CJ Braşov: Racordarea aeroportului Braşov la reţeaua naţională de căi ferate a fost cuprinsă în PNRR, investiţie de aproximativ 300 mil. euro

Autor: Laurentiu Cotu 24.03.2021

Consiliul Judeţean Braşov a anunţat că realizarea recordării Aeroportului Internaţional Braşov la reţeaua naţională de căi ferate a fost cuprinsă în secţiunea ’’Transport şi Mobilitate Urbană’’ a Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), elaborat de Guvernul României, valoarea estimată a investiţiei fiind de aproximativ 300 mil. euro. Planuri pentru conectarea viitorului aeroportul din Braşov la reţeaua de căi ferate au existat încă din anul 2018, când au fost iniţiate discuţii între conducerea administraţiei judeţene şi cea a Regionalei braşovene de Căi Ferate. Încă de atunci, Regionala CFR Braşov a realizat un studiu de traseu preliminar cu mai multe soluţii de realizare a racordului feroviar pentru aeroport.

’’Avem nevoie de legătura feroviară dintre aeroportul de la Ghimbav şi Gara Braşov în primul rând pentru a asigura accesul rapid al călătorilor atât spre Braşov, cât şi spre alte destinaţii din zona noastră. Însă, pe lângă faptul că vom avea un terminal care permite un trafic de 1,2 milioane de pasageri pe an, ne propunem ca judeţul Braşov să devină şi din punct de vedere logistic un important centru de cargo la nivel naţional’’, a declarat Adrian-Ioan Veştea, preşedintele Consiliului Judeţean Braşov, într-un comunicat de presă.

La începutul anului 2020, Divizia Investiţii din cadrul Sucursalei Regionale CFR Braşov a anunţat că studiul de prefezabilitate şi cel de fezabilitate pentru linia de cale ferată spre aeroportul de la Ghimbav sunt cuprinse în lista obiectivelor de investiţii finanţate din surse proprii, solicitând Consiliului Judeţean Braşov documentaţii care să facă referire la această investiţie sau în care să fie evidenţiată realizarea conexiunii feroviare cu aeroportul, astfel încât să se treacă direct la întocmirea studiului de fezabilitate, având în vedere că necesitatea şi oportunitatea investiţiei sunt evidente.

După o tentativă de achiziţie eşuată, în toamna anului 2020 Regionala CFR Braşov a atribuit contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate (SF) privind conexiunea feroviară a aeroportului, document care în prezent se află în etapa de elaborare. Totodată, Regionala CFR Braşov a primit aviz favorabil de la primăria Braşov şi de la primăria Ghimbav pentru realizarea acestei investiţii. Costurile exacte ale acestor investiţii vor rezulta în urma finalizării studiului, însă estimările merg spre 300 de milioane de euro. 

În luna august 2019 Bog’Art, deţinută de omul de afaceri Raul Doicescu, liderul pieţei locale a construcţiilor, în asociere cu UTI Grup şi UTI Facility Management, controlate de UTI Holdings BV din Olanda, au câştigat contractul de 145,5 mil. lei (aproximativ 31 mil. euro), TVA inclus, pentru proiectarea şi construirea terminalului de pasageri al aeroportului Braşov-Ghimbav. Proiectul terminalului de pasageri prevede o suprafaţă desfăşurată de 11.780 mp (subsol, parter, etaj), la care se adaugă o suprafaţă de 510 mp, reprezentând terase construite deschise şi acoperite în afara perimetrului construit. Teminalul va fi dotat atât cu echipamentele necesare asigurării fluxului de transport şi bagaje (ascensoare, scări rulante, benzi transportoare), cât şi cu echipamente moderne de securitate.

Despre aeroportul Braşov se vorbeşte încă din 1992, de când datează Consiliile Judeţene. De-a lungul anilor, au fost tatonări şi întâlniri cu diverşi investitori din străinătate, însă concret a început să se lucreze la aeroport după anul 2009, odată cu aprobarea de către Parlament a Legii privind transferul unei suprafeţe de 200 de hectare aflate la Ghimbav, din domeniul public al statului şi administrarea Institutului Naţional de Cercetare Dezvoltare pentru Cartof şi Sfeclă de Zahăr Braşov, în domeniul public al judeţului Braşov şi în administrarea Consiliul Judeţean, pentru construirea Aeroportului. Primul obiectiv construit în cadrul Aeroportului Internaţional Braşov - Ghimbav a fost pista de decolare-aterizate (cu o lungime de 2.850 de metri şi o lăţime de 45 de metri), finalizată în 2014.