Bilanţul pieţei de imobiliare în 2020: Vârf pentru investiţii, aproape 10% din volumul regiunii. Birourile şi mallurile, Cenuşăresele anului

Autor: Cristina Bellu 22.12.2020

2020 a confirmat că România are potenţialul să fie un jucător cu o greutate mult mai mare la nivel regional.



Piaţa investiţiilor imobiliare din România va încheia anul cu un volum de aproape 900 de milioane de euro, în creştere cu aproximativ 40% faţă de 2019, ceea ce reprezintă echivalentul a aproximativ 9% din volumul estimat pentru cele mai mari şase ţări din Estul Europei, aproape dublu faţă de ponderea de 4,7% din 2019, arată datele Colliers International.

În acelaşi timp, piaţa de spaţii industriale şi logistice va încheia un nou an foarte puternic, după ce tranzacţiile de închirieri la nouă luni au depăşit cu aproape o treime volumul din aceeaşi perioadă a anului trecut, apropiindu-se de 400.000 de metri pătraţi.

Potrivit specialiştilor Colliers, stocul este subdimensionat faţă de nevoile reale ale economiei româneşti, ceea ce sugerează că mai există mult loc de creştere în anii următori pe acest plan. Astfel, creşterea puternică a consumului în întreaga ţară, în paralel cu o dinamică şi mai mare a comerţului online, vor fi ancore puternice din acest punct de vedere.

„Anul care tocmai se încheie nu a fost deloc atât de rău pe cât părea în primăvară, deşi evoluţia e dificil de comparat în raport cu previziunile de la începutul anului. Pentru zona de investiţii a fost chiar un an foarte bun, în linie cu aşteptările iniţiale. Şi, deşi piaţa are o anumită inerţie – astfel că probabil 2021 ar putea fi ceva mai slab din punct de vedere al investiţiilor - 2020 a confirmat că România are potenţialul să fie un jucător cu o greutate mult mai mare la nivel regional”, spune Laurenţiu Lazăr, Managing Partner la Colliers International.

În ceea ce priveşte sectorul birourilor, acesta s-a aflat în categoria celor mai puternic afectate de pandemie, în contextul în care cei mai mulţi angajaţi au lucrat de acasă o lungă perioadă de timp. De asemenea, şi retailul offline a avut de suferit, după ce multe spaţii comerciale au fost închise temporar în perioada stării de urgenţă. Urmează aşadar o integrare mai puternică a comerţului online cu canalele mai tradiţionale, ceea ce va schimba piaţa de retail în timp.

„Sectoarele de birouri şi de comerţ cu amănuntul au fost afectate de evoluţia pandemiei de Covid-19, dar chiar şi aici se văd unele semnale pozitive. În absenţa unor şocuri majore pe piaţa muncii, consumul deja a revenit la valori de dinaintea debutului pandemiei, în timp ce, pentru sectorul de birouri, ultimele luni au întărit convingerea că, în majoritatea cazurilor, nu se poate lucra de acasă în mod constant şi pe termen foarte lung. Vaccinul ne oferă speranţa că, în aceste două sectoare, lucrurile vor reveni într-o măsură destul de mare la normal”, continuă Laurenţiu Lazăr.

Analiza Colliers menţionează că în zona birourilor şi a spaţiilor comerciale, rata de neocupare va creşte, continuând tendinţa din 2020 când piaţa a raportat şi o scădere a cererii de spaţii noi, de 40% în segmentul birourilor, mai ales că în 2021 vor fi livraţi aproape 300.000 de metri pătraţi în clădiri aflate în construcţie, dublu faţă de 2020. Mai mult, este posibil ca şi o mare parte din firme să îşi reducă suprafeţele ocupate pentru a acomoda lucrul de la distanţă la nivel permanent. Cu toate acestea, şi în aceste sectoare, stocul din România este mult subdimensionat, astfel că ratele de neocupare în creştere pot fi absorbite cu succes de către piaţă în timp.

„Anul 2021 se anunţă a avea multe provocări, dar am avut până acum destule semne care să ne arate că nu se repetă deloc scenariul din 2009-2010. Printre aceste semne se numără revenirea mult mai rapidă a multiplilor indicatori macroeconomici, precum şi încrederea mare a investitorilor străini şi a băncilor în economia locală”, concluzionează Laurenţiu Lazăr.