Peste 160.000 de români fumează ţigări „fără fum“ şi alimentează o piaţă de 1 miliard de lei pe an. Cum ar trebui accizate noile ţigări? Cel mai „fierbinte“ topic din industria tutunului: ar trebui sau nu accizate „rezervele“ pentru tutun încălzit aşa cum sunt accizate ţigările normale?

Autor: Florentina Niţu 08.03.2021

♦ Piaţa de tutun încălzit generează venituri de 1 mld. de lei pe an dintr-o piaţă totală a ţigaretelor estimată la 21 de miliarde de lei ♦ Creşterea cu 1 lei a accizei la ţigările normale aduce venituri suplimentare la buget de 1,2 mld. de lei pe an; o măsură similară aplicată tutunului încălzit ar aduce un plus de 40 de milioane de lei la buget.

Peste 160.000 de români, adică 4% din totalul fumătorilor din România, sunt con­sumatori de produse din tutun încălzit, po­trivit estimărilor British American To­bacco (BAT), liderul pieţei locale de ţiga­rete. Românii care fumează tutun încăl­zit cu dispozitive de tipul IQOS  (brand deţinut de producătorul de ţiga­rete Philip Morris) sau Glo (brandul com­p­­etitorului BAT) alimentează o piaţă care ge­n­erează venituri de 1 miliard de lei pe an.

„Conform estimărilor companiei noastre, vânzările produselor HEETS (rezervele de tutun folosite împreună cu dispozitivul de încălzire a tutunului IQOS – n.red.) s-au situat la nivel naţional la o cotă de 2,9% din piaţa totală a tutunului pe anul 2020. Pe această piaţă, la 5 ani de la lansarea primului produs care încălzeşte tutunul fără să-l ardă, ţigările continuă să domine în mod clar alegerile consumatorilor din România“, a declarat pentru ZF Dragoş Bucurenci, directorul de comunicare al Philip Morris România, companie cu afaceri de 3,3 miliarde de lei şi profit de 354 de milioane de lei în 2019.