ZF IT Generation. Sfatul expertului. Andrei Avădănei, director general Bit Sentinel, securitate cibernetică: Start-up-urile tech trebuie să îşi testeze mai întâi propriul produs. Pentru un pachet complet de securitate IT trebuie să aibă un buget anual minim de circa 5.000 euro

Autor: Ioana Nita 18.03.2021

Un audit pe zona de securitate cibernetică, primul pas pe care trebuie să îl facă un start-up pentru a-şi asigura securitatea cibernetică, costă circa 1.000-2.000 euro.

Start-up-urile de tehnologie, chiar dacă se află la început de drum şi au resurse limitate, ar trebui să conştientizeze necesitatea utilizării unor soluţii de securitate IT şi să investească în prima etapă în testarea produselor şi so­luţiilor pe care le dezvoltă şi pe care se bazează de fapt businessul lor.

Apoi, treptat, acestea pot folosi o serie de soluţii de securitate IT care să le asigure protecţia datelor şi a sistemelor informatice, un buget anual care să acopere tot pachetul necesar de servicii şi soluţii de securitate cibernetică situându-se la circa 7.000 euro.

„Cred că orice companie, indiferent de dimensiunea ei, trebuie să înceapă pro­cesul de maturizare pe cyber se­curity pornind de la un audit gap - deci practic să vadă care sunt lipsurile infra­structurii, ce dispozitive au conectate la internet şi ce aplicaţii sunt în reţea, iar de acolo să construiască peste. Este important să îşi cunoască vulnera­bilităţile pentru a avea ce remedia. Spre exemplu, în cazul companiilor mici, cel puţin în zona aplicaţiilor digitale de tip SaaS, una dintre metodele cele mai bune pentru a face această analiză este efectiv testarea aplicaţiei. În practică, noi am realizat că toate aplicaţiile care ies în piaţă, dezvoltate atât de companii locale, cât şi din afară, au probleme de securitate şi nu probleme simple, ci probleme grave care îi permit unui hacker să fure date, să compromită accesul la informaţii confidenţiale, să influenţeze procesele ş.a.m.d. Iar noi printr-un audit, evidenţiem toate aceste probleme de securitate“, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation la rubrica „Sfatul expertului“ Andrei Avădănei, director general al Bit Sentinel – companie locală specializată în furnizarea de servicii şi soluţii de securitate IT.

El a menţionat că pentru primul pas pe care un start-up trebuie să îl facă pentru a-şi asigura securitatea cibernetică - etapa de audit, de testare a produsului lor, acesta trebuie să investească circa 1.000-2.000 euro. „În general, tarifele pentru un audit de securitate cibernetică pleacă de la 1.000-2.000 euro pentru o companie extrem de mică, dar pot urca destul de mult în funcţie de dimensiunea compa­niei şi de complexitatea infrastructurii. Aş spune că este un cost acceptabil mai ales atunci când vorbim de protejarea bazei de clienţi pentru că sunt foarte multe riscuri care pot apărea atunci când are loc un atac cibernetic. În primul rând vorbim de risc reputeţional. Majoritatea clienţilor nu vor să lucreze cu companii ce au avut un breach de securitate. Sunt clienţi care vor renunţa la colaborarea cu acea companie. Din punctul meu de vedere este un cost acceptabil.“