Investiţi în România! Strategia câştigătoare a comunei Joiţa: Plan de dezvoltare, PUG şi studii de fezabilitate pregătite. Printre investitorii prezenţi în comună se numără CTPark, Nordic, Style Construct sau eMAG

Autor: Alex Ciutacu 18.03.2021

♦ Populaţia Joiţei este se apropie de 6.000 de persoane şi este în creştere ♦ Comuna a atras o nouă investiţie de 90 de milioane de euro de la eMAG, într-un parc logistic. 

Primăria Joiţa, jud. Giurgiu, şi-a construit o strategie de dezvoltare bazată atât pe existenţa Planului Urbanistic General (PUG), ceea ce a simplificat relaţia cu investitorii, cât şi pe realizarea de studii de feza­bilitate în vederea accesării finanţărilor pentru proiecte atunci când acestea apar, a explicat Tănase Constantin, primarul co­munei Joiţa, în emi­siunea Investiţi în România!, rea­lizată de ZF în par­­teneriat cu CEC Bank.

„Cred că primarii tre­buie să îşi facă o strategie de dezvoltare a co-munei, să stabilească ce vor să facă acolo pentru că atunci când faci strategia întrebi şi po­pu­laţia ce nevoi sunt, ce îşi doresc şi de aici sta­bileşti dacă începi cu dru­muri, apă, cana­lizare, şcoli, cabinete medicale. Eu aşa am gândit şi văd că a dat rezultate. Fiecare loca­litate să îşi facă PUG-ul. Neavând PUG este greu să răzbeşti, să faci mereu PUZ-uri, să se aprobe, durează mult. Aşa gândeşti un PUG structurat bine de la început, cu zonă rezidenţială, zonă industrial, fiecare zonă cu ce se pretează“. 

Comuna cu aproape 6.000 de locuitori a reuşit să atragă o investiţie de 90 de milioane de euro prin care eMAG va construi în teritoriu un parc logistic cu 1.000 de companii din ecosistemul marketplace-ului. Cu doar trei ani în urmă, Joiţa atrăgea o altă investiţie de 65 de milioane de euro de la eMAG, iar al doilea val de investiţii duce la formarea unui parc industrial situat pe un teren de 290.000 mp. 

„Cred că un factor care a influenţat venirea eMAG la Joiţa a fost şi faptul că suntem foarte aproape de autos­tradă şi avem PUG-ul realizat.“

„Suntem printre primele localităţi din Giurgiu care au reuşit să facă PUG“.

Cu toate acestea, el a atras atenţia că realizarea acestui plan urbanistic general nu este un lucru uşor de făcut, întrucât presupune o multitudine de avize care se emit foarte greu. Tot primarul concluzionează însă că „dacă insişti se poate“. 

O altă componentă în strategia de dezvoltare a primăriei – de data aceasta faţă de finanţarea investiţiilor publice – ţine de realizarea de studii de fezabilitate. 

„Noi am avut o strategie la nivel de primărie, am zis să facem cât mai multe studii de fezabilitate şi când apare o oportunitate, un OUG cu finanţări, o măsură de fonduri europene, să băgăm proiectul la licitaţie pentru a-l putea implementa cât mai repede. (…) Oportunităţile nu stau mult, afli că până la o anumită data trebuie depuse proiectele şi dacă n-ai proiect stai şi te uiţi, până reuşeşti să îl realizezi a trecut oportunitatea“. 

Primăria Joiţa plănuieşte mai multe investiţii din fonduri publice în următorii patru ani, iar printre acestea se numără finalizarea unui proiect de trotuare, finalizarea procesului de conectare a cetăţenilor la apa potabilă, dar şi un proiect de canalizare. 

„Avem studiul de fezabilitate pentru canalizare, este un proiect mare, dacă îl implementez pot să plec acasă. Îmi doresc să terminăm canalizarea în Joiţa şi putem spune că suntem într-un mic orăşel deja. (…) Investim în şcoli, avem proiect pe fonduri europene pentru baza sportivă, pe fonduri europene pentru reabilitarea căminului cultural şi vrem tot pe fonduri europene să băgăm canalizarea pentru că nu ne permitem din bugetul local“. 

Tănase Constantin este primarul comunei Joiţa din 2004, într-un moment în care asfaltul lipsea, apa curentă şi gazele la fel, iar gropile erau chiar şi în faţa primăriei, după cum povesteşte el. Totodată, administraţia locală din comună a înţeles încă de atunci cât de important poate fi un investitor şi efectul pe care acesta îl generează în lanţ. 

„În 2005 a venit Prologis că voia să investească în zonă, avea teren în Bolintin Deal şi la Joiţa. A mers acolo, mi-a zis că nu a găsit deschidere şi a venit la noi la Joiţa. Am avut un moment de inspiraţie care poate a determinat viitorul comunei. Am chemat secretarul de la vremea respectivă şi inginerul de la urbanism şi le-am spus să lase imediat toate mărunţişurile şi să ne concentrăm pe a aduce investitori în comună să ne dezvoltăm, că altfel batem pasul pe loc. (…) A venit Prologis, a investit, a fost de bun augur, au intrat bani la bugetul local şi de acolo am început investiţiile, am asfaltat pe rând câte două străzi, câte două, apoi am prins proiecte europene şi am ajuns unde suntem astăzi“. 

Printre investitorii care se află astăzi în Joiţa se numără CTPark, Nordic, Style Construct, dar şi alte companii. Odată cu al doilea val de investiţii eMAG în localitate se deschide uşa şi pentru noi investitori. 

„Eu văd în următorii zece ani Joiţa pe primul loc în judeţ în ceea ce priveşte deschiderea, bugetul local, că prin aducerea investiorilor creezi locuri de muncă, îţi vin bani la buget, poţi face o investiţie, poţi investi în şcoli, în sănătate, în sport, în drumuri, în trotuare“.

Comuna Joiţa are „în acte“ peste 4.850 de locuitori, dar primarul spune că numărul real al acestora se apropie de 6.000. Concomitent cu dezvoltarea comunei au apărut şi dezvoltatori care ridică proiecte de case şi vile. 

„Avem un cartier cu peste 100 de vile unde s-au mutat mulţi oameni din Militari. Sunt mai mulţi dezvoltatori care fac case aici, sunt frumos făcute, bine aranjate, proiecte tip, drumurile betonate, spaţiu verde, s-au mutat câţiva şi le-au recomandat şi altor cunoscuţi care stăteau în Militari. Ei spun că atunci când au cumpărat în Militari era spaţiu, puteai parca, puteai circula, dar acum s-a aglomerat şi s-au retras către noi“.