Directorii financiari sunt mai optimişti decât în 2020, dar rămân concentraţi pe reducerea costurilor. Zeno Căprariu, Deloitte: Prudenţa rămâne principala caracteristică a mediului de business din România

Autor: Cristina Bellu 03.03.2021

Directorii financiari din România sunt mai optimişti decât în urmă cu şase luni cu privire la evoluţia principalilor indicatori financiari ai companiilor pe care le conduc, notează cel mai recent studiu Deloitte CFO Survey România, realizat pe baza opiniilor exprimate de peste 100 de directori financiari.

Astfel, deşi jumătate dintre aceştia manifestă optimism, reducerea costurilor continuă să fie prioritatea următoarelor 12 luni pentru 37% dintre ei, în scădere de la 58%, la începutul pandemiei. Pe locul al doilea în topul preocupărilor se află creşterea organică a businessului (în urcare de la 13% la 18%), urmată de digitalizare (11%), în condiţiile în care munca la distanţă şi automatizarea proceselor interne au devenit esenţiale în cele mai multe domenii.

„Percepţia directorilor financiari cu privire la viitor s-a îmbunătăţit semnificativ în ultimele şase luni, pe fondul măsurilor de sprijin anunţate de autorităţile locale şi europene, respectiv al demarării campaniei de vaccinare a populaţiei împotriva noului coronavirus. După cum reiese din studiul nostru, majoritatea sectoarelor estimează cel puţin o stabilizare a situaţiei în 2021, cu câteva excepţii, precum industria turismului şi a ospitalităţii”, spune Zeno Căprariu, Partener Audit, Deloitte România, coordonatorul CFO Program în România.

Categoriile de costuri care vor creşte cel mai mult, conform rezultatelor studiului, sunt cele cu provizioane pentru creanţele incerte, urmate de costurile de finanţare şi de capital. La polul opus, costurile care vor scădea cel mai mult sunt cele legate de bunurile imobiliare.

Scăderea cererii rămâne principala îngrijorare pentru companii şi în 2021, deşi, în cazul cererii interne, ponderea celor care se aşteaptă la o diminuare s-a redus la 44%, de la peste 70%, la începutul pandemiei. În schimb, revine în actualitate preocuparea legată de insuficienţa forţei de muncă calificate, 43% dintre respondenţi menţionând acest aspect, faţă de 11%, în primele luni de la declanşarea pandemiei.

Întrebaţi fiind când estimează că veniturile vor ajunge din nou la nivelurile înregistrate anterior pandemiei, 34% dintre respondenţi au spus că deja au revenit sau chiar au depăşit acel nivel, 43% au indicat 2021 ca fiind anul revenirii, iar 20% estimează că revenirea va avea loc în 2022 sau mai târziu.

În următoarea perioadă, companiile se vor concentra pe menţinerea sănătăţii şi siguranţei angajaţilor la locul de muncă (38%) şi pe transformarea digitală (tot 38%), astfel încât să poată asigura funcţionarea organizaţiei chiar şi în condiţii de blocaj, izolare sau distanţare socială, mai arată studiul. La polul opus se află explorarea de pieţe noi, doar 1% dintre companii considerând că aceasta va fi o prioritate în viitorul apropiat.

„Prudenţa rămâne principala caracteristică a mediului de business, dacă ne raportăm la faptul că reducerea costurilor continuă să fie strategia preferată pentru perioada următoare, apetitul faţă de risc este limitat, iar eforturile depuse pentru a asigura funcţionarea organizaţiei sunt consistente”, adaugă Zeno Căprariu.

Peste jumătate dintre companii (56%) se aşteaptă să raporteze venituri mai mari în 2021 faţă de 2020 şi să recupereze, astfel, din terenul pierdut anul trecut. Cu toate acestea, 84% dintre respondenţi spun că nu sunt dispuşi să îşi asume riscuri în această perioadă, în contextul în care jumătate dintre ei resimt un grad mare de incertitudine, mai ales în domenii precum turism şi ospitalitate şi servicii financiare.

În privinţa evoluţiei de ansamblu a economiei, aproximativ jumătate dintre participanţii la studiu se aşteaptă la o creştere în 2021, iar un sfert dintre ei estimează chiar un avans al economiei de peste 2%. Cu toate acestea, 71% dintre respondenţi spun că şomajul va creşte anul acesta.