Ministerul Educaţiei are planuri ambiţioase de digitalizare în următorii şapte ani: dotarea tuturor şcolilor cu resurse tehnologice, iar cel puţin 90% din populaţia României să fie alfabetizată digital. În anul scolar 2019 – 2020, doar 6.166 de unităţi încadrate în segmentul primar şi gimnazial erau conectate la internet (67%) dintr-un total de 9.150

Autor: Ramona Cornea 21.12.2020

Ministerul Educaţiei ţinteşte trei mari obiec­tive de digitali­zare până în anul 2027, prin strategia de digitalizare a educaţiei. Astfel, ministerul îşi propune să doteze toate şcolile cu infrastructura digitală necesară, ca circa 90% din populaţia ţării să fie alfabetizată digital, iar  majoritatea populaţiei adulte să fie formată pentru meserii emergente.  

„Ţintele pe care noi ni le-am propus prin implementarea acestei strategii, una care se va implementa pe 7 ani, sunt trei: cel puţin 90% din populaţia României să fie alfabetizată digital, 82% din populaţia cu vârsta cuprinsă între 20 şi 34 de ani să fie formată pentru meserii emergente, pentru o inserţie de succes pe piaţa muncii, iar toate unităţile de învăţă­mânt din România să fie dotate cu infrastructură şi cu resurse tehnologice adaptate schimbărilor permanente“, a spus Jean Badea, subsecretar de stat în Ministerul Educaţiei, în cadrul conferinţei de lansare a strategiei de digitalizare a educaţiei.

Conform datelor de la Institutul Naţional de Statistică, în anul şcolar 2019 – 2020, România avea un număr de 6.166 unităţi şcolare din învăţă­mântul primar şi gimnazial şi 1.444 de licee conectate la internet.

Dintr-un total de 9.150 de unităţi încadrate în segmentul primar şi gimnazial, 6.166 erau conectate la internet (67%). În învăţământul liceal funcţionează 1.468 licee şi grupuri şcolare independente, 98% dintre ele având acces la internet, conform sursei citate.

Ministrul educaţiei Monica Anisie a subliniat necesitatea programelor de învăţare continuuă pentru pregătirea elevilor români pentru schimbările de pe viitoarea piaţă a muncii.


♦ În România există o rată de 15,3% a părăsirii timpurii a şcolii. Mai mult, circa 43% dintre românii cu vârste cuprinse între 16 şi 74 de ani au competenţe digitale reduse, 10% din populaţia României are competenţe digitale superioare, România ocupă locul 50 în rândul ţărilor care au participat la testările PISA, locul 27 în UE în ceea ce priveşte  integrarea tehnologiei digitale de către întreprinderi, locul 11 la nivel european în ceea ce priveşte conectivitatea la internet.

♦ În prezent, circa 400.000 de elevi din România nu au acces la internet de acasă, conform datelor de la Ministerul Educaţiei.

♦ Monica Anisie, ministrul educaţiei: Din perspectivă structurală, strategia privind digitali­zarea educaţiei cuprinde opt domenii de interes, printre care şi curriculum şcolar pentru meserii emergente. Este o realitate că viitorul pieţei forţei de muncă va aduce permanente schimbări, astfel încât populaţia activă ar trebui să urmeze programe de învăţare continuuă.


„Am pornit de la o nevoie şi am dorit să realizăm o strategie viabilă, realizabilă, cuprinzătoare, care să aibă viziune şi conţinut. Din perspectivă structurală, strategia privind digitali­zarea educaţiei cuprinde opt domenii de interes, printre care şi curriculum şcolar pentru meserii emergente. Este o realitate că viitorul pieţei forţei de muncă va aduce permanente schim­bări, astfel încât populaţia activă ar trebui să urmeze programe de învăţare continuuă“, a spus Monica Anisie în cadrul aceluiaşi eveniment.    

Conform datelor prezentate de Ministerul Educaţiei, în România există o rată de 15,3% a părăsirii timpurii a şcolii. Mai mult, circa 43% dintre românii cu vârste cuprinse între 16 şi 74 de ani au competenţe digitale reduse, 10% din populaţia României are competenţe digitale superioare, România ocupă locul 50 în rândul ţărilor care au participat la testările PISA, locul 27 în UE în ceea ce priveşte  integrarea tehnologiei digitale de către întreprinderi, locul 11 la nivel european în ceea ce priveşte conectivitatea la internet.

Circa 37% dintre profesori se consideră utilizatori avansaţi ai noilor tehnologii, 53% se consideră utilizatori de nivel mediu, însă nu neapărat utilizatori ai platformelor educaţionale, iar 50% dintre directorii de şcoli declară că procesul educaţional din şcolile lor este afectat de dispozitive de tehnologie digitală insuficiente sau necorespunzătoare.

În prezent, circa 400.000 de elevi din România nu au acces la internet de acasă, conform datelor de la Ministerul Educaţiei.

„Aproximativ 400.000 de elevi din 3 milioane de elevi nu au acces la internet acasă. E vorba de comunităţile în care nu există conexiune de internet acasă. Unii dintre aceşti 400.000 au un telefon, dar nu beneficiază de internet. Sper că în doi ani vom avea internet în toate comunităţile“, a spus Jean Badea, subsecretar de stat din Ministerul Educaţiei.

El a adăugat că există discuţii cu ANCOM pentru asigurarea unor vouchere prin care elevii din comunităţile defavorizate să poată beneficia de servicii pentru internet, adică un voucher în valoarea abona­mentului la internet.

„Dacă un elev nu îşi permite abonamentul la internet, statul să îi dea un voucher“, a explicat Jean Badea.

ramona.cornea@zf.ro