Investiţi în România! Trading Line pregăteşte investiţii de 80 mil. euro şi vrea să revoluţioneze transportul pe Dunăre cu inteligenţă artificială şi nave controlate de la distanţă

Autor: Alex Ciutacu 19.02.2021

♦ Transportatorul are o capacitate totală de peste 70.000 de tone, atât dry, cât şi lichid ♦ Volumele transportate în 2020 se apropie de 900.000 de tone.

Transportatorul fluvial Trading Line Group pregăteşte investiţii care se ridică la circa 80 de milioane de euro şi vrea să aducă transportul pe Dunăre în secolul 21, prin implementarea unor tehnologii precum inteligenţă artificială şi nave controlate de la distanţă, a explicat Paul Ivanov, CEO al Trading Line Group, în cadrul emisiunii Investiţi în România!, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank. 

„Avem investiţii mari. Noi ne direcţionăm eforturile către nave pilotate de la distanţă şi încercăm să ţinem pasul cu Vestul. Pe Rin sunt 40-50 de nave pilotate de la distanţă, unele sunt pilotate inclusiv de computere cu inteligenţă artificială. Navele se pot transforma destul de uşor, toate componentele de nautică, inclusiv motoarele, se pot conecta foarte simplu. Pentru Dunăre ar fi o premieră acest lucru şi avem multe avantaje, cum ar fi faptul că este mai lată decât Rinul, traficul este mai redus, ceea ce ar aduce oportuntăţi pentru a aduce investitori să investească în această tehnologie a viitorului, sau chiar a prezentului dacă discutăm despre Vest”. 

Paul Ivanov a subliniat că odată cu apariţia tehnologiei 5G, segmentul Internet of Things (IoT) va exploda, iar antreprenorii trebuie să fie pregătiţi. 

„În alte zone tehnologia este foarte bine pusă la punct. Nu trebuie să reinventăm roata, dar trebuie să o luăm şi să o aplicăm la noi în România. (...) Competitorii noştri au o flotă învechită. Comportamentul lor de business este pe stil vechi, ca acum 15 ani, dar piaţa este în continuă mişcare. Ca antreprenor este foarte greu să ţii pasul cu ceea ce se dezvoltă în Vest şi în lume”. 

Cu toate acestea, invitatul a explicat că „autorităţile sunt cu mulţi ani în urmă”, iar legislaţia aduce o serie de impedimente în implementarea unor astfel de proiecte pe Dunăre. 

Transportatorul a finalizat deja în 2021 achiziţia unei noi nave, după o investiţie de 6 milioane de euro, iar aceasta este parţial pilotată de la distanţă. „În sensul că setezi drumul şi nava ţine drumul ca la pilot automat, dar nu are încă sisteme de detecţie pentru coliziune şi alte sisteme care pot opri nava sau care te pot ajuta să ocoleşti un obiect”.

Compania vrea să mai cumpere încă două nave mai mici în 2021 şi pregăteşte investiţii de 9 milioane de euro în acest sens. Sursa principală de finanţare spre care se îndreaptă este finanţarea bancară. 

„Sunt mai micuţe în sensul în care sunt cupluri, barjă şi autopropulsată. Toate navele pe care le achiziţionăm încercăm să fie pregătite pentru control de la distanţă”. 

Transportatorul mai vizează investiţii de circa 27 de milioane de euro pentru trei macarale speciale de transportat containere şi a depus trei proiecte europene în acest sens în 2020 – întrucât speră să obţină cofinanţare în proporţie de 60 sau 70%. 

„Avem cereri mari pentru a transporta containere pe România, iar în acest moment suntem singura flotă capabilă de a transporta containere, cu pavilion românesc. Dacă aceste proiecte vor fi aprobate, noi sperăm ca cel puţin două macarale să le aducem până la finalul anului 2021 şi să începem operarea mărfurilor containerizate pe zona Galaţi-Brăila, respectiv Olteniţa-Giurgiu către Constanţa, şi să mai deschidem o linie Giurgiuleşti-Constanţa”. 

Dincolo de acest proiect, grupul Trading Line are în plan să construiască un centru de pilotaj în cadrul căruia să ofere atât servicii de pilotaj de la distanţă, cât şi o facilitate de formare a viitorilor căpitani. Tehnologia inclusă în proiectul de 20 de milioane de euro prevede şi o serie de simulatoare 4D. 

