Confidex: Companiile cu afaceri de sub 100.000 de euro au resimţit mai brutal efectele pandemiei anul trecut şi nu se aşteaptă la profit în 2021, spre deosebire de companiile mari

Autor: Roxana Rosu 04.03.2021

Companiile cu afaceri de sub 100.000 de euro anual au resimţit mai brutal efectele pandemiei anul trecut, jumătate dintre manageri considerând că firma este afectată de Covid-19, iar scăderea medie a afacerilor este de 20% în Q4 2020, faţă de Q2 2020, potrivit rezultatelor Confidex publicate de Impetum Group.

În plus, creşterea cifrei de afaceri, estimată pentru 2021 faţă de 2020, este de circa 5 ori mai mică în cazul micilor companii, în comparaţie cu marii jucători (1% vs. 5%).

Astfel, managerii din companii mici percep mai acut impactul crizei generate de pandemie şi au o medie a indicatorului stării de spirit mai scăzută decât cei din companiile mai mari.

Diferenţa în ceea ce priveşte scăderea profitului din Q4 2020 vs. Q2 2020 este edificatoare în acest sens: un minus de 22% pentru companiile mici şi de doar 12% pentru cele mari.

În plus, profitul este aşteptat să scadă în continuare pentru jucătorii mai mici, cu 4% în 2021, în timp ce marile companii estimează deja o creştere în acest an.

„Studiul ne   arată că mărimea unei companii este relevantă, în special în perioadele dificile ale economiei. Astfel, companiile cu cifra de afaceri sub 100.000 de euro anual au resimţit mult mai dur efectele pandemiei, iar revenirea este percepută ca fiind mai îndepărtată. În plus, cele mai multe aşteaptă o scădere a profitului în acest an, în timp ce marii jucători estimează deja un avans al acestuia” declară Andrei Cionca, CEO & Co-founder Impetum Group.

„Din punctul nostru de vedere acesta este un moment cheie pentru companiile mici pentru că au oportunitatea să facă un pas mare către o cultură antreprenorială bazată pe parteneriat pentru a trece cu bine peste această criză.”, a concluzionat Andrei Cionca .

Potrivit analiştilor, dificultăţile pe zona de cash flow sunt evidente, jumătate dintre manageri susţinând că au avut probleme cu capitalul de lucru. În aceste condiţii, doar 10% dintre managerii micilor companii sunt relaxaţi sau foarte relaxaţi în ceea ce priveşte modul în care evoluează economia naţională, în timp ce 19% dintre ei sunt îngrijoraţi sau foarte îngrijoraţi.

Companiile mici sunt mai puţin încrezătoare decât cele mari în ceea ce priveşte efectul pozitiv al campaniei de vaccinare asupra economiei şi asupra propriei afaceri. Astfel, doar 66% cred că aceasta va avea un impact pozitiv asupra propriului business, faţă de 73% în cazul companiilor mari.

”Viziunea mai pesimistă a micilor antreprenori se vede şi în modul în care privesc impactul la o scară mai largă, dincolo de ograda proprie. Astfel, aproximativ 80% dintre managerii companiilor mici consideră că economiile (globală, europeană şi naţională) sunt afectate în „mare” şi „foarte mare măsură, faţă de 74% în cazul companiilor mai mari”.

Totodată, micile companii nu au o bază la fel de solidă de revenire în 2021, având în vedere că principalele măsuri luate în pandemie au vizat reducerea recrutării de personal şi reducerea cheltuielilor de marketing şi cercetare, dar şi a investiţiilor.