Care este povestea Smart Diesel, cel mai mare benzinar independent din România, companie care a crescut precum Făt-Frumos, la afaceri de 1,5 mld. lei în mai puţin de un deceniu. Businessul antreprenorial a fost cumpărat de grupul german DKV în una dintre cele mai mari tranzacţii din acest an

Autor: Cristina Roşca 29.12.2020

Povestea businessului Smart Diesel începe să se scrie acum circa un deceniu, în 2010, an pe care compania l-a încheiat cu afaceri de nici 10 milioane de lei, pierderi şi opt salariaţi. În fiecare dintre anii ce a urmat compania a crescut, intrând totodată pe profit chiar din al treilea an (2012). Apoi, treptat, firma arădeană s-a dezvoltat ajungând cel mai mare benzinar independent, titlu obţinut în 2015. „Cursa” nu s-a oprit însă aici, businessul dezvoltat de Ovidiu Ioan Andrieş şi alţi antreprneori locali ajungând anul trecut pe locul al nouălea în topul celor mai mari afaceri antreprenoriale româneşti.

Smart Diesel a avut în 2019 o cifra de afaceri de 1,5 mld. lei, în urcare cu 14,5% faţă de anul anterior.

Datele din 2019, cele mai recente disponibile, arată că în Romania sunt doar 16 companii care au reusit să atingă pragul de vânzări de 1 mld. lei sau mai mult. Mai mult, compania arădeană a ajuns la un profit de 31,2 mil. lei (plus 17%) şi la 135 de salariaţi anul trecut.

Iar la final de 2020, în plină pandemie de Covid-19, antreprenorii care au fondat businessul l-au vândut către nemţii de la DKV. Astfel, prin prisma businessului, Smart Diesel este prima firmă de talie mare care “se predă” în 2020 unui grup internaţional. 

Printre cele mai recente exituri majore făcute de antreprenori locali se numără vânzarea grupului farma Farmexim (distribuţie şi retail) de către Ovidiu Buluc către nemţii de la Phoenix în 2018, cedarea businessului Ecopaper (producţie hârtie) de către Vladimir Cohn grupului britanic DS Smith în 2017, exitul lui Constantin Duluţe de la Agricost (agricultură) acum doi ani şi achiziţia afacerii de către arabii de la Al Dahra şi vânzarea Adeplast către Sika de către moştenitorii lui Marcel Bărbuţ. Fiecare dintre aceste dealuri au avut o valoare de peste 100 mil. euro, chiar la cifre de afaceri mai mici decât cele ale Smart Diesel. Valoarea tranzacţiei diferă însă în funcţie de multiplul EBITDA oferit, de domeniu şi de alţi indicatori.

Totuşi, preluarea Smart Diesel de către DKV este una dintre marile tranzacţii ale lui 2020.

În linii mari, businessul Smart Diesel este croit pentru clienţii comeciali, nu pentru persoane fizice, compania arădeană având parteneriate cu benzinării de pe plan extern pe pieţe precum Austria, Slovenia, Belgia, Spania sau Cehia. De asemenea, firma are, conform celor mai recente date, şi o reţea proprie de circa 30 de benzinării în România. Astfel, alimentarea cu carburant de către clienţi se poate face atât pe teritoriul României, cât şi în alte 19 ţări, printre care Austria, Slovenia, Belgia, Spania, Franţa, Germania, Cehia, Ungaria sau Luxemburg, potrivit site-ului companiei.

Totodată, compania livrează motorină şi în sistem vrac pentru companiile care folosesc în activitatea lor curentă carburanţi. Livrarea se face la locul consumului, utilizând flota proprie de cisterne. Domeniile pentru care Smart Diesel livrează vrac sunt agricultură, construcţii, transporturi şi logistică şi sectorul forestier.

Compania Smart Diesel era până la momentul tranzacţiei controlată de Transport Service Group (cu 49% din acţiuni), care la rândul ei este controlată de Ovidiu-Ioan Andrieş (70% din acţiuni), potrivit datelor de la Registrul Comerţului. Din structura acţionariatului Smart Diesel mai fac parte şi Daniel-Mihai Imbre (25%), Ovidiu-Ioan Andrieş (22%) şi Petru Fărcaş (4%).