ALEPH STORY: Atenţie! Netflix te restricţionează. O discuţie cu Adelina Mihai, jurnalist şi Irina Ursu, editor-prezentator ŞTIU

Ziarul Financiar 12.03.2021

O discuţie cu Adelina Mihai, jurnalist ZF, şi Irina Ursu, editor-prezentator Aleph News – ŞTIU.

 

Adelina Mihai: Cum să creşti când eşti deja mare? Probabil la asta s-au gândit oficialii Netflix atunci când au luat o decizie care i-a înfuriat pe unii dintre abonaţi. Netflix testează în acest moment restricţionarea aceluiaşi cont care să fie folosit din mai multe locuinţe. De ce sunt furioşi unii utilizatori de Netflix în acest moment?

Irina Ursu: Ştim că mulţi utilizatori împărtăşeau contul şi parola, astfel că pe contul lor se uitau mai multe persoane sau famili din oraşe diferite, pentru că Netflix îţi permitea să ai mai multe conturi aferente unui abonament, astfel încât fiecare să îşi vadă serialele preferate. În cadrul acestui test Netflix va notifica utilizatorii, le vor trimite poate emailuri sau atunci când o să vrea să acceseze platforma le vor cere date de identificare astfel încât ei să vadă dacă locuiesc în aceeaşi casă cu cel care deţine abonamentul pe platformă.

 

Adelina Mihai: Ei vor să scape de aşa zişii „paraziţi”, pentru că fiecare titular de cont de Netflix are una sau două persoane pe care le ţine în „spate”.

Irina Ursu: Şi vor să implementeze şi autentificarea în doi paşi, în care să poată trimite un cod pe numărul de telefon înregistrat în abonament astfel încât codul respectiv să fie folosit în platformă şi să se permită accesul. Din punctul meu de vedere nu cred că asta îi va împiedica pe unii ca mai departe să sune titularul de abonament, să ceară acel cod trimis de Netflix şi să se uite în continuare pe un singur abonament. Dincolo de asta, ne amintim că anul trecut au fost ţări în care ei au restricţionat ideea de a beneficia de o lună gratuit pentu că erau mulţi care îşi făceau cont cu emailuri noi doar pentru a beneficia de acea lună gratuită. Cred că şi România a fost pe lista ţărilor de unde acest beneficiu a fost scos. Ei pun asta cumva pe seama siguranţei, ei vor să afle cât de periculoasă poate fi împărtăşirea acestor date de idetificare, însă, trebuie să ne amintim că oricum Netflix notifica titularii de abonamente dacă cineva se loga cu datele tale şi arăta inclusiv locaţia de unde a fost accesat contul tău. Deci existau măsuri de siguranţă şi înainte.

 

Adelina Mihai: Da, dar nu plătea nimeni. Dacă te uiţi puţin la istoria Netflix observi că ei au încpeut acest business prin închirierea de DVD-uri. Te duceai la magazin închiriai filmul, meregai acasă, îl vizionai şi îl dădeai înapoi. Atunci mergeai cu banii în mână, cash. Ei bine, se pare că mutatul în online, în lcoud, îi poate face pe unii să nu plătească serviciul şi probabil asta e o măsură binevenită pentru ei să îşi crească veniturile care în ultimul an au cunoscut o majorare.

Irina Ursu: Ştim că au înregistrat 37 de milioane de noi abonaţi. Cel mai mare volum a fost înregistrat chiar în primele luni când cam toate ţările în erau în carantină şi au încheiat anul 2020 cu peste 200 milioane de abonaţi. E drept că, deşi a fost o creştere mare până în prima jumătate a anului, pe trimestrul trei au avut cea mai mare scădere din ultimii patru ani în ceea ce priveşte numărul de noi abonaţi, undeva la 2,2 milioane, au recuperat în trimestrul 4, când au depăşit cu cireca 2,4 milioane aşteptările investitorilor. Deci există această presiune la care trebuie să facă faţă Netflix. Îmi aduc aminte, am citit o declaraţie a lui Reed Hastings din 2016 care spunea „noi nu prea ştim în realitate câtă lume foloseşte, cîţi paraziţi are în realiatte fiecare cont Netflix, dar nici nu prea ne interesează pentru că cifrele sunt foarte bune. Iată că cinci ani mai târziu lucrurile nu mai sunt aşa, pentru că există această presiune şie clar că trebuie să livrezi. Netflix are ţeluri foarte măreţe pe care trebuie să le atingă, este platforma care deţine ca volum mai multe produse cinematografice decât toate studiourile de la Hollywood şi vorbim şi de venituri uriaşe, de 25 de miliarde de dolari, deci presiunea este din ce în ce mai mare.

 

Adelina Mihai: Cam 10% din PIB-ul României, Netflix este oricum o companie pe care noi o urmărim îndeaproape. Este şi un model de cultură organizaţională, chiar în cartea lui Hastings vorbeşte el despre începuturile Netflixului, cum la un moment dat avea 200 de angajaţi şi a dat afară circa 40 pentru că îi îmbolnăveau pe ceilalţi cu mediocritate. Iar o regulă la Netflix este să creşti densitatea de oameni performanţi din companie, să ţii mai puţini oameni mai buni că vei avea rezultate chiar mai bune. O altă trăsătură a organizaţiei Netflix este oferirea de feedback real, constant şi în mod autentic. Lecţie pe care fondatorul Netflix a învăţat-o la terapia de cuplu, când avea probleme cu soţia lui pentru că stătea prea mult la muncă.

Irina Ursu: Îmi aduce aminte de glumele care se fac pe seama Netflix, că nimeni nu te întreabă mai mult de sănătate decât Netflix, care te bombardează zilnic cu emailuri, ce ai mai văzut, ce ai vrea să vezi.