În ciuda intensificării pandemiei din toamnă, consumul privat a continuat să crească şi a ajuns la un plus de 2,1% la 11 luni din 2020. Andrei Rădulescu, Banca Transilvania: Se confirmă depăşirea punctului critic al şocului indus de declanşarea pandemiei şi relansarea în formă de „V“

Autor: Răzvan Botea 08.01.2021

Cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul, principalul indicator pentru consumul privat, a continuat să crească în noiembrie 2020 cu 3,3% an/an. La 11 luni, cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul a înregistrat un plus de 2,1%, arată datele Institutului Naţional de Statistică (INS).

Andrei Rădulescu, directorul de analiză macroeconomică a Băncii Transilvania este de părere că evoluţia consumului privat din primele 11 luni din 2020 a venit mai ales pe fondul politicilor economice. De asemenea, punctul critic al şocului economic generat de pandemie a fost atins, iar datele indică relansarea în formă de „V“.

„Comerţul cu amănuntul a continuat să crească în noiembrie, în pofida persistenţei pandemiei, evoluţie susţinută de mix-ul relaxat (fără precedent) de politici economice în implementare după incidenţa crizei sanitare. Se confirmă depăşirea punctului critic al şocului indus de declanşarea pandemiei şi relansarea în formă de V“, scrie Rădulescu, într-o informare a instituţiei.

Creşterea din noiembrie a fost susţinută în cea mai mare parte de vânzările de produse nealimentare, în special de zona de mobilă şi electrocasnice, care a înregistrat o creştere a cifrei de afaceri de 14% an/an şi de vânzările de produse farmaceutice, care au crescut cu 7% an/an. Industria modei a înregistrat o scădere de 6,7%. 

Pe de altă parte, vânzările de carburanţi au continuat să scadă an/an pentru a noua lună la rând din martie încoace: -7,3%, în vreme ce vânzările de produse alimentare au crescut cu 1,9%. Per total, în noiembrie 2020, faţă de noiembrie 2019, cifra de afaceri din retail a crescut cu 3,3%.

În perioada ianuarie-septembrie 2020 comerţul cu amănuntul a crescut cu 2,1%.

Consumul final, care a fost în ultimii ani principala tracţiune pentru economia românească, ar urma să contribuie negativ la evoluţia econo­mi­că din 2020, arată datele de la Prognoză. Cu toate că, în afară de vânzarea de combustibili, consumul, mai ales cel guvernamental, a crescut din mai încoa­ce, cele două luni de lockdown nu mai pot fi recuperate. Cu toate acestea, datele despre consumul privat la 11 luni sugerează că economia României a continuat să recupereze căderea din al doilea trimestru. Primele date anuale despre PIB-ul României în 2020 vor fi publicate de Statistică în martie 2021.

Comerţul online este unul dintre marii câştigător ai pandemiei. Dacă în ianuarie creştea cu mai puţin de 4% an/an, în perioada aprilie-noiembrie a crescut cu peste 35% lună de lună, iar în noiembrie comerţul online a înregistrat un plus de 48%, faţă de noiembrie 2019, mai arată datele de la INS.

Economiştii Băncii Transilvania estimează că evoluţia consumului privat, principala componentă a economiei româneşti, va fi de creştere medie anuală de 2,1% în perioada 2020-2022, pe fondul finanţării ieftine, politicilor economice şi intrarea într-un nou ciclu de creştere economică. Prognoza a fost revizuită în sus faţă de analiza pe datele la septembrie, când economiştii BT prognozau o creştere de 1,4% a consumului privat.

„Conform scenariului macroeconomic central BT consumul privat (principala componentă a PIB) s-ar putea majora cu o dinamică medie anuală de 2,1% în perioada 2020-2022. În acest scenariu ajustarea din 2020 (determinată de incidenţa pandemiei şi consecinţele acestui şoc) va fi contrabalansată de redinamizarea din 2021-2022, susţinută de mixul relaxat de politici economice şi de intrarea într-un nou ciclu economic.“