„Ne dorim să construim o clădire de 4 sau 5 etaje şi să avem consolele instalate în această clădire, să avem un simulator pentru mai multe ipostaze pentru a forma noul tip de căpitan remote, şi să oferim servicii de pilotaj de la distanţă în tot ce înseamnă sectorul Dunării, Rin şi pe zona Belgia-Olanda. (...) Investiţia s-ar ridica la 20 mil. euro pentru că trebuie să ai centru de date intern în care să implementezi inteligenţa artificială, consolele respective. Vizăm tot fonduri europene”.

Planurile grupului Trading Line sunt completate de un proiect de 24 de milioane de euro, depus într-un consorţiu din care mai fac parte trei companii olandeze, o companie belgiană şi portul APDM (Compania Naţională Administraţia Porturilor Dunării Maritime). Acesta vizează construcţia unei nave de containere, care va funcţiona între Galaţi şi Constanţa, cu propulsie hidrogen şi electric. 

„A fost depus în urmă cu două luni şi este în analiză la Comisia Europeană. În cazul în care va fi aprobat, va fi o premieră pentru Europa de Est. Vom utiliza tehnologiile care se folosesc pe Rin, în sensul de a pilota nava de la distanţă”. 

Proiectul Trading Line a fost început de Paul Ivanov în 2012. IT-ist la formare, el a plecat la drum cu ideea de a crea cea mai tânără flotă de pe Dunăre şi de a integra şi în piaţa locală noile tehnologii utilizate în Vestul Europei şi în ţările mai dezvoltate. 

„Suntem una dintre cele mai tinere flote de pe Dunăre şi suntem şi cea mai mare din rândul antreprenorilor privaţi. (...) Nu suntem cei mai mari ca şi capacitate totală de transport, şi ca şi capacitate unitară de transport şi oferim o eficienţă foarte mare. Timpul de tranzit este foate bun, spre deosebire de flota actuală de pe Dunăre care este foarte îmbătrânită. Noi putem oferi timp de tranzit Ungaria Constanţa de circa 3 zile şi jumătate, deci mai rapid decât trenul în acest moment”. 

Compania a început prin transportul pe coridorul Constanţa – Regensburg, dar din 2018 a extins arealul până în Olanda, ajungând la întregul areal Dunăre-Main-Rin. În primii doi ani, transportatorul a operat cu nave închiriate în sistem de leasing opreaţional, dar în 2014 a decis să cumpere prima navă. În 2016, Paul Ivanov s-a asociat cu o echipă din Olanda, care susţine activitatea prin servicii de know-how. 

Astăzi, compania are 12 nave proprii, unde are o capacitate de circa 40.000 de tone dry şi o capacitate lichidă de circa 12.000 de tone. La acestea se adaugă încă o capacitate de 20.000 de tone pe care o controlează prin leasing operaţional. „Sperăm să transformăm acel leasing în proprietate”. 

În ceea ce priveşte mărfurile transportate, compania transportă derivate petroliere, cereale şi proiecte speciale.

„Pe Rin avem 4 nave cu care transportăm derivate petroliere, produse curate, motorină, benzină, benzen şi alte derivate, pe când pe Dunăre transportăm mai mult dry cargo, cu cereale, şi suntem specializaţi pe project cargo. Având în vedere că suntem flota cu cele mai mari dimensiuni ale magaziilor, sunt proiecte de eoliene şi de heavy cargo pe care le performăm noi. De exemplu, noua navă care vine este rezervată deja pentru a transporta un reactor foarte, foarte mare de la Deggendorf, Germania, către Constanţa, şi pleacă către Dubai”. 

Volumul de marfă transportat s-a situat în 2020 la aproape 900.000 de tone, înregistrând o uşoară scădere faţă de 2019, când s-a situat la 950.000 de tone. 

„Piaţa de lichide a fost impactată major din cauza lockdown-ului şi a scăzut aproape la 30-40%, dar dry cargo cu cereale pe Dunăre a compensat. Din cauza anumitor zone de restricţie, cerealele au urcat mult pe bursă şi atunci a creat artificial o cerere mult mai mare de transport şi ne-am descurcat. (...) Sunt optimist de felul meu, cred că piaţa lichidelor va reveni şi pe Olanda”. 

 

Afacerile grupului s-au ridicat la 12 milioane de euro în 2020, iar compania are în prezent circa 145 de angajaţi. În ceea ce priveşte acţionariatul, Trading Line Group este controlat de Paul Ivanov în proporţie de peste 90%, conform datele transmise de acesta.