ZF Ecosistemul marketplace. Brînduşa Maskova, country manager al Brasty.ro, care vinde produse de îngrijire: România se află pe locul trei din punctul de vedere al vânzărilor pe cele 10 pieţe pe care suntem prezenţi

Autor: Ioana Matei 16.02.2021

♦ Brasty.ro, un business cu origini cehe care vinde exclusiv în online parfumuri, produse cosmetice şi de îngrijire, precum şi bijuterii, a ajuns anul trecut la vânzări de 3 milioane de euro în România.

Grupul Brasty este format din 10 magazine online răspândite în Europa şi a avut un business total de 15 milioane de euro anul trecut, astfel că doar cehii, polonezii şi germanii i-au întrecut pe clienţii români care au cumpărat astfel de articole atât de pe platforma proprie a Brasty.ro, cât şi prin marketplace-ul eMAG.

Brasty Group este o firmă fondată în Cehia în urmă cu un deceniu, care este prezentă în 10 ţări din Europa în mediul online. Iniţial, compania comercializa parfumuri, iar de-a lungul timpului, gama s-a diversificat, fiind în prezent formată din ceasuri, cosmetice, produse pentru îngrijirea tenului şi a corpului şi chiar şi bijuterii. Sediul central al companiei este în continuare în Cehia, dar de-a lungul timpului firma a crescut şi s-a extins pe mai multe pieţe.

Pe piaţa din România, Brasty a intrat 2016, atât printr-un magazin online, cât şi prin intermediul platformei marketplace a eMAG. „România este o piaţă cu foarte mare potenţial, iar ideea de a veni aici s-a dovedit a fi un succes“, a spus Brînduşa Maskova, country manager al Brasty.ro, în cea mai recentă ediţie a emisiunii ZF Ecosistemul Marketplace. „În comparaţie cu celelalte ţări, aş spune că partea de îngrijire este mai cerută aici - produsele de îngrijire, cosmeticele, produsele pentru păr, corp şi parfumurile. Totuşi, nu observ o diferenţă foarte mare prin comparaţie cu pieţele din Germania, Polonia, Slovacia şi Cehia.“

Cel mai bine vândute produse pe piaţa locală sunt parfumurile. Acestea sunt urmate de bijuterii, ceasuri şi cosmetice, iar cosmeticele pentru îngrijirea părului au mai mult succes, prin comparaţie cu cele de îngrijire a tenului, explică Maskova. Valoarea comenzilor diferă şi variază în funcţie de perioada anului. Spre exemplu, în perioadele de vârf, cum ar fi Black Friday, sărbătorile de iarnă sau Valentine’s Day, numărul produselor din comandă este cel puţin de trei, iar valoarea unei comenzi poate depăşi 600 - 700 de lei. Există însă şi comenzi care conţin mai multe produse la o valoare mai mică, dar tendinţa valorii comenzilor este una crescătoare, observă country managerul de la Brasty.ro.

În ceea ce priveşte impactul pandemiei asupra businessului, Maskova spune că au înregistrat s-au creşteri semnificative: „Vânzările au crescut cu 40-45% în perioada aceasta, de la începutul pandemiei; de asemenea, a crescut numărul de comenzi cu plăţile prin card, care în România nu erau foarte populare anterior. Aceasta ne-a ajutat să simplificăm lucrurile şi procesele necesare pentru expediere.“

Pe marketplace-ul eMAG au intrat tot în 2016: „Am intrat pas cu pas, a fost un drum destul de anevoios cel de integrare pe eMAG, noi fiind o firmă din Cehia, care trimite şi operează din Cehia. eMAG avea condiţii cum ar fi să avem sediul în România, produsele să ajungă la client cât mai repede. Până la urmă ne-au primit cu braţele deschise şi noi ne-am străduit ca ai noştri clienţi să nu simtă acest impediment, că expediem din afară şi să îşi primească produsele în timp util - ca şi când am avea depozitul în ţară.“

În 2020, vânzările totale ale grupului au ajuns la aproximativ 15 milioane de euro, din care România se situează pe locul trei ca pondere în vânzări prin comparaţie cu celelalte ţări. Celelalte pieţe din top sunt  Cehia (şi Polonia, aflată cam la acelaşi nivel cu Cehia) şi Germania.

Pentru fiecare ţară există câte un responsabil de dezvoltarea businessului, iar Brînduşa Maskova se ocupă de piaţa românească. Ea este originară din România, dar locuieşte în Cehia de 15 ani.

„Chiar dacă este o ţară mică, Cehia este foarte dezvoltată, are economia foarte bine pusă la punct. Există posibilităţi pentru orice start-up - chiar şi pentru o persoană străină care doreşte să facă business aici. Singurul impediment pentru un străin este limba, care este destul de grea - nu este o limbă uşoară, fiind o limbă slavă, dar nu este imposibil de învăţat“, descrie ea particularităţile pieţei cehe.

În continuare, şi-au propus să extindă portofoliul şi gama de produse. De asemenea, îşi doresc să continue investiţiile şi să se extindă internaţional şi în alte ţări. „Avem în plan să deschidem încă în trei ţări din Europa anul acesta - Franţa, Belgia şi Olanda - nu avem o ţintă pentru anul în curs, dar având în vedere creşterile şi perioada aceasta în care într-adevăr vânzările online au crescut simţitor, ne aşteptăm la o creştere de aproape 50% a businessului, poate şi mai mare pentru anul în curs.“