De ce îşi construieşte cea mai mare companie petrolieră a Poloniei un imperiu media?

Autor: Catalina Apostoiu 06.01.2021

CEO-ul concernului energetic polonez Orlen, Daniel Obajtek, este probabil o figură demnă de urmărit în mo­men­tul în care Jaroslaw Kaczynski va ieşi de pe scena politică. Sigma Bis, o firmă de media deţinută parţial de compania sa, pare să se afle în centrul strategiei acestuia, scrie Deutsche Welle.

De când partidul de guvernământ din Polonia Lege şi Ordine (PiS) a câştigat alegerile parlamentare în 2019, o luptă intensă pentru putere se dă chiar în interiorul partidului şi între acesta şi doi parteneri mai mici de coaliţie. Coaliţia se apropie probabil de un moment decisiv.

Poate cel mai bun mod de a înţelege direcţia PiS este observarea luptei pentru poziţii în cadrul firmelor de stat între facţiuni cheie din PiS şi coaliţie. De aceste lupte pare să profite CEO-ul celei mai mari firme petroliere a ţării, Daniel Obajtek, în condiţiile în care firma sa îşi întăreşte rolul de pe piaţa media.

În iulie 2017, Kaczynski anunţa că următorul său obiectiv priveşte „repolonizarea“ presei, un termen ce echivalează de fapt cu exercitarea de presiuni asupra mass-media care critică guvernul şi sprijinirea celor care susţin proiectul conservator naţional al PiS.

Unii sugerează că PiS se mişcă în direcţia Fidesz din Ungaria sau AKP din Turcia. „Corupţia şi capitalismul de stat sunt parte din acest proiect“, arată Jacek Rostowski, fost ministru polonez de finanţe.

Canalul preferat pare a fi Orlen, iar Sigma Bis este la rândul său canalul preferat al Orlen. La sfârşitul anului 2019, CEO-ul a înfiinţat compania media ca parte a obiectivului de diversificare dincolo de energie. Potrivit strategiei pe 2030, Orlen intenţionează să aloce 70 mil. de zloţi (16 mld. de euro) pentru investiţii în noi sectoare de business şi creşterea marjelor pe vânzările nonenergie cu 50%.

Procesul s-a intensificat în această iarnă după ce compania a finalizat achiziţia distribuitorului de presă Ruch şi a anunţat achiziţia publisher-ului Polska Press.

Site-ul de ştiri online Onet.pl anunţa recent că Orlen analizează preluarea Gremi Media, al cărei portofoliu include două dintre cele mai respectate cotidiene poloneze, Rzeczpospolita şi Parkiet.

„Obajtek îşi creşte puterea în companii de stat şi ar putea fi foarte bine cel care-l va înlocui pe Morawiecki“, arată Robert Tomaszewski de la Polityka Insight, un think tank din Varşovia.

Sigma Bis şi-a început operaţiunile la sfârşitul anului 2019, iar după primul an de existenţă este deja un jucător major de pe piaţa media din Polonia. Unii spun că aceasta este o creaţie politică şi nu va supravieţui schimbărilor de pe scena politică. Alţii susţin însă că noul său şef, Marcin Dec, conferă firmei o oarecare credibilitate pe piaţă.

„După toate aspectele, se pare că Sigma Bis va deveni agenţia media pentru toate sau majoritatea companiilor de stat“, spune Malgorzata Wegierek, CEO al Havas Media Group Polonia.