Apetit pentru mărci private: Românii au cumpărat produse Gusturi Româneşti, Mega Apetit şi Delhaize de peste 1,5 mld. lei, iar cifrele urmează să crească

Autor: Cristina Roşca 31.12.2020

Mărcile private şi exclusive contribuie cu circa 22% la totalul businessului Mega Image care a fost de 6,7 mld. lei în 2019. Astfel, produse ce poartă mărci precum Gusturi Româneşti, Ethos, Delhaize, Care, Mega Apetit sau 365 au adus circa 1,5 mld. lei la totalul cifrei de afaceri din România a companiei anul trecut. În contextul în care businessul a crescut în 2020, şi vânzările de mărci private au urmat acelaşi trend.

„Mărci private au o pondere de circa 22% în businessul nostru, un nivel similar celui de anul trecut. Aceasta este o zonă foarte importantă pentru Mega Image”, spune Mircea Moga, CEO-ul retailerului Mega Image, prezent pe piaţa locală cu circa 850 de magazine sub formatele de supermarket şi proximitate modernă.

Marca privată Gusturi Româneşti a reţelei este una dintre cele mai cunoscute din România. Ea a fost lansată pe piaţă în 2009 şi are astăzi circa 400 de produse în portofoliu în contextul în care un magazin Mega Image ajunge la 14.000 de articole (SKU-uri). Sub umbrela mărcii proprii Gusturi Româneşti, Mega Image are, pe lângă dulciuri sau produse lactate, şi legume şi fructe pe care şi le procură de la furnizori locali.

„Avem branduri puternice pe segmentul de mărci private, e vorba de Gusturi Româneşti sau Mega Apetit. Şi pe segmentul ready meal, unde suntem prezenţi cu Mega Apetit, lucrăm mult cu parteneri locali. Încercăm să fim reprezentativi în zona respectivă şi analizăm în permanenţă portofoliul”, adaugă executivul Mega Image.

Mărcile private dezvoltate de retaileri sunt tot mai prezente în coşul de consum şi au ajuns la o cotă de 16-17% din toată piaţa de FMCG. Ponderea acestor produse în total vânzări variază de la 10% până la 80%, în funcţie de retailer şi de formatul acestuia. În cazul lanţurilor de hipermarketuri ponderea este de 10-15% dat fiind că aceste lanţuri de magazine au şi o ofertă mai largă de produse, ce ajunge la 50.000 – 60.000 de articole în cazul celor mai mari magazine. În cazul discounterilor, care pariază puternic pe preţ, ponderea mărcilor private ajunge şi la 80%.

În ceea ce priveşte Mega Image, ponderea depăşeşte media, dar e încă departe de maximele atinse de Lidl.

„În 2020 am observat că românii se uită în zona de marcă proprie. Vânzările de astfel de produse vor fi pe un trend ascendent în următorii ani. Mărcile private sunt o zonă de diferenţiere”, conchide executivul Mega Image.