ZF Ecosistemul Marketplace. Cristian Giurgescu, fondator Atomico: Am investit anul trecut 1 milion de euro în online şi suntem deja aproape de break-even

Autor: Ioana Matei 02.02.2021

Doi fraţi care au început un business în facultate şi au trecut de la ATV-uri, la articole pentru casă şi grădină, au ajuns în 2020 la un business de 12 milioane de euro, în creştere cu 40% faţă de 2019. Anul trecut au investit circa 1 milion de euro în expansiunea în online şi sunt pe punctul de a-şi recupera această investiţie.

Cristian Giurgescu a intrat în business alături de fratele său, în 2008, când erau amândoi la facultate şi aveau 21, respectiv 23 de ani, după cum a povestit antreprenorul în cea mai recentă ediţie a emisiunii ZF Ecosistemul Marketplace. Au început cu ATV-uri, au introdus apoi în portofoliul lor scuterele, au continuat cu piesele de schimb pentru scutere şi ATV-uri, cu piesele pentru bicicletă, iar din 2015 au intrat pe piaţa produselor de casă şi grădină şi al sculelor de bricolaj. În prezent, peste 70% din businessul de distribuţie este reprezentat de segmentul de casă şi grădină şi de bricolaj, restul veniturilor fiind generate  de piesele de schimb pentru biciclete, scutere şi ATV-uri.

„Am avut o creştere cu aproape 40% în 2020 faţă de 2019 pe partea de distribuţie. Am ajuns la o cifra de afaceri de peste 12 mil. euro şi în continuare pentru 2021 estimăm o creştere tot undeva la 40%”, spune antreprenorul.

Giurgescu spune că segmentul produselor pentru casă şi grădină nu a fost afectat ci, din contră, a înregistrat creşteri ale vânzărilor.

Iar dacă până anul trecut s-au concentrat pe afacerile tip B2B, în 2020 au luat decizia de a vinde şi către utilizatorii finali, prin intermediul site-ului propriu, dar şi al platformei marketplace a eMag. „Începutul a fost foarte greu şi destul de frustrant, dar acum lucrurile au început să prindă viteză destul de mare”, descrie antreprenorul începuturile din online.

Frustrările se leagă de faptul că au lansat o platformă proprie, pentru care a fost nevoie de multe customizări. Investiţia, în ore de programare, s-a ridicat astfel la 20.000 de euro.

Apoi, stocurile de produse au ridicat nivelul investiţiei din primele 6 luni din online undeva la 1 milion de euro.

„Suntem pe punctul de a recupera investiţia. Ne-am planificat un  break-even în primul an de activitate pe online, dar se pare că lucrurile au evoluat bine şi vom ajunge la break-even mai devreme”, spune antreprenorul.

Pe eMag marketplace au intrat în luna aprilie: „Momentul intrării noastre pe eMag marketplace a coincis şi cu pandemia şi vânzările au crescut foarte mult. Online-ul mi s-a părut a fi un business uşor iniţial, dar în următoarele luni mi-am dat seama că am avut de fapt foarte mare noroc cu această pandemie şi cu vânzările crescute”.

În ceea ce priveşte site-ul propriu, spune că au ajuns, după 5-6 luni, la aproximativ 150 de comenzi/zi.

Pe segmentul de B2C au clienţi din toată ţara şi sunt, mai ales, „gospodari care stau în principiu în mediu rural şi care îşi caută diferite unelte pentru gospodăria lui”.

Pe segmentul de B2B, au deja o reţea de aproximativ 2.500 de clienţi activi – magazine de profil casă şi grădină, care vând scule, unelte şi utilaje agricole.

„Momentan valoarea coşului mediu este undeva la 450 de lei şi încercăm să creştem această valoare. Cel mai bine vândute produse sunt drujbele, motocoasele, pompele de apă, generatoarele, aparatele de sudură, pentru uz rezidenţial şi comercial. Încă nu am intrat pe partea de uz profesional sau industrial”, descrie antreprenorul produsele comercializate.

Planurile de dezvoltare implică axarea în continuare pe segmentul de distribuţie, dar şi o intensificare a vânzărilor către clienţii direcţi prin online. „Lucrurile au o dinamică foarte mare în online aşa că am modificat ţintele de câteva ori şi probabil o să mai facem acest lucru până la finalul anului. În acest moment avem ca şi ţintă o cifra de afaceri de 3 milioane de euro pentru businessul online, pentru 2021. Pentru B2B, ţintim venituri de peste 15 milioane de euro.”