Fostele fabrici din centrul oraşelor devin magazine sau proiecte imobiliare. „Fabricile nu au ce căuta în oraş, spaţiile lor sunt ideale pentru rezidenţial şi retail. Dintre producători, unii şi-au relocat fabrica, iar alţii au intrat în faliment ori au închis.“

Autor: Cristina Roşca 21.03.2021

Câteva zeci de fabrici - de mobilă, cosmetice, alimente sau materiale de construcţii - au fost dărâmate în ultimele două decenii pentru ca pe terenul rămas liber să se construiască magazine de bricolaj, hipermarketuri, malluri sau blocuri. Activitatea de producţie a fost relocată. Sunt şi cazuri în care fabricile au fost închise definitiv.

„În ultimii 30 de ani urbanizarea a fost spectaculoasă. Oraşele au crescut mult, din toate punctele de vedere, astfel că o serie de cartiere rezidenţiale s-au dezvoltat la periferie, unde au fost probleme legate de infrastructură şi utilităţi. Producătorii vechi sunt ampla­saţi în centrele oraşelor. Fabricile nu au ce căuta în oraş, spaţiile lor sunt ideale pentru rezidenţial şi retail“, spune Laurenţiu Duică, senior vice-president în cadrul companiei de consultanţă imobiliară Avison Young. Cel mai recent exem­plu este cel al produ­cătorului de cămăşi Braiconf din Brăila care va vota în AGA vânzarea tere­nului pe care e am­plasată fabrica actuală către Kaufland, activitatea urmând a fi relocată. Alte exemple de fabrici care au fost înlocuite cu alte funcţionalităţi sunt cel al Colgate-Palmolive în zona Obor, al fostei fa­brici de bere Griviţa din zona pasajului Basarab, al unităţii de producţie In­dustria Iutei şi al Poiana la Braşov. Fosta fabrică a Colgate-Palmolive de la Obor a devenit primul magazin al Kaufland în România, pe când grupul american a renunţat la producţia lo­cală, operând doar import şi distribuţie.

Similar, la Braşov, fabrica de ciocolată Poiana s-a închis, pentru ca un magazin Lidl să se deschidă în loc. Ciocolata sub brandul românesc Poiana se produce, conform celor mai recente date ZF, în Bulgaria.