Europa de Est a devenit furnizorul de baterii pentru industria electromobilităţii din UE. Aceasta înseamnă investiţii de miliarde venite din Asia

Autor: Bogdan Cojocaru 28.02.2021

Ţările din Europa de est nu sunt nici de departe campionii UE la  maşini electrice în circulaţie, însă devin sursa de energie a ceea ce capătă dimensiunile unei revoluţii a electromobilităţii, dar şi a industriei verzi.

„Ungaria a devenit liderul european la producţia de baterii electrice”, a declarat în ianuarie ministrul de externe maghiar Peter Szijjarto după ce compania sud-coreeană SK Innovation a anunţat că intenţionează să construiască în Ungaria cea mai mare fabrică de baterii electrice din Europa. Ar fi a treia uzină a SK Innovation din această ţară, o investiţie de aproape două miliarde de euro. „Fără nicio exagerare putem spune că Ungaria a intrat într-o nouă eră a industriei auto, cele mai mari fabrici de baterii din lume fiind construite aici”, a mai spus Szijjarto. Însă ungurii nu sunt singurii din regiune care au cu ce se lăuda. Cu 61 de fabrici de baterii, Polonia este pe locul trei în Europa la acest capitol, după Germania, care are 76 de uzine, şi Italia cu 67, potrivit Agenţiei Poloneze pentru Invetsiţii şi Comerţ.

În aceste condiţii, „Polonia a ajuns foarte sus pe lanţul de arovizionare al industriei maşinilor electrice. Este al cincilea producător global de baterii litiu-ion pentru maşini sau de componente pentru baterii şi cel mai mare din Europa”, spune Jan Wisniewski, oficial al PSPA, asociaţia poloneză pentru e-mobilitate. Povestea poloneză nu se încheie aici. Compania suedeză Northvolt, care vrea să devină principalul concurent al gigantului american Tesla în sisteme de stocare a energiei, va investi 165 de milioane de euro în fabrica de baterii pe care o are la Gdansk pentru a o face cea mai mare din Europa. Este vorba de ceea ce a devenit cunoscut ca „gigafabrică”. O parte din baterii va fi destinată sistemelor de înmagazinare a energiei, necesare infrastructurii de energie regenerabilă, iar cealaltă industriei autovehiculelor electrice.

Unul după celălalt, marii constructori de automobile cu fabrici în Uniunea Europeană anunţă că îşi extind gamele de modele electrice pentru ca peste un deceniu cea mai mare parte a producţiei să fie maşini fără emisii poluante. Autovehiculele cu propulsie electrică vor avea nevoie de baterii. Iar în Europa de est se duce o cursă pentru atragerea investitorilor în industria electromobilităţii, însă cel mai bun start l-au avut Ungaria şi Polonia. Atuul Ungariei sunt prezenţa cu linii de producţie a marilor constructori auto germani, dar şi a Suzuki, din Japonia, şi subvenţiile şi facilităţile generoase oferite de guvern investitorilor străini. Audi are în Ungaria cea mai mare fabrică de motoare auto din lume. Polonia, în schimb, are o infrastructură rutieră bună şi se învecinează cu Germania, cel mai mare producător de maşini al Europei. De asemenea, în Polonia produc maşini unde produc maşini Volkswagen, Fiat, Toyota şi Opel.

Ungaria a avansat în această cursă cu gigantul  sud-coreean Samsung SDI anunţând săptămâna trecută că va investi peste 700 de milioane de euro în extinderea unei uzine de baterii pentru maşini electrice pe care o are acolo. De asemenea, compania, care are printre clienţi producători auto dedicaţi electromobilităţii precum Ford şi BMW, ia în considerare construirea unei alte fabrici în această ţară, însă planurile nu sunt definitivate. Samsung SDI a început să producă baterii pentru maşini electrice în Ungaria în 2018, transformând fosta sa fabrică de ecrane TV în prima sa uzină de baterii din Europa. Încet, bateriile pot ajunge să mişte economiile. Spre finalul anului trecut, exporturile poloneze de baterii litiu-ion au ajuns la 400 de milioane de euro pe lună, iar acum reprezintă 2% din exporturile totale ale ţării, scrie Politico. Polonia acoperă aproape o treime din cererea de baterii pentru maşini electrice din Europa. O mare parte din performanţă se datorează fabricii pe care o are la  Kobierzyce grupul sud-coreean LG.

Uzina este cea mai mare pe care compania o are în Europa şi este pe cale să devină cea mai mare din lume. LG a anunţat o expansiune de 300 de milioane de euro susţinută de guvernul de la Varşovia. Uzina, în etapa finală, va putea acoperi 60% din cererea actuală de baterii pentru maşini electrice din Europa. Polonia a atras atenţia şi occidentalilor. Compania belgiană Umicore intenţionează să construiască o fabrică de componente pentru baterii în zona centrală a ţării şi o alta în sud-vest, la  Radzikowice. O altă ţară intrată în cursa bateriilor pentru maşini electrice este Slovacia, unde compania locală InoBat Auto intenţionează să stabilească o fabrică în parteneriat cu americanii de la Wildcat Discovery Technologies. Slovacia este cel mai mare producător auto per capita din lume. Cu fabrici de baterii deja construite, toate aceste ţări au şansa de a avea un rol principal şi în producţia de maşini electrice, adică în viitorul industriei auto.