă activ la modernizarea capitalului românesc, la maximizarea valorii de business în companiile în care investeşte.“

Decizia de a atrage ROCA în Electroplast a fost, de altfel, unul dintre momentele pe care le descrie ca fiind cheie în cariera lui de business, alături de decizia de a deveni antreprenor şi cea de a coopta alţi asociaţi. Acum, când pandemia a bătut la uşă cu o criză sanitară complet diferită de cea financiară de acum un deceniu, Gavril Mureşan a identificat câteva oportunităţi. Care sunt ele?

„Fonduri masive pentru investiţii în România şi UE, dezvoltare de afaceri pentru o independenţă economică mai mare a României, dezvoltarea fără precedent a infrastructurii de transport terestru feroviar, naval, aerian, a infrastructurii de sănătate şi energetice, solidaritate mare între companiile româneşti, deschiderea de noi linii de business, accelerarea digitalizării companiilor, dar şi a instituţiilor de stat.“

Lecţia de business a anului 2020, din punctul de vedere al CEO-ului Electroplast, este una care obligă firmele care gândesc pe termen lung să aibă totdeauna în vedere planurile B, C şi D, dacă este posibil.

În plus, adaugă el, este important ca din politica firmelor să nu lipsească niciodată consolidarea capitalului, crearea de rezerve de capital pentru a putea trece tot timpul examenul unui test de stres.