Taxarea averilor mari, o soluţie prin care se poate finanţa efortul de ieşire din criză şi preveni creşterea inechităţilor sociale

Autor: Bogdan Cojocaru 27.03.2021

În timp ce guvernele caută noi şi noi surse de bani pentru finanţarea eforturilor de luptă cu criza provocată de pandemie, iar riscul acutizării inechităţilor sociale se amplifică, o idee pentru rezolvarea acestor probleme devine tendinţă: taxarea averilor mari.

În timp ce guvernele caută noi şi noi surse de bani pentru finanţarea eforturilor de luptă cu criza provocată de pandemie, iar riscul acutizării inechităţilor sociale se amplifică, o idee pentru rezolvarea acestor probleme devine tendinţă: taxarea averilor mari.

Statele lumii dezvoltate au cheltuit şi cheltuiesc miliarde de euro, dolari sau alte monede pentru a proteja populaţia şi veniturile acesteia de pandemie. De asemenea, cu alte miliarde sunt garantate împrumuturi de urgenţă pentru companiile afectate de criză. Toate acestea înseamnă datorii de care guvernele vor putea scăpa, în cele mai multe cazuri, abia peste un deceniu. Ar fi o povară imensă care va apăsa pe viitoarele generaţii. O trăsătură a actualei crize este impactul disproporţionat în diferitele pături sociale. Şocul este mai puternic pentru cei cu venituri mici şi mai slab pentru cei cu averi mari, care în ultimii ani au devenit şi mai bogaţi, după cum remarcă swissinfo.ch. Bogaţii au avut „o pandemie bună“, scrie Rhymer Rigby, comentator pentru Financial Times.

„Toate aceste datorii nu pot fi plătite în doar câţiva ani fără declanşarea unor perturbări serioase în societate“, spune  Christian Keuschnigg, profesor de ştiinţe economice la Universitatea  St Gallen.

Econo­mişti şi guverne caută modalităţi de a împărţi această povară echitabil. În Marea Britanie, spre exemplu, guvernul a îngheţat pragurile exceptării de la plata taxelor pentru a atrage mai multe venituri în anii care vin. În Elveţia, Jan-Egbert Sturm, directorul institutului economic KOF, a sugerat aplicarea unei taxe de solidaritate pe timpul şi după pandemia de COVID-19 în sectorul afacerilor, îndreptată în special spre magazinele online şi firmele farmaceutice, care şi-au văzut veniturile crescând în timpul crizei.

Citiţi continuarea pe www.businessmagazin.ro