Pandemia şi impactul asupra consumului privat: Apetitul pentru mobilă şi produse electrocasnice e mare, dar vânzările de modă şi carburanţi au suferit şi suferă încă. Online-ul e câştigătorul suprem

Autor: Cristina Roşca 31.03.2021

♦ Consumul privat a crescut anul trecut cu 2,2%, de trei ori mai lent decât în 2019 ♦ Totuşi, a rămas în teritoriu pozitiv în pofida pandemiei ♦ În ianuarie 2021, cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul, cel mai important indicator pentru consumul privat, a postat un plus de doar 1,7% faţă de aceeaşi lună a anului trecut, semn că românii sunt mai precauţi şi mai atenţi pe ce îşi cheltuie banii.

Pandemia de COVID-19 a lovit, într-o măsură sau alta, toate sec­toarele din comerţul cu amă­nuntul, însă impactul în vânzări variază puternic. Mai exact, datele de la INS arată că anul trecut vân­ză­rile de produse pentru locuinţă - mo­bilă, elec­tronice, electrocasnice sau corpuri de iluminat – au crescut semni­ficativ (7,8%). La polul opus, vânzările de haine şi car­bu­ranţi au fost pe minus cu 13,6% şi respectiv 8%.

Explicaţia e simplă: oamenii şi-au petrecut la interior mult mai mult timp decât înainte, atât pentru că munca s-a mutat acasă, cât şi pentru pentru că restaurantele şi cafenelele au funcţionat cu multe restricţii. Astfel, banii pe care românii altfel i-ar fi cheltuit pe ieşiri în oraş sau pe vacanţe, i-au dat pentru a-şi face şederea mai plăcută.

„Vânzările au reînceput să apară (după perioada de şoc – n.red.), valorificând dorinţa oamenilor de a-şi face mai plăcută şederea în propriile locuinţe şi veniturile rămase disponibile prin anularea călă­toriilor şi a altor activităţi sociale“, explică Dragoş Sîrbu, CEO al retailerului de electro-IT Flanco, al doilea cel mai mare jucător din această piaţă.

Numărul foarte mare de oameni care au lucrat preponderent de acasă a dus la o schimbare a majorităţii obiceiurilor de consum. Mai exact, românii (dar nu numai) şi-au cumpărat mai puţine haine, încălţări sau cosmetice. Iar faptul că magazinele fizice au fost închise câteva luni a cântărit greu în cifrele finale şi i-a îndreptat - cel puţin temporar - pe consumatori în online.

O altă schimbare în segment o reprezintă produsele pe care le cumpără acum românii. Spre exemplu, a dispărut apetitul pentru tocuri, rochii de ocazie sau produse de machiaj. La mare căutare sunt pantofii sport, confortabili, treningurile sau hainele de stat în casă şi produsele de îngrijire.

Unii jucători din piaţă spun însă că e  doar o situaţie temporară.

„Dorinţa de revenire la obiceiurile de dinaintea crizei sanitare se reflectă în cererea pentru produsele elegante, atât pentru zi, cât şi pentru evenimentele de seară“, explică Petru Chiriac, fondatorul retailerului local Il Passo, un business cu o vechime de peste două decenii. Toată lumea vrea să revină la vechiul normal, dar momentan nu există un termen pentru asta.

Datele aferente lunii ianuarie, primele disponibile pentru consum în 2021, arată că nu s-au schimbat multe faţă de anul anterior, cel puţin la nivel de tendinţe. Vânzările de haine şi de carburanţi rămân pe minus, un semn privind mobilitatea încă redusă a populaţiei, în timp ce cererea de produse de mobilier sau de bunuri electroIT e în continuare ridicată.

Singura schimbare de direcţie e în cazul produselor farmaceutice, de parfumerie şi cosmetice. Acestea sunt analizate împreună, iar în 2020 a existat o creştere de aproape 5% a vânzărilor pe toată categoria. În prima lună din acest an apare o trecere în teritoriul negativ.

Online-ul, câştigătorul suprem al acestei crize generate de pandemie, continuă să crească cu peste 35%, dovadă că adepţii câştigaţi în ultimul an de acest canal au rămas fideli achiziţiilor pe internet.

„Dacă ne uităm la ecommerce, cred că ce a făcut pandemia a fost să accelereze cu câţiva ani dezvoltarea, dacă nu chiar mai mult. Această situaţie nu se va mai inversa. Ponderea online-ului în business nu va mai scădea sub nivelul prezent. Dar viitorul va fi diferit de la un segment la altul“, spunea recent Berke Biricik, principal în cadrul Mid Europa Partners şi cel care conduce biroul de la Bucureşti al fondului de investiţii. Printre companiile din portofoliul fondului se numără retailerului Profi, aşa că oficialii Mid Europa Partners sunt atenţi la astfel de tendinţe.

Pentru toată lumea este greu de estimat ce va fi în 2021 şi cum vor arăta cifrele privind consumul după ce se va trage linie la final de an, însă antreprenorii şi executivii se arată optimişti că am învăţat ceva din această criză, iar dacă nu apar schimbări dramatice pe parcurs, direcţia de mers e spre bine.