ALEPH STORY: De ce vor antreprenorii români să se vaccineze cât mai repede? O discuţie cu Dana Ciriperu, redactor-şef adjunct ZF şi Ioana Răduca, head of content Aleph News

Ziarul Financiar 08.01.2021

ZF şi Aleph News, cel mai nou post de televiziune din România, vor avea în fiecare zi de la ora 18.00 pe zf.ro şi pagina de Facebook a ZF o discuţie legată de unul dintre subiectele importante ale zilei, indiferent că este politic, social, cultural, economic sau de business.

O discuţie cu Dana Ciriperu, redactor-şef adjunct ZF, şi Ioana Răduca, head of content Aleph News – ŞTIU, principalul program al noului post de televiziune.

Dana Ciriperu: Tot mai multe voci din mediul de business solicită vaccinarea cu prioritate a personalului direct productiv, în special în companiile industriale. Un nucleu vital al economiei unde lucrează peste un milion de oameni. Altfel, în 2020 industria a pierdut cel mai mare număr de salariaţi din economie, iar fiecare zi în care fluxurile de producţie nu merg la capacitate maximă înseamnă pierderi de milioane de euro. Nouă la ZF ne plac cifrele şi mă uităm pe cifrele legate de campania de vaccinare care într adevăr a început la final de decembrie mai mult de imagine aşa cu 1.000 – 1.500 de vaccinări pe zi. Care sunt cifrele acum?

Ioana Răduca: S-a şi spus „simbolic”, celui care a fost distribuit la finalul anului trecut.

În acest moment avem o medie de 17.000 - 18.000 de imunizări la 24 de ore cu toate că ne-au promis şi colonelul Gheorghiţă şi premierul Cîţu şi, fără să îi contrazică, implicit şi Vlad Voiculescu pare că a fost de acord cu această cifră, câte 20.000 imunizări zilnice. Nu suntem acolo în această săptămână, şi cu toate astea şi premierul Cîţu şi colonelul Gheorghiţă, cel care coordonează campania de vaccinare şi care a ajuns să fie cunoscut de toată ţara, vorbesc deja de peste 100.000 de vaccinari în fiecare zi, astfel încât toţi paşii campaniei să fie respectaţi. Tocmai pentru că vouă la ZF vă plac atât de mult cifrele nu aş vrea să facem un calcul eronat. Dacă lucrăm pe cifrele pe care le avem în faţă în acest moment, cu siguranţă vom greşi. Şi de ce spun asta, pentru că sunt foarte mulţi factori imprevizibil. Spre exemplu, şi-a dat în sfârşit şi Ministerul Sănătăţii seama că e o problemă cu cei din etapa întâi, în sensul că foarte mulţi dintre ei refuză vaccinarea. Şi atunci, ne trezim în situaţia în care avem foarte multe doze de vaccin, dar foarte puţini beneficiari înscrişi pe liste. Drept pentru care, în acest moment se încearcă un push, astfel încât personalul din spitale, din clinicile medicale de stat sau private să fie imunizat cât mai repede. Să se treacă la etapa a două cu prioritate, adică cum spuneai şi tu, vaccinarea seniorilor din centrele de îngrijire, cei care au o boală cronică, iar noi din etapă a treia cei sub 65 de ani care nu au nicio afecţiune, deşi iniţial eram programaţi undeva după 1 aprilie la imunizare, se pare că ne va veni rândul ceva mai devreme, undeva prin luna martie.

Dana Ciriperu: Spuneam că încep să se audă cât mai multe voci din business care cer imunizarea asta mult mai grabnică a oamenilor din companii. Voi la Aleph News aţi strâns reacţii, aţi vorbit cu antreprenori. Poţi să ne dai câteva exemple?

Ioana Răduca: Toţi oamenii cu care au stat de vorbă colegii mei în ultimile săptămâni, din zona de business în special din Horeca, cum punctai şi tu, sunt nu pro-voccinare,  nu ştiu ce să facă să convingă pe cei care gestionează campania în acest moment să le dea serul mai repede. Şi avem puncte de vedere diverse. Sunt o serie de antreprenori din Horeca ce se gândesc şi la clienţi şi atunci se gândesc cum să îi bonuseze. Şi o varianta oferită de cel care coordonează grupul City Grill, astfel încât de ziua ta, dacă eşti vaccinat, să beneficiezi de gratuităţi la restaurantele sale. De asemenea, Florin Pogonaru vorbeşte limpede şi răspicat nu doar despre antreprenori şi angajaţîi lor, ci şi despre familiile acestora. Este un alt aspect. Sunt pe multe exemple punctuale în care antreprenorii se gândesc cum să îşi stimuleze angajaţii, dar în acelaşi timp, să gândesc şi cum să îi protejeze pe cei care nu vor vrea vaccinarea. Pentru că da, evident este o acţiune total voluntară. Nu poţi obliga un om să se vaccineze sau nu. Iar aici, intrăm între-o altă discuţie pe care nu o putem planifica pentru că nu avem o lege a vaccinării împotriva Covid în România. Şi atunci vor exista foarte multe discuţii pentru care mediul de business ar trebui să fie pregătit. Ce se întâmplă cu mine, client? M-am vaccinat, nu m-am vaccinat, pot intra sau nu pot intra într-un restaurant. Tu, angajator, ai voie să îmi ceri mie dovada de imunizare? Ce restricţii vor fi?

Dana Ciriperu: Aţi întâlnit şi reacţii mai radicale pentru care v-au spus că vor solicita tuturor angajaţilor să se vaccineze?

Ioana Răduca: Da, am întâlnit şi astfel de exemple. Există în România antreprenori care spun foarte clar şi nu neapărat că este o gândire cinică, dar este reală. Ei spun aşa, Covidul ne-a costat foarte mult până în momentul de faţă şi ne va costa în continuare: testele angajaţilor care stau acasă, concediile medicale, lipsa producţiei, businessuri închise. Drept pentru care, vaccinul reprezintă şi o soluţie salvatoare a multor afaceri. Nu poţi risca să ai angajaţi care în continuare se vor îmbolnăvi pe bandă rulantă. Şi au calculat la afacerile de dimensiuni medii, ar fi prin vaccinare, economii de mii sau zeci de mii de euro lunare pe care le-ar face antreprenorii şi pentru asta pledează foarte insistent.

Dana Ciriperu: Pentru că ai spus tu despre cât de mult i-a costat până acum pandemia pe antreprenorii din România, un studiu făcut de Banca Naţională, în care au analizat 85 de sectoare din economie, practic aproape toate sectoarele din economia românească, arată că din cele 85 de sectoare, doar 51 au fost pe creştere în primul semestru al anului trecut. 34 au fost pe scădere dar pentru multe dintre ele, pentru două sectoare despre care am vorbit şi noi aici, agenţii de turism, sectorul transportului aerian, HoReCa pe de altă parte, scăderile au fost de peste 65%. În alte 20 de sectoare scăderile sunt până în 20%, scăderi de cifră de afaceri. Toate astea au venit cu costuri, cu salariaţi trimişi în şomaj tehnic dar foarte mulţi oameni din mediul de business spun că, de fapt, pentru economie, pentru companii, pentru antreprenori, 2021 este momentul adevărului pentru că până acum economia şi firmele au fost ţinute în viaţă cu perfuzii, cu granturi, cu IMM Invest.

Ioana Răduca: Doar nu o să meargă la nesfârşit.

Dana Ciriperu: Exact. Toate acestea la un moment dat se vor descărca undeva şi atunci acesta este momentul adevărului. Probabil că de asta este atât de important pentru ei să şţie şi să vadă pe cine se pot baza şi la nivel de efective, şi la nivel de consumator. Pentru că HoReCa depinde în continuare de nişte indicatori,precum rata de infectare la care cred că reprezentanţii acestui sector se uită zilnic.

Ioana Răduca: Care, fie vorba între noi, şi ea are nişte probleme, aşa cum am constatat noi în ultimele zile. Nu e calculat extrem de corect din moment ce autorităţile au recunoscut că nu adună toate testele făcute în ţară. Deci, noi nu putem să ne bazăm că acelea sunt cifrele reale şi asta mi se pare o nedreptate pentru mediul de business. Tu iei decizii de viaţă şi de moarte pentru afacerea ta, dar nu pe cifrele calculate corect. Şi nu le calculezi corect pentru că nu vrei să faci asta şi pentru că ţie nu ţi se pare că o astfel de minciună, care, repet, afectează business-uri de la cel mai mic nivel până la cel mai mare, e nepermisă într-o ţară în care avem pretenţii că tratăm mediul de business cu decenţă, cel puţin.

Dana Ciriperu: Şi cu foarte mare onestitate, cum spunea premierul Florin Cîţu. El a ieşit într-o declaraţie publică cu un mesaj direct către mediul de business, să stea liniştit că nu vor exista schimbări de taxe.

Ioana Răduca: O ştii mai bine de la antreprenori decât mine că mediul de business nu poate să rămână în viaţă pe declaraţiile politice.

Dana Ciriperu: Cu siguranţă nu. Mai ales că ne uităm la cum a început anul 2021, cu acel TVA de 5% pe care îl aşteptau dezvoltatorii imobiliari, îl aşteptau clienţii, şi care a fost amânat pentru 2022. Nu e vorba de o plajă foarte mare de clienţi dar sunt oameni care şi-au făcut planuri. Revenind la vaccin şi la mediul de business, practic etapa a două, care ar urma să înceapă în 15 ianuarie, sunt incluse în nişte sectoare prioritare, inclusiv din zona de producţie, din zona antreprenorială. Poţi să ne spui despre ele, cine ar urma să intre?

Ioana Răduca: Dacă ne uităm pe ceea ce a fost pus pe hârtie până la acest moment, vedem că în special cei care lucrează în domeniul alimentaţiei publice au prioritate la vaccinare. Sunt undeva pe aceeaşi linie cu profesorii. Cam simultan ar urma să le vină rândul. Sectoarele esenţiale economice, atunci vorbim despre oameni care nu lucrează în zona de sănătate dar în acelaşi timp au grijă de lumină, de utilităţile noastre şi cam atât în această etapă, cel puţăn din ceea ce ştim până acum. Dar, repet, e o dinamică imprevizibilă la această campanie de vaccinare. Odată pentru că e un lucru pe care omenirea nu l-a mai trăit până acum. Nu aş vrea să le ofer circumstanţe atenuante celor care gestionează campania de la noi dar este foarte adevărat că facem şi noi, ca şi celelalte ţări, un lucru fără precedent şi atunci trebuie să ne adaptăm din mers. Dar e la fel de adevărat că noi în continuare suntem surprinşi în România, dacă lucrăm în interiorul autorităţii publice, de faptul că pică în fiecare an Crăciunul tot pe 25 decembrie. Aşa este şi cu această campanie. Noi nu am avut scenariul B. Ce se întâmplă dacă nu se vaccinează doctorii? Pe cine aducem? Cum pregătim profesorii? O să iasă mediul de afaceri să strige, era previzibil, sunt oameni care îşi pierd de la o zi la alta afacerile pe care le-au construit cu mare greutate. Ce facem? Pe cine aducem? În ce ordine? Cum întrebai şi tu, în ce ordine îi luăm? Că s-ar putea ca eu, care am un business în HoReCa, să nu fiu de acord dacă tu vei trece prioritar la vaccinare pe cineva care are un business în IT, de exemplu. Pentru că tu îmi vei spune că e mai important să ne imunizăm IT-iştii, că avem nevoie de x, y, z. Dacă lucrurile astea nu ne sunt comunicate, şi nu ne sunt, de când a început această campanie, că nu vorbeşte nimeni cu mediul de business, nu vorbeşte nimeni cu nimeni. E o aroganţă extraordinară. Nouă, jurnaliştilor, ne sunt aruncate informaţii din când în când pe nişte grupuri de WhatsApp şi mai vine câte un comunicat de presă şi cam atât. Iar zecile de întrebări, crede-mă că nu exagerez, zeci de întrebări pleacă numai de la noi, de la Aleph News, în fiecare zi, prin solicitări oficiale către autorităţile publice, rămân fără răspuns.

Dana Ciriperu: Sau va răspund în termenul acela legal în care trebuie să răspundă.

Ioana Răduca: Nici măcar. Avem solicitări care cred că şi-au depăşit acel termen de 30 de zile. Nu în situaţia de faţă, că nu a început campania de 30 de zile, dar vom ajunge cu siguranţă la depăşirea acestui termen. Din păcate nu răspunde nimeni şi până la urmă nu acesta este scopul. Scopul este ca fiecare dintre noi, indiferent unde lucrăm, ce profesie avem, să ştim în mod onest cum stau lucrurile cu acest vaccin. Vrem, nu vrem să ne vaccinăm, este alegerea noastră dar trebuie să o facem pe informaţiile corecte şi având toţi acces în mod egal.

Dana Ciriperu: La acelaşi tip de informaţii. Dincolo de astea, pentru mediul de business eu cred că e foarte important că există o voce, că sunteţi şi voi acolo şi luaţi reacţii dinspre business, le transmiteţi mai departe că până la urmă noi, jurnaliştii, cam asta putem să facem: să strângem marfă, să adunăm informaţii.

Ioana Răduca: Pot să dau un pic din casă? Eu recunosc că am fost toţi foarte surprinşi de această reacţie. Adică ne aşteptam ca mediul de business să fie pro vaccinare. Dar nu atât de pro vaccinare şi să îşi dorească atât de mult imunizarea cât mai rapidă şi să găsească tot soiul de soluţii apropo de asta. Chiar a fost o surpriză plăcută pentru noi.

Dana Ciriperu: Pentru că aşa cum ai spus tu, se uită la cifre şi văd că aceste cifre în anumite sectoare sunt din ce în ce mai proaste pe zi ce trece şi atunci cumva vaccinul este considerat pentru mulţi dintre ei soluţia salvatoare.

Ioana Răduca: Cam asta este până la urmă. Nu avem altă variantă.

Dana Ciriperu: E varianta de a merge înainte. Şi cum spuneam, cred că este foarte important că există această voce a mediului de business pentru că asta putem face: preluăm mesaje, le transmite mai departe şi sperăm că la un moment dat toată campania această de comunicare va fi mult mai transparentă, aşa cum ne-am dorit-o de la început.