Penuria de cipuri din industria auto: o poveste despre un război mondial pentru tehnologie, geopolitică, dependenţă şi calcule greşite

Autor: Bogdan Cojocaru 27.01.2021

În ultimele două săptămâni, constructori auto din toate părţile lumii s-au plâns că producţia le este perturbată de o lipsă acută de cipuri. Audi, subsidiară a Volkswagen, un colos în plină restructurare, a anunţat că va întârzia livrările unora din modelele de vârf din cauza a ceea ce directorul executiv Markus Duesmann a descris o penurie „masivă“.

 

La fel cum criza provocată de pandemia de COVID-19 a expus dependenţa aproape mortală a Europei şi a întregii lumi de echipamente medicale şi ingrediente pentru medicamente din China, penuria de cipuri expune dependenţa companiilor auto de industria semiconductorilor din Taiwan. Şocul este atât de puternic încât oficialităţi din Germania şi Japonia au intervenit pe lângă guvernul taiwanez pentru a grăbi înlăturarea blocajului. Cum s-a ajuns aici?

 

În primul rând, este vorba de dependenţa mai multor industrii, de la telecom şi smartphone-uri la cea auto şi inteligenţă artificială, de o ţară, Taiwan, sau mai degrabă de o singură companie de acolo, Taiwan Semiconductor Manufacturing Co. Apoi, în ceea ce-i priveşte pe constructorii de autovehicule, aceştia, orbiţi de febra tehnologiei hidrogenului, a sistemelor autonome şi propulsiei electrice, au tăiat prea devreme investiţiile în cipuri mai comune, cum ar fi cele care ajută la direcţie, la frânare sau la culisarea geamurilor, explică Bloomberg.

 

Deşi se vorbeşte de începutul unei noi ere pentru industria auto, autovehiculele autonome şi electrice reprezintă doar 4% din vânzările globale. Iar producătorii de cipuri nu mai livrează suficienţi semiconductori clasici doarece investesc din ce în ce mai mult în afaceri cu marje mai ridicate. Astfel, oferta nu mai poate ţine pasul cu cererea.

 

De asemenea, pandemia a perturbat lanţurile de aprovizionare complexe ale semiconductorilor şi comportamentul consumatorului, care îşi ocupă o parte mai mare din timpul liber cu jocuri video sau online, la televizor sau ascultând muzică, ceea ce înseamnă o cerere mai mare pentru electronice precum PC-uri, console pentru jocuri, laptop-uri, tablete şi televizoare, aparate la care este nevoie de cipuri. În plus, explozia pieţei auto chineze după pandemie a pus presiuni pe producătorii de cipuri din China.

 

Actuala criză din industria auto a adus în centrul atenţiei Taiwanul şi Taiwan Semiconductor Manu­fac­turing Co. (TSMC), cel mai mare şi diversificat producător de semiconductori din lume. Penuria de cipuri arată că importanţa acestei ţări şi a acestei companii pentru economia lumii a devenit prea mare pentru a putea fi ignorată. Iar criza vine în contextul în care Taiwanul are nevoie de ajutorul Occidentului pentru a contracara pretenţiile teritoriale ale Chinei.

 

Constructorii auto din Europa, SUA şi Japonia au făcut presiuni asupra guvernelor lor să intervină pentru a-i ajuta. Ministrul german al economiei Peter Altmaier i-a cerut omologului taiwanez Wang Mei-hua să convingă TSMC să livreze mai mulţi semiconductori pentru industria auto, şi aşa lovită dur de pandemie, notează Reuters.

 

La fel a făcut şi ministrul economiei din Japonia Hiroshi Kajiyama. TSMC s-a angajat să concentreze o parte mai mare din producţia de cipuri asupra nevoilor industriei auto. Pentru a reduce dependenţa de furnizorii asiatici, Berlinul inten­ţionează acum să majoreze sprijinul de stat pentru producţia locală şi europeană de semiconductori. Guvernul german şi cel francez erau conştiente încă de anul trecut că Europa trebuie să accelereze dezvoltarea propriei industrii de cipuri, au declarat surse de la Paris.

Poziţia de dependenţă în care a ajuns industria auto ilustrează cum talentul de a fabrica cipuri al TSMC a devenit pentru guvernul din Taiwan, o ţară sub ameninţarea continuă a invadării de către armata Beijingului, un levier politic şi economic

într-o lume în care tehnologia este folosită ca armă în marea rivalitate dintre SUA şi China.

 

Dominând modelul dezvoltat de SUA de externalizare a producţiei de cipuri, Taiwanul „poate fi cel mai critic punct de rupere din întregul lanţ de valori al semiconductorilor“, spune Jan-Peter Kleinhans, specialist în tehnologie şi geopolitică la think tank-ul berlinez Stiftung Neue Verantwortung.

 

Administraţia Trump a exploatat această situaţie pentru a bloca accesul Beijingului la tehnologie. Interzicând accesul la toate tehnologiile americane pentru cipuri, Washingtonul a reuşit să întrerupă livrările de semiconductori produşi de TSMC către Huawei Technologies, îngreunând astfel dezvoltarea gigantului chinez. De asemenea, Trump a negociat construirea unei fabrici a TSMC în Arizona. Samsung Electronics, un alt mare producător de semiconductori, îşi va construi o uzină în Texas.

 

Şi UE încurajează Taiwanul să-şi majoreze investiţiile în Europa, cu ceva succes. GlobalWafers, care vine din acelaşi oraş ca TSMC, şi-a mărit oferta pentru Siltronic din Germania astfel încât compania ţintă este evaluată la 4,4 miliarde de euro.

 

Achiziţia ar crea cel mai mare producător de semiconductori pe bază de silicon din lume. Taiwanul nu este singurul jucător din lanţul de aprovizionare al cipurilor. SUA ocupă încă poziţia dominantă, mai ales la design şi software. ASML din Olanda deţine monopolul asupra utilajelor necesare fabricării celor mai buni semiconductori. Japonia este un furnizor important de echipamente şi chimicale.

 

Însă acum accentul se pune pe cipuri tot mai mici, mai puternice şi mai economice din punctul de vedere al consumului de energie, iar aici TSMC devine un lider. Acest lucru a ajutat Taiwanul să creeze un întreg ecosistem în jurul companiei sale: ASE Technology Holding este cea mai mare companie de asamblare a cipurilor, iar MediaTek a devenit cel mai mare furnizor de de cipuri pentru smartphone-uri. IHS Markit estimează că penuria de semiconductori ar putea afecta în cele din urmă producţia a 500.000 de maşini.