Un sfert de milion de bucureşteni au rămas vineri fără principalul mijloc de transport, din cauza grevei de la metrou

Autori: Alina-Elena Vasiliu , Liviu Popescu 26.03.2021

Peste 250.000 de călători mergeau zilnic cu metroul din Bucureşti, potrivit calculelor ZF pe baza celor mai recente date furnizate de Metrorex, aferente lunii martie din 2020. Toţi au rămas astăzi fără acest mijloc transport, după ce sindicaliştii din Metrorex au decis să facă un protest spontan.

Astfel, pornind de la cele mai recente date privind numărul zilnic de călători cu metroul bucureştean, din martie 2020, când starea de urgenţă şi carantina intraseră deja în vigoare, ZF a calculat că circa 250.000 de persoane circulau zilnic cu metroul din Capitală. Ţinând cont de contextul pandemic actual şi de măsurile restrictive din prezent, numărul nu este cu mult diferit nici astăzi. Spre comparaţie, înainte de pandemie, circa 500.000 de bucureşteni alegeau metroul ca mijloc principal de transport.

Pe 26 martie 2021, din cauza unei greve-surpriză, un sfert de milion de bucureşteni au rămas pietoni şi au apelat la alte mijloace de transport. Tocmai când un nou val al pandemiei loveşte din nou, călătorii au fost nevoiţi să se înghesuie în tramvaie şi autobuze pentru a ajunge la serviciu. 

Traficul din ultimul an era oricum mai redus faţă de cel obişnuit, după ce izolarea din cauza pandemiei i-a ţinut pe mulţi acasă, de unde lucrează pentru companii. În martie 2019, de exemplu, media zilnică de călători era de peste 540.000, arată tot datele furnizate de Metrorex.

Doar la Aurel Vlaicu, cea mai aglomerată staţie din Bucureşti, traficul scăzuse cu circa 70% între 1 octombrie şi 15 noiembrie 2020 faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior. Astfel, dacă în acest interval din 2019 aproape 1,2 milioane de persoane validaseră cartele în această staţie, în 2020 numărul s-a redus drastic până la doar 360.000.

Situaţia este similară şi la Pipera, capătul magistralei 2, în jurul căreia de asemenea s-au dezvoltat mai multe proiecte office în ultimii ani. Hermes Business Campus, Iride Business Park, Novo Park sunt doar câteva dintre ele. Între 1 octombrie şi 15 noiembrie 2020, aproximativ 200.000 de oameni au validat cartele în staţia Pipera, cu 78% mai puţin faţă de cei peste 900.000 din acelaşi interval al anului precedent.

Scăderile sunt similare şi în ceilalţi poli de business ai oraşului, precum Piaţa Victoriei, Timpuri Noi, Politehnica sau Grozăveşti, zone ale oraşului care concentrează fiecare mai multe clădiri de birouri şi, în consecinţă, zeci de mii de oameni care mergeau zi de zi la birou. Cea mai mare scădere se înregistrează la staţia de metrou Pipera – minus 78%, iar cea mai redusă dintre staţiile analizate de ZF pe baza datelor de la Metrorex, la Timpuri Noi şi Piaţa Victoriei 2 – minus 63%.

Reducerea drastică a traficului de la metrou s-a văzut încă din martie 2020, când, odată cu izolarea şi starea de urgenţă, numărul de călători s-a înjumătăţit.

La începutul lunii martie 2021, director al Metrorex a fost numit Ştefan Paraschiv, fost preşedinte al CA Romaero (2017-2020), cu experienţă de 15 ani în strategii de afaceri, leadership şi managementul vânzărilor, pentru companii din ţară şi din străinătate, absolvent de ASE şi cu studii în străinătate.

Circulaţia trenurilor de metrou este afectată vineri de un protest spontan al unor reprezentanţi ai sindicatului USLM în staţia Piaţa Unirii, care au blocat calea de rulare, împiedicând pornirea la timp, conform programului normal, a trenurilor de pasageri, a anunţat Metrorex.

Compania spune că „aşa-zisul protest spontan reprezintă în fapt o acţiune sindicală, în timpul căreia reprezentanţii USLM au refuzat orice tentativă de dialog cu conducerea Metrorex. Deşi sindicaliştii au lăsat de înţeles că ar avea o listă de cereri, invitaţiile repetate de întâlnire cu managementul companiei au fost ignorate complet pe parcursul nopţii". Metrorex spune că liniile de metrou nu au putut fi puse sub tensiune pentru operarea trenurilor de pasageri.

Ca reacţie, Societatea de Transport Bucureşti (STB) a luat măsuri de suplimentare a capacităţii de transport, din cauza grevei de la metrou şi a chemat angajaţii liberi de acasă pentru a menţine în traseu vehiculele programate să se retragă.