ZF 15 minute cu un antreprenor. Radu Tănase, restaurantele Calif: La finalul anului trecut livrările reprezentau 34% din afaceri, iar în 2020 procentul s-a dublat

Autor: Miruna Diaconu 21.12.2020

► La sfârşitul anului 2019, reţeaua Calif cuprindea 12 restaurante, iar în prezent numărul acestora s-a redus la şapte, dintre care şase localuri şi un cloud kitchen, o bucătărie destinată doar livrărilor

► Reţeaua de restaurante a încheiat anul trecut cu afaceri de 31 milioane lei, iar pentru 2020 estimările arată o scădere de 40%.

Radu Tănase, cofondatorul restaurantelor Calif din Bucureşti, spune că în 2020 trendul început deja de câţiva ani în ceea ce priveşte livrările s-a accentuat considerabil odată cu pandemia. Astfel, la sfârşitul anului trecut livrările de mâncare la domiciliu reprezentau circa 35% din totalul afacerilor Calif, iar anul acesta ponderea s-a dublat.

„La final de 2019, livrările însemnau undeva la 34% din cifra de afaceri, iar acum ele aduc 68%. Eu prevăzusem pe segmentul nostru (restaurante cu servire rapidă - n.red.) că într-un interval de 4-5 ani ar ajunge livrările la 40-45%. Era evident că acest trend venea cu putere“, a spus Radu Tănase, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor: Cum facem ca economia să funcţioneze în continuare?, un proiect ZF şi First Bank.

Anul 2020 a fost unul dintre cei mai dificili pentru businessul fondat de către Radu Tănase şi alţi antreprenori locali. El aşteaptă însă ca 2021 să fie mai bun ca anul ce stă să se încheie, dar sub nicio formă nu va atinge nivelul din 2019. Totuşi, la nivelul industriei HoReCa în ansamblu previziunile nu sunt foarte bune, astfel că anul viitor vom asista la închiderea definitivă a multor localuri, crede antreprenorul.

„Anul viitor va fi pentru noi cu 20-30% sub 2019. Sper totuşi să fie mai bun decât 2020 şi ar trebui să se întâmple aşa. Sperăm să nu avem parte de surprize neplăcute. Totuşi, pentru industria HoReCa va fi un an urât deoarece în toată această perioadă multe companii se vor închide. Asta e impresia mea din ce văd în piaţă şi cum se mişcă lucrurile.“

Cofondatorul Calif spune că anul acesta şi el a fost nevoit să renunţe la o parte din angajaţi, iar acest lucru a fost cauzat de închiderea definitivă a unor restaurante sub brandul Calif. La sfârşitul anului trecut numărul salariaţilor se ridica la circa 180, pe când acum el a scăzut la 130.

"Am încercat să nu renunţăm la oameni, dar odată cu închiderea de unităţi nu aveam ce să facem cu toţi salariaţii, Am încercat pe cât posibil să îi ţinem mulţi dintre ei.", adaugă Radu Tănase.

La sfârşitul anului trecut, reţeaua Calif cuprindea 12 restaurante, iar în prezent numărul acestora s-a redus la şapte, dintre care şase localuri şi un cloud kitchen, o bucătărie destinată doar livrărilor.

"Când am închis unităţi am rămas cu o cantitate mare de echipamente, care nu au făcut decât să umple depozite. Am decis atunci că aceste echipamente trebuie să producă pentru că aveam leasing pe ele şi m-am gândit la soluţia este de a deschide primul cloud kitchen în cadrul propriului centru de producţie. O secţie de acolo am transformat-o într-o bucătărie care comercializează produse doar în sistem de delivery.", spune Radu Tănase.

Pe lângă bucătăria destinată exclusiv livrărilor, Calif a mai operat o mutare cheie în 2020, a mers cu produsele şi într-un mare lanţ de retail, anume Mega Image. Lanţul de restaurante îşi vinde produsele în câteva zeci dintre magazinele Mega Image, în segmentul de ready to eat. Radu Tănase spune că momentan nu se gândeşte să meargă şi către alt retailer.

"Cred că trebuie să te duci către retailerul care face cea mai frumoasă cifră pe zona de ready to eat. Nu văd de ce m-aş arunca într-un lanţ care nu este focusat pe aşa ceva doar de dragul de a fi prezent. La mâncare termenele de valabilitate sunt foarte scurte", precizează cofondatorul Calif.

Planurile de adaptare pentru anul acesta sunt de fapt proiecte gândite de mult, doar că pandemia doar a accelerat punerea lor în aplicare. Vânzările către retail vor reprezenta o sursă de venit pe termen lung, nu doar pentru perioada marcată de pandemie, spune Radu Tănase. Astfel, îşi doreşte să ajungă cu produsele Calif de la 90 de magazine Mega Image acum, la o prezenţă în 300 de unităţi ale reţelei de supermarketuri.

Reţeaua de restaurante a încheiat anul trecut cu afaceri de 31 milioane lei, iar pentru anul acesta estimările arată o scădere de 40% a afacerilor Calif. Pentru începutul anului, Radu Tănase spune că va redeschide un restaurant în centrul istoric al Bucureştiului.

Reţeaua Calif a fost fondată de mai mulţi antreprenori locali însă în acţionariat a intrat în toamna lui 2018 grupul arab Peeraj, care este cel mai mare proprietar de francize din România, activ în special pe segmentul de modă. Peeraj a preluat un pachet majoritar.

Radu Tănase: Anul viitor va fi pentru noi cu 20-30% sub 2019. Sper totuşi să fie mai bun decât 2020 şi ar trebui să se întâmple aşa. Sperăm să nu avem parte de surprize neplăcute. Totuşi, pentru industria HoReCa va fi un an urât deoarece în toată această perioadă multe companii se vor închide. Asta e impresia mea din ce văd în piaţă şi cum se mişcă lucrurile.