Care este percepţia românilor faţă de liberalizarea pieţei de energie electrică

Autor: Laura Buciu 02.02.2021

Studiul Reveal Marketing Research a arătat că 88% dintre români declară că ştiau că piaţa de energie electrică s-a liberalizat de la 1 ianuarie 2021, 7% spun că nu ştiau de schimbare, iar 5% dintre respondenţi au refuzat să răspundă.

69% dintre respondenţi declară că ştiu ce presupune liberalizarea pieţei de energie electrică, în schimb 20% dintre aceştia nu ştiu ce înseamnă. Potrivit studiului, 44% dintre români declară că nu au înţeles prea bine care sunt schimbările aduse de liberalizarea pieţei de energie electrică, iar 11% spun că nu au înţeles deloc. În schimb, 41% dintre respondenţi afirmă că au înţeles bine ce presupun aceste modificări. 4% spun că le este clar totul.

Întrebaţi pe ce tip de piaţă sunt clienţi, 43% dintre români au spus că se află pe piaţa reglementată, comparativ cu 26% care declară că sunt pe piaţa concurenţială. 31% dintre români nu ştiu unde sunt clienţi. Persoanele educate, cu venituri medii şi mari afirmă în mai mare măsură că sunt clienţi pe piaţa reglementată – peste jumătate dintre tinerii profesionişti (53%) şi aproximativ acelaşi procent dintre familiile moderne (51%).

65% dintre români cred că preţurile vor fi afectate în mare şi în foarte mare măsură de această schimbare. Întrebaţi în ce fel, 83% dintre respondenţi cred că preţurile vor creşte ca urmare a liberalizării.

Deşi prevederile legii privind liberalizarea pieţei de energie electrică au fost modificate în iulie 2020, aproape jumătate dintre respondenţi (48%) spun că au aflat despre acest lucru în perioada septembrie-decembrie 2020. În schimb, o treime dintre români (33%) a aflat despre liberalizarea pieţei de energie abia după 1 ianuarie 2021. 10% dintre respondenţi au refuzat să răspundă, întrebaţi când au aflat despre schimbările cu privire la piaţa de energie electrică.

Mai mult de jumătate dintre români (54%) declară că au aflat despre renunţarea la piaţa reglementată de energie electrică de la televizor. Aproape un sfert dintre români (24%) declară că au fost informaţi de către furnizorul lor de energie electrică cu privire la noua lege. Platformele de ştiri online au fost o sursă de informare cu privire la liberalizarea pieţei de energie electrica pentru peste o treime dintre respondenţi (34%). Reţelele de socializare au fost menţionate de doar 17% dintre respondenţi atunci când au fost întrebaţi de unde au aflat despre liberalizare. În schimb, 13% dintre români spun că au aflat de la rude, prieteni sau cunoştinţe despre aceste schimbări pe piaţa de energie.

Dintre segmente, maturii fără partener au selectat în proporţia cea mai mare varianta informării de la TV – 70%, fiind urmaţi de 59% dintre familiile tradiţionale cu aceeaşi opţiune. Familiile moderne au selectat în proporţia cea mai mare varianta publicaţiilor de ştiri online – 45%, arată datele Reveal Marketing Research.

Din totalul eşantionului, 44% dintre respondenţi declară că au fost informaţi de către furnizorul lor de energie electrică privind trecerea la piaţa concurenţială. La polul opus, 45% afirmă că furnizorul nu i-a informat. 10% dintre respondenţi nu au vrut să răspundă la această întrebare.

Deşi foarte mulţi români spun că nu au fost informaţi de către furnizorul de energie electrică legat de piaţa concurenţială, totuşi nu renunţă la acesta: 64% dintre respondenţi spun că intenţionează să păstreze acelaşi furnizor de energie electrică în continuare. Doar 6% dintre români declară că intenţionează să îşi schimbe furnizorul. Un procent semnificativ este cel al nehotărâţilor: 25% dintre români nu s-au decis încă cum să procedeze, iar 5% au refuzat să răspundă la această întrebare. Dintre segmente, 71% dintre persoanele educate, cu copii (familiile moderne) spun că vor rămâne la acelaşi furnizor, fata de 58% dintre familiile tradiţionale cu acelaşi răspuns.

Conform Reveal Marketing Research, întrebaţi dacă intenţionează să îşi schimbe furnizorul, 84% dintre respondenţi spun că se vor informa cu privire la procedura de mutare direct la furnizor. Informaţiile culese de la familie, prieteni sau cunoscuţi au fost selectate de 48% dintre români. Presa a fost menţionată de doar 22% dintre respondenţi atunci când se gândesc la sursele lor de informare pentru procedura de mutare.

Peste jumătate dintre români (53%) declară că modalităţile de informare a publicului cu privire la noua piaţă concurenţială de energie electrică au fost nesatisfăcătoare. Cei care au evaluat informarea publicului drept „bună şi foarte bună” au fost doar 18% dintre respondenţi. Seniorii pensionari şi familiile moderne sunt segmentele care se arata cele mai nemulţumite de acest aspect – 66%, respectiv 65% au selectat opţiunea „nesatisfăcător” în legătură cu informarea oamenilor despre liberalizare.

Întrebaţi cine cred că este responsabilul principal pentru nivelul de informare a publicului, 52% dintre români au menţionat ANRE (Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei) şi autorităţile statului. 38% dintre români au menţionat furnizorul de energie electrică. Dintre segmente, aproape jumătate dintre tinerii profesionişti (49%) spun că responsabilitatea aparţine furnizorului.

Doar 9% dintre respondenţi îndreaptă responsabilitatea asupra presei.

Dintre consumatorii vulnerabili (cei care au un consum mediu de sub 55kW/lună, potrivit ANRE), 65% dintre aceştia spun că au fost informaţi de către furnizorul lor de schimbările pe piaţa de energie, comparativ cu 26% care declară contrariul. 9% dintre consumatorii vulnerabili au refuzat să răspundă la întrebare. Peste jumătate dintre cei aflaţi în categoria consumatorilor vulnerabili (55%) spun că intenţionează să rămână la acelaşi furnizor, iar 34% dintre ei nu s-au hotărât încă. Un procent de doar 7% dintre cei cu un consum de sub 55 kW/lună afirmă că intenţionează să schimbe furnizorul de energie. 4% dintre aceiaşi consumatori au refuzat să răspundă.

În ceea ce priveşte nivelul de informare, 56% dintre consumatorii vulnerabili îl evaluează, la rândul lor, ca fiind „nesatisfăcător”, comparativ cu 20% dintre aceştia care spun că modalităţile de informare au fost „bune şi foarte bune”.

Mai mult de jumătate (58%) dintre cei cu un consum de sub 55 kW/lună spun că nu prea au înţeles care sunt schimbările aduse de liberalizarea pieţei de energie electrică, iar 17% spun că nu au înţeles deloc. Un sfert dintre ei (25%) declară că au înţeles foarte bine modificările.

Metoda folosită pentru studiu a fost CAWI (Computer Assisted Web Interview). Au fost derulate 1.011 interviuri online cu respondenţi cu vârsta peste 18 ani, online users, pe un eşantion reprezentativ la nivel naţional urban şi rural în perioada 19-25 ianuarie 2021. Eroarea de eşantionare este de +/- 3%. Nivel de încredere 95%.