Moartea unui simbol naţional: Pandemia ar putea da lovitura de graţie companiei Czech Airlines

Autor: Catalina Apostoiu 26.02.2021

Compania aeriană naţională a Cehiei Czech Airlines, profund afectată de criza coronavirusului şi căreia i s-a refuzat un pachet de susţinere de stat de 42 milioane de euro solicitat de proprietarul acesteia, Smartwings, la începutul acestei luni, intenţionează să-şi demită şi restul de 430 de angajaţi, relatează Euractiv.

Deşi unele legături de zbor au fost restabilite în timpul verii, iar Czech Airlines a reuşit să vândă mai multe avioane şi să obţină amânarea unor datorii, moratoriul de urgenţă solicitat de Smartwings în august 2020 va expira în weekend.

Împreună cu pachetul de salvare, Smartwings a dorit ca guvernul să creeze un program de susţinere pentru Czech Airlines cum se întâmplă în cazul altor sec­toare ale eco­no­miei grav afec­tate de pan­demie. Guvernul ceh a refuzat însă.

Se pare astfel că firma fon­dată în 1923 se apro­pie de sfârşit. Czech Airlines este a cincea cea mai veche companie aeriană din lume, notează Czech Radio. Aceas­ta este deţinută de conglomeratul low-cost Smartwings din 2018. Prima fază a pandemiei de coro­navirus a prins com-pa­nia în plină restruc­turare a flotei sale, iar interdicţiile de că­lătorie care au urmat în primăvara trecută au afectat-o puternic.

Nu se ştie la cât se ridică de fapt datoriile Smartwings şi Czech Airlines. Acestea sunt probabil considerabile având în vedere că numărul pasagerilor a scăzut cu 80% la 1,8 milioane anul trecut. În 2019, compania a fost afectată negativ şi de reţinerea la sol a aparatelor de zbor Boeing 737 Max.

Karel Havlicek, ministrul ceh al industriei şi comerţului, a declarat că guvernul nu pregăteşte niciun fel de susţinere pentru Smartwings.

CSA a înregistrat o pierdere de aproximativ 1,5 miliarde de coroane (60 milioane de euro) anul trecut. În plus, compania nu dispune de o firmă de leasing care să o susţină Smartwings şi CSA au 2.500 de angajaţi în Cehia, potrivit Prague Morning.

În 2014, compania anunţa deja disponibilizări şi reduceri de costuri pe fondul competiţiei venite din partea companiilor aeriene low-cost. CSA anunţa atunci disponibilizarea unei treimi din angajaţi ca parte a unei restructurări accelerate şi de o scădere a cererii exacerbate de conflictul dintre Ucraina şi Rusia, potrivit Reuters.

CSA se afla atunci în proces de vânzare de active şi restrângere a flotei în încercarea recuperării pierderilor generate continuu de la eşecul unui plan de expansiune lansat cu zece ani mai devreme.