Vechea gardă a brandurilor româneşti, o poveste întinsă pe trei secole

Autor: Cristina Roşca 26.02.2021

Deşi multe dintre brandurile iconice româneşti au apărut în ultimii 100 de ani, există şi excepţii care sfidează trecerea timpului.

Timişoreana, Borsec şi CEC sunt unele dintre excepţiile din rândul brandurilor româneşti puternice, pentru că au rezistat dincolo de regimul comunist. Politica de naţionalizare dusă de partid la jumătatea secolului 20 a omorât foarte multe nume care existau atunci pe piaţă. Acum este foarte greu să mai reînvii notorietatea mărcilor dispărute, pentru că populaţia care le cunoştea a dispărut.

Care a fost însă reţeta celor care au reuşit să treacă testul timpului?

„CEC este banca cu cea mai lungă tradiţie din România. Avem o istorie de aproape 160 de ani pe piaţă, ceea ce contribuie la notorietatea şi încrederea de care se bucură brandul CEC Bank“, spune Bogdan Neacşu, director general al CEC Bank.

Cu siguranţă că o lungă perioadă de timp brandul a ajutat şi chiar a „suplinit“ anumite neajunsuri, adaugă el. Dar simplul fapt de a avea un brand istoric nu este suficient. Mai ales în aceşti ani.

„Cred că abilităţile unei companii de a se adapta vremurilor, de a se reinventa de la o generaţie la alta sunt ingrediente-cheie ale succesului unui brand pe termen lung.  Anul 2021 va fi un an extrem de important pentru noi. Vom accelera investiţiile în tehnologie şi în furnizarea de experienţe omni-channel, care presupun o interconectare a online-ului cu offline-ul“, adaugă executivul. Consumatorul îşi doreşte să aibă o experienţă de cumpărare şi servisare plăcută indiferent de canalul pe care îl accesează, iar tehnologia şterge barierele dintre mediul tradiţional şi cel online.

Se spune că încrederea este capitalul cel mai de preţ al unei bănci. Istoric, încrederea într-o bancă era legată de siguranţa economiilor. Însă, odată cu dezvoltarea serviciilor financiare, cu creşterea creditului neguvernamental, cu înlocuirea cash-ului cu operaţiunile pe card sau online, şi interacţiunile cu instituţiile financiare au devenit mai complexe, iar aşteptările clienţilor mai ridicate, completează Bogdan Neaşcu. 

Pentru cele mai multe branduri româneşti de calibru, povestea începe să fie scrisă acum mai bine de jumătate de secol, în perioada comunistă. Atunci au apărut frigiderele Arctic, ciocolata Rom sau deja iconica Eugenia.

Produsele de curăţenie precum Dero şi Triumf (aflat în portofoliul Farmec), Dacia, brandul de textile Secuiana şi marca Gerovital, toate au fost construite tot acum circa 50 de ani. Şi toate au reuşit să reziste pe piaţă, fiind lăsate moştenire din generaţie în generaţie. Puţine sunt însă  brandurile care au mai bine de un secol de istorie.

„Borsec are o tradiţie de peste 215 ani. Puţine branduri în lume se pot lăuda cu o asemenea longevitate. Borsec este, de asemenea, liderul pieţei de ape minerale naturale din România“, spune Mihaela Drăghici, director PR la Romaqua Group, care are în portofoliu brandul Borsec.

Care sunt factorii care au condus la această longevitate? Poate cel mai important dintre ei îl reprezintă produsul, apa minerală naturală Borsec având o calitate ce s-a păstrat intactă de-a lungul timpului. Astfel, produsul şi-a respectat întotdeauna promisiunea faţa de cumpă­rător, adaugă Mihaela Drăghici.

„Încrederea în produs este un alt factor care a condus la consolidarea brandului. În plus, consecvenţa cu care au fost promovate valorile brandului, firul roşu urmat de-a lungul istoriei sale, începând cu anul 1806, când apa a început să fie îmbuteliată la scară industrială, a mai adăugat un element important la longevitatea mărcii.“

Când vine vorba de longevitate, ZF a mai identificat un alt nume istoric, de această dată cu peste 300 de ani de viaţă, ce provine din industria berii. E vorba de Timişoreana. Acesta nu doar că a supravieţuit diferitelor contexte economice şi politice, însă este încă cel mai vândut brand de bere în volum.

„Brandul Timişoreana nu a rămas la fel, ci, pe măsură ce au venit schimbările tehnologice, a fost printre primele care s-au adaptat la acestea. Vorbim despre supravieţuirea timp de 300 de ani a unei idei, concretizată într-o fabrică de bere, într-un brand şi în business“, spuneau anterior oficialii companiei.

În concluzie, pentru a rezista în piaţă, brandurile istorice româneşti nu au pariat doar pe nostalgia consumatorului, ci şi pe promovare, fidelizarea clientului şi pe rebranding pentru a fi actuale în continuare.