PNRR. Cu ce proiecte vrea guvernul să se ducă la negocieri la Bruxelles pentru a obţine cei 5 miliarde de euro pentru modernizarea transportului feroviar

Autor: Răzvan Botea 20.03.2021

Guvernul a publicat noua variantă a Planului Naţional de Relansare şi Rezilienţă (PNRR), plan prin care transporturilor feroviare şi mobilităţii urbane le vor fi alocate 5 miliarde de euro, dacă guvernul va reuşi să vină cu proiectele care să atragă banii europeni.

În zona de infrastructură feroviară se menţionează alocarea a 5 mld. de euro din cei 30 din PNRR, însă proiectele nu sunt foarte clar definite sau detaliate. Acum provocarea va fi transformarea direcţiilor în proiecte concrete. România trebuie să prezinte Comisiei Europene Planul Naţional de Relansare şi Rezilienţă în primăvara aceasta şi să vină cu proiectele până în decembrie 2023. Toate investiţiile trebuie finalizate până în 2027.

Cu ce proiecte vrea guvernul să se ducă la negocieri la Bruxelles pentru a obţine cei 5 miliarde de euro pentru modernizarea transportului feroviar:

Modernizarea managementului traficului feroviar pe reţeaua naţională în vederea fluidizării traficului feroviar pe următoarele sectoare de cale ferată: Arad-Timişoara-Caransebeş; Cluj-Episcopia Bihor; conexiune feroviară Braşov-aeroport; conexiune feroviară Timişoara - aeroport; trenul metropolitan Cluj Napoca, precum şi reînnoirea liniei de cale ferată (şine, traverse, macaze, înlocuirea stratului de piatra) şi electrificarea liniei de cale ferată.

Optimizarea mersului trenurilor de călători pe reţeaua feroviară naţională şi metropolitană prin achiziţia de material rulant ecologic, modernizarea materialului rulant existent şi modernizarea punctelor de oprire.

Creşterea eficienţei mobilităţii urbane verzi prin dezvoltarea transportului cu metroul ceea ce implică achiziţia sistemelor de management al consumului de energie electrică, achiziţionarea de material rulant nou şi construirea de noi magistrale de metrou Bucureşti şi Cluj.

Optimizarea managementului traficului feroviar pe reţeaua naţională şi investiţii aferente lucrărilor de modernizare a sectoarelor selectate din reţeaua TEN-T, cum ar fi:

o Arad – Timişoara - Caransebeş;

o Cluj - Episcopia Bihor;

o Braşov – Aeroport Braşov;

o Timişoara – Aeroport Timişoara;

o Trenul metropolitan Cluj Napoca

Reînnoirea şi electrificarea căii ferate prin măsuri de reformă (o nouă abordare

strategică care include mecanisme de prioritizare a intervenţiilor) şi investiţii (şine,

traverse, macaze, înlocuirea stratului de piatră), în special pentru tronsoanele

selectate

Optimizarea mersului trenurilor de călători pe reţeaua feroviară naţională, inclusiv prin următoarele intervenţii:

o Optimizarea mecanismului instituţional de gestionare a investiţiilor în

domeniul feroviar şi de furnizare a serviciului public;

o Achiziţia de material rulant verde pentru reţeaua naţională;

o Modernizarea materialului rulant existent pe reţeaua feroviară naţională;

o Achiziţia materialului rulant pentru reţeaua feroviară metropolitană şi

modernizarea punctelor de oprire.

Creşterea eficienţei mobilităţii urbane verzi prin dezvoltarea transportului cu metroul,

inclusiv prin:

o Achiziţia sistemelor de management al consumului de energie electrică;

o Achiziţia de material rulant nou;

o Construirea de noi magistrale de metrou în regiunea Bucureşti-Ilfov şi Cluj.

Investiţiile prevăzute contribuie parţial cu între 40-100% la tranziţia verde prin

finanţarea de căi ferate nou construite sau reabilitate, infrastructuri de transport

urban verde şi material rulant verde.

Investiţiile prevăzute contribuie cu 100% la tranziţia digitală prin finanţarea

digitalizării transporturilor, a sistemul european de management al traficului feroviar

(ERTMS) şi a transportului urban.