Comerţul în cifre: 215.000 de firme cu 845.000 de salariaţi fac afaceri de 650 mld. lei anual. Comerţul este cea mai importantă „industrie“ a României dacă ne raportăm la cifra de afaceri totală a companiilor care şi-au declarat acest obiect de activitate

Autor: Cristina Roşca 31.03.2021

Comerţul în ansamblul său este un do­meniu ce grupează sub aceeaşi umbrelă atât lan­ţurile de hipermarketuri şi super­marketuri, micii comercianţi, farmaciile, magazinele de modă, cosmetice, mobilă sau electro­casnice, cât şi traderii agricoli, distri­bui­torii de medicamente sau vânzătorii de ma­şini. Astfel, este un domeniu care în 2019 – cel mai bun an pentru businessul local – aduna 215.000 de firme cu 845.000 de sala­riaţi şi afaceri cumulate de 650 mld. lei.

Datele pe 2020 nu sunt încă publice şi este greu de estimat încotro s-au dus cifrele, dat fiind că unele sectoare sau cel puţin unele companii au evoluat bine în pandemie şi au postat creşteri chiar şi de două cifre, în timp ce altele vorbesc de scăderi de până la 35%.

Pandemia a lovit acest sector după mai mulţi ani de creşteri susţinute, perioadă în care şi economia în ansamblul său, dar şi consumul privat s-au aflat pe un trend ascendent. Spre exemplu, afacerile totale ale comercianţilor - fie ei jucători din retailul alimentar, din comerţul cu cereale, cu medicamente sau carburanţi – s-au aflat în anul de dinaintea pandemiei cu 8% peste nivelul din 2018. În termeni de cifră de afaceri totală, comerţul nu doar că a ajuns din nou la nivelul din 2008 – ultimul an de boom economic înainte de criza financiară anterioară –, ci l-a depăşit cu mult, piaţa aproape dublându-se în puţin mai bine de un deceniu. Spre comparaţie, businessul total al companiilor locale a crescut şi el în această perioadă, însă „doar“ cu 58%.

Cifra de afaceri a companiilor din comerţ s-a dublat, deşi numărul de companii a scăzut în aceeaşi perioadă cu peste 30.000, semn că piaţa e tot mai concurenţială, iar cei mari sunt şi mai mari. Totodată, între 2008 şi 2019 sectorul comerţului a pierdut peste 100.000 de salariaţi, cea mai dură restructurare având loc în primul an al crizei financiare precedente.

Astfel, astăzi comerţul este al doilea cel mai mare angajator din economie după industria prelucrătoare cu 845.000 de oameni pe statele de plată. În termeni de cifră de afaceri însă, acest domeniu este principala „industrie“ a României. Comercianţii au ajuns să contribuie cu 37,8% la cifra de afaceri cumulată a tuturor companiilor din economie în 2019.

Importanţa strategică a comerţului în business se vede şi la vârful pieţei. Mai exact, în top 1.000 companii din România mai bine de o treime sunt comercianţi, iar dintre primii zece cei mai mari actori din business, şase şi-au declarat drept CAEN o formă de comerţ. Cei