Liceele agricole din România au nevoie de investiţii în echipamente, modernizarea unităţilor şi specializarea personalului. „Liceele agricole suferă de lipsa unor viziuni politice”

Autor: Florentina Niţu 17.02.2021

Învăţământul profesional şi tehnic agricol din România are nevoie de finanţare prin fonduri europene pentru susţinerea cheltuielilor de investiţii şi funcţionare, practică, curriculum, educaţie antreprenorială şi promovare, dar şi pentru instruirea personalului, consideră consorţiul „Creştem prin educaţie agricolă”.

Acesta este format din patru organizaţii neguvernamentale din România, format din Centrul Roman de Politici Europene (CRPE), World Vision Romania, Fundaţia Civitas pentru Societatea Civilă şi Junior Achievement Romania, cu finanţare Romanian-American Foundation (RAF).

„Liceele care au primit fonduri europene au investit banii în achiziţionarea de utilaje agricole, în echipamente şi în modernizarea fermei didactice. În următorul program, 87% dintre licee spun că vor accesa bani pentru investiţii. Liceele care nu au accesat fonduri europene susţin că nu au făcut-o pentru că duc lipsă de personal specializat, lipsă de informaţii sau lipsă de cofinanţare”, a spus Ruxandra Popescu, director de programe în cadrul Centrului Român de Politici Europene (CRPE), în cadrul dezbaterii „Creştem prin educaţie agricolă - propuneri pentru revitalizarea învăţământului profesional şi tehnic agricol în România”.

Ea a adăugat că reprezentanţii liceelor agricole au propus să se facă investiţii atât în insituţii, cât şi la nivel de practică, căci 1 din 3 licee agricole consideră că practica este insuficientă sau inexistentă, dar şi în formarea de personal specializat. „Liceele agricole suferă de lipsa unor viziuni politice”, a întărit aceasta.

„Prin actualul program de finanţare din fonduri europene am avut destinată, în cadrul unei submăsuri, finanţare pentru liceele agricole. în cadrul acestei submăsuri avem 22 de contracte încheiate. Trei dintre ele şi-au finalizat lucrările, au putut beneficia de fonduri de 500.000 de euro, 100% finanţaţi de la noi, pentru modernizarea unităţii de învăţământ. Ne gândim şi în viitor cum putem să finanţăm liceele agricole”, a declarat Daniela Rebega, director în cadrul Direcţiei Generale pentru Dezvoltare Rurală - AM PNDR.

Învăţământul profesional şi tehnic agricol se află în declin de mai mult de zece ani. Conform datelor Centrului Naţional pentru Dezvoltarea învăţământului Profesional şi Tehnic (CNDIPT) prelucrate de Centrul Român de Politici Europene (CRPE), în 2020 doar 4% dintre elevii din învăţământul profesional şi tehnic erau înscrişi la o specializare agricolă, numărul acestora fiind în scădere în ultimii ani. Anul trecut, un număr de 57 de licee tehnologice din România puteau fi calificate ca fiind preponderent agricole, în restul învăţământului profesional şi tehnic ponderea specializărilor agricole fiind nesemnificativă. în urmă cu 20 de ani existau peste 120 de unităţi şcolare cu profil agricol în România.