Colliers: Piaţa hotelieră locală ar putea începe revenirea în a doua jumătate a anului 2021, susţinută de un avans al turismului internaţional

Autor: Andreea Tobias 26.03.2021

Industria ospitalităţii a fost printre primele afectate de criza generată de coronavirus şi va fi printre ultimele care îşi vor reveni. Drumul spre revenire presupune stabilirea unui mod de a face experienţa hotelieră mai sigură, iar anul acesta va aduce noi tendinţe în zona ospitalităţii - minimizarea risipei alimentare, grija pentru clădiri verzi şi sustenabilitate şi preferinţa pentru alimente produse local, dar şi dispozitivele smart concepute să diminueze consumul de energie sunt doar câteva dintre tendinţele care vor modela un viitor mai sustenabil începând cu 2021, arată raportul anual Colliers pentru 2020.

Având în vedere istoricul pieţei şi evoluţia dinaintea pandemiei, consultanţii Colliers sunt optimişti privind capacitatea de revenire şi interesul investitorilor pentru această piaţă (deşi următorii ani vor fi cu siguranţă dificili). Unii dezvoltatori şi-au continuat proiectele din zona de ospitalitate şi au găsit modalităţi de a negocia cu băncile finanţatoare, confirmând încrederea pe termen lung în această piaţă a unor jucători cu o situaţie financiară robustă.

Chiar şi în timpul pandemiei, noutatea unui brand, designul atractiv şi un bun raport calitate-preţ au atras un grad de ocupare de 20-30% în timpul săptămânii şi de 45-50% în weekend-uri.

În ceea ce priveşte proiectele viitoare, există încă puţine hoteluri în lucru, iar mărcile caută locaţii bune pentru a se afilia.

Până la sfârşitul lui 2021, consultanţii Colliers se aşteaptă la deschiderea unui hotel cu 85 de camere şi a unui hotel de lux în centrul vechi al Bucureştiului, cu 217 camere, întrucât acestea se află într-un stadiu avansat de construcţie.

„Perspectivele pe termen mediu rămân pline de provocări. La nivel global, turismul a scăzut în 2020 la cel mai mic nivel din ultimii 30 de ani în ceea ce priveşte activitatea. În Europa, conform unui sondaj al Organizaţiei Mondiale a Turismului, majoritatea experţilor văd revenirea activităţii la nivelurile pre-pandemice ale călătoriilor în străinătate nu mai devreme de 2023. Mai mult, sondajul arată că o revenire mai importantă în zona de turism internaţional vom vedea în a doua jumătate a anului 2021 - cel mai probabil în funcţie de vaccinare, dar sunt destui care avansează termenul în 2022. Ne-am aştepta ca România să urmeze exemplul altor ţări europene şi să revină într-un ritm similar. Şi deşi, în ansamblu, România nu s-a bazat atât de mult pe turiştii străini (ţara a avut printre cei mai puţini vizitatori străini din Europa Centrală şi de Est), Bucureştiul va avea de suferit, pentru că înainte de pandemie a înregistrat o creştere atât a turismului de afaceri, cât şi de agrement”, explică Raluca Buciuc, Partner & Head of Valuation Services and Hospitality Advisory Services al Colliers.

În Bucureşti, gradul de ocupare a continuat să fie redus. De exemplu, un hotel bun de 4 stele din zona centrală a înregistrat un grad de ocupare de aproximativ 30%, comparativ cu peste 80% în 2019.

Într-un scenariu decent, gradul de ocupare ar fi trebuit să crească până la 50% până la sfârşitul lui 2020 pentru hotelurile renumite, dar al doilea val de Covid-19 a amânat revenirea industriei. Cum Bucureştiul nu este o opţiune tradiţională de vacanţă de vară şi este legat mai degrabă de zona călătoriilor de afaceri, gradul de ocupare a rămas scăzut în timpul verii, în zona de 10-15%.

Venitul mediu zilnic pe cameră disponibilă (ADR) a fost, de asemenea, afectat, dar într-o măsură mai mică. Media ADR între iunie şi august a scăzut cu 20-25%, comparativ cu media înregistrată în 2019, în aceeaşi perioadă, atingând un nivel de 250 lei/cameră/noapte. Mai mult, rezultatul combinat al limitărilor de călătorie şi al regulilor guvernamentale privind distanţarea socială au contribuit la amânarea sau anularea multor evenimente, conferinţe sau convenţii de nivel înalt, care au dus direct la scăderea călătoriilor pentru afaceri şi agrement.

„Într-un an normal, la un hotel de 4 stele care permitea evenimente private, aceste servicii au adăugat în jur de 40% din veniturile anuale, în timp ce pentru hotelurile de 5 stele căutate, procentul a depăşit cu uşurinţă pragul de 50%. Interesant este că hotelurile mai noi şi mai flexibile pot fi oarecum mai avantajate de această situaţie, deoarece au avut tendinţa de a pune un accent mai mic pe restaurante / evenimente. Vedem 2021 ca fiind un an bun de intrare pe piaţă pentru noile mărci internaţionale sau pentru cele existente, care plănuiesc extinderea reţelei, atâta timp cât proiectele în discuţie sunt bine amplasate şi cu un număr suficient de camere pentru a susţine modelul de afaceri. 2022 este de aşteptat să fie anul unei activităţi revenite la o oarecare normalitate şi, prin urmare, vedem jucătorii pe termen lung pregătind terenul în acest sens”, adaugă Anca Merdescu, Associate Director Investment Services la Colliers.

Pandemia a schimbat fundamental experienţa clienţilor şi anumite tipuri de călătorii, precum summit-urile, care ar putea să nu mai revină niciodată pe deplin la nivelurile pre-pandemie. Cum va dura ceva timp până când şi călătoriile de afaceri internaţionale îşi vor reveni, turismul local va continua să joace acum mai mult decât oricând un rol foarte important. Schimbările operaţionale, în special legate de sănătate, curăţenie şi flexibilitate şi folosirea spaţiilor exterioare vor fi în prim-plan.