(P) ALBALACT împlineşte 50 de ani de tradiţie, evoluţie şi inovaţie în industria românească a lactatelor

Autor: Publicitate 01.03.2021

Albalact împlineşte 50 de ani de tradiţie, evoluţie şi inovaţie în industria românească de consum. Albalact este, mai mult ca oricând, o dovadă convingătoare că o fostă fabrică de stat aflată în pragul falimentului poate creşte până la nivelul de lider şi poate fi deschizător de drumuri, iar din reţeta succesului său fac parte un management vizionar,  investiţii private constante şi decizii oportune.

Albalact aniversează o jumătate de veac de existenţă din poziţia de lider al pieţei lactatelor din România, poziţie în care se află de mai bine de şase ani, după un drum spectaculos şi dinamic parcurs din anul 1999, când compania a ieşit din proprietatea statului şi a devenit afacere privată.

Astăzi – parte a marelui grup internaţional Lactalis, Albalact continuă să investească şi să crească în cifre, contribuie real la maturizarea industriei şi susţine dezvoltarea comunităţii din care face parte. Inovaţia este promisiunea pe care Albalact a făcut-o consumatorilor săi de când a pus în piaţă două dintre cele mai puternice brand-uri româneşti post-decembriste: Fulga şi Zuzu.

Cu treizeci de ani înainte ca primele sale brand-uri de lapte să ajungă pe raft, însă, Întreprinderea de Industrializarea Laptelui Alba lucra intens tot pentru performanţă: trebuia să asigure planul de lapte praf pentru rezervele statului şi să producă, lunar, unt pentru Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste (URSS). Întreprinderea Alba şi-a deschis porţile în 1971, în Sebeş şi la început se ocupa doar cu activitatea de colectare a laptelui. Destul de repede, însă, a pornit primele linii tehnologice în fabrica din Alba Iulia construită de la temelie. Producea sortimente de bază – lapte, iaurt, sana, lapte bătut, smântână, unt, dar şi îngheţată.

“Şi înainte de ’90, făceam performanţă. Anual, asiguram cantităţi importante de lapte praf pentru rezervele statului. În afară de asta, eram obligaţi să suplimentăm fabricile din Bucureşti cu lapte materie primă. Totul era coordonat de la Bucureşti de Centrala Laptelui, care ne stabilea lunar indicatori clari. Mai aveam o responsabilitate extrem de importantă: exportam unt în fosta Uniune Sovietică Socialistă, în jur de 40 de tone pe lună. Existau câteva fabrici din ţară selectate pentru export, iar Albalact se număra printre ele. Nu m-am gândit niciodată că mica întreprindere locală la care lucram va ajunge atât de departe şi de sus, mai ales că a traversat vremuri foarte grele. Privit din afară, Albalact este un model de succes, dar pentru noi cei vechi care lucrăm aici înseamnă o viaţă”, declară  ELENA NICULA, Director de Producţie Albalact din anul 1980.

 

Reţete unice şi brand-uri ieşite din tipare

 

 

Jumătate de veac mai târziu, Albalact produce 250 de sortimente de produse lactate cu peste 1000 de angajaţi, are o cifră de afaceri de 140 de milioane de euro şi este unul dintre cei mai importanţi investitori locali şi naţionali. Albalact şi-a diversificat mereu portofoliile, a fost pionier în lansări de produse şi ambalaje care au revoluţionat industria şi chiar a creat segmente noi de piaţă.

Fulga a fost primul brand al companiei, primul brand românesc animat, dar şi primul brand neconvenţional de lapte lansat într-o piaţă conservatoare şi clasică. A câştigat un capital de imagine uriaş şi a devenit chiar un simbol pentru copii. Poziţionată iniţial în categoria lapte UHT şi lapte cu arome, astăzi, Fulga şi-a reîmprospătat imaginea şi a intrat într-o nouă categorie – deserturile pentru copii.

Văcuţei Fulga i-a urmat un nou brand ieşit din tiparele categoriei de lapte. Zuzu este brand-ul modern, carismatic şi versatil, care s-a adresat mereu consumatorilor săi într-un mod deschis, sincer, neconvenţional şi, adesea, ludic. Zuzu este brand-ul care a adus în România primul şi cel mai folosit ambalaj modern pentru laptele proaspăt - cutia de carton Tetra Top. Inovaţia din 2006, dar nu numai, a dus la creşterea consumului de lapte şi a făcut din Zuzu liderul pieţei de lapte proaspăt. Încă din anul 2008, Zuzu este cel mai vândut lapte din România. Zuzu a mai venit cu o nouă mare inovaţie în materie de ambalaj - bidonul de plastic cu mâner în stil american, cel mai modern şi mai practic ambalaj de pe piaţă. Dar Zuzu nu a inovat doar la nivel de ambalaje. Brand-ul a evoluat mereu în dinamica pieţei şi a tendinţelor de consum şi a pus pe raft reţete unice, cum sunt iaurtul proteic Stors sau kefirul cu combinaţii de fructe.

Despre brand-ul de produs Albalact se poate spune că are cea mai lungă istorie din viaţa companiei, însă a fost oficializat mai târziu ca brand şi abia de curând a căpătat o nouă imagine. Albalact a rămas, însă, un brand tradiţional de produs, care vorbeşte despre lapte, originile lui şi despre oamenii care lucrează cu şi pentru lapte. Adică, despre Ţara Moţilor. Produsele Albalact reprezintă pentru români acele produse cu reţete aproape neschimbate, care păstrează tot ce-i mai bun din lapte.

Brand-ul Albalact este şi un depozitar al valorilor tradiţionale din Apuseni. De câţiva ani se implică în construirea Muzeului Viu de la Tecşeşti, o veche aşezare din Alba, izolată de restul lumii, în care fiecare din cei 23 de săteni care mai locuiesc aici este un păstrător al autenticităţii locului. Tecşeşti Vlogs, un proiect susţinut de Albalact, este menit să conserve şi să promoveze o frumoasă lume veche. Localnicii din Tecşeşti vorbesc despre valorile lor în propriile vlog-uri şi tutoriale Youtube.