Grupul Telekom a făcut un profit operaţional de 150,7 milioane euro în 2020, mai mare cu peste 6%, deşi veniturile totale au scăzut la 950,9 milioane euro, minus 3%

Autor: Alexandra Cepăreanu 26.02.2021

Grupul Telekom România şi-a majorat profitul operaţional (EBITDA) cu aproximativ 6,6% în 2020, comparativ cu anul precedent, ajungând la 150,7 milioane euro, însă, veniturile totale ale companiei au ajuns la 950,9 milioane euro, înregistrând o scădere uşoară, de peste 3%.

„Rezultatele Telekom România au arătat capacitatea companiei de a-şi transforma operaţiunile şi de a oferi produse şi servicii pentru a-şi sprijini clienţii în timpul pandemiei şi au evidenţiat importanţa serviciilor de telecomunicaţii în economia generală. În 2021, vom continua procesul de digitalizare, prin produse şi servicii standard sau personalizate. Vom continua să ne implementăm strategia, să promovăm inovaţia şi să luăm decizii îndrăzneţe”, a spus Vladan Pekovic, CEO Telekom România.

De asemenea, veniturile totale ale companiei din servicii fixe au rămas stabile, la circa 480,1 milioane euro, în 2020, fiind determinate în special de o creştere anuală de peste 11% a veniturilor din Wholesale, care au ajuns la o valoare de 152,2 milioane euro, atenuând o reducere a serviciilor fixe, precum şi a veniturilor uşor reduse din ICT, determinate de o sezonalizare diferită a contractelor.

„Serviciile tradiţionale de voce au dat semne suplimentare de stabilizare, scăderea anuală a veniturilor încetinind în 2020, în ciuda impactului negativ determinat de pandemia Covid-19”, au transmis reprezentanţii Telekom România.

În acelaşi timp, veniturile din internet fix au crescut cu 6,7% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului precedent,  ajungând la 70,3 milioane euro în 2020. „Un produs al companiei, Smart Wi-Fi, care permite instalarea simplă şi rapidă a internetului acasă, fără a fi nevoie de nicio intervenţie tehnică, a continuat să câştige clienţi, numărul de abonaţi crescând cu peste 300% în comparaţie cu 2019.”

Reducerea trimestrială a numărului de abonaţi pentru serviciile de televiziune a încetinit anul trecut, baza totală de clienţi rămânând stabilă în T4 2020, la 1,24 milioane de clienţi. În plus, numărul de abonaţi la produsul Smart TV Stick a continuat să crească pe parcursul întregului an, ajungând la 70.000 de clienţi la finalul anului trecut. „Smart TV Stick le permite clienţilor să îşi transforme fără efort televizorul obişnuit într-unul inteligent, fără a fi nevoie de instalare tehnică, cum este în cazul produselor de televiziune clasice.”

În ceea ce priveşte contractele postpaid de telefonie mobilă, numărul acestora a crescut cu 6,3% în 2020 faţă de anul 2019, ajungând la 1,65 milioane, cu trei trimestre consecutive de creştere a numărului de abonaţi.

„În acelaşi timp, veniturile din serviciile mobile au fost afectate negativ de reducerea tarifelor de terminare a apelurilor în reţelele mobile, impusă de reglementări, precum şi de scăderea traficului din roaming şi a traficului internaţional, generate de reducerea turismului în 2020, pe fondul pandemiei Covid-19. Ca urmare, veniturile totale din serviciile mobile au scăzut cu 6,5% faţă de anul precedent, înregistrând o valoare de 400,2 milioane euro.”

Pe segmentul de servicii convergente fix-mobil (FMC), Telekom România şi-a majorat baza de abonaţi cu 10% anual, până la 931.000 de clienţi în 2020, înregistrând pentru al treilea an consecutiv o creştere cu două cifre a numărului de abonaţi pe acest segment.

De asemenea, prin diferite acţiuni Telekom Romaânia şi-a diminuat costurile indirecte cu 8,6% în 2020, comparativ cu anul precedent, implementând şi finalizând paşi importanţi ai procesului de transformare, cum ar fi cei referitori la optimizarea operaţiunilor IT şi producţiei TV.

Performanţa companiei în trimestrul 4 al anului trecut a fost semnificativ afectată de efectele unice. Astfl, veniturile totale s-au ridicat la 240,8 milioane euro, în timp ce EBITDA după IFRS-16 a atins 30,4 mililoane euro în T4 2020.

„În ciuda unei situaţii economice foarte dificile cauzate de pandemia globală, suntem bucuroşi să raportăm că ne-am continuat creşterea EBITDA şi a fluxului de numerar. Rezultatele financiare obţinute în 2020 arată că strategia noastră funcţionează şi că transformarea companiei, pe care am început-o în urmă cu doi ani, ne-a ajutat să devenim rezistenţi în faţa perturbărilor externe”, a spus Nicolas MAHLER, Chief Financial Officer Telekom Romania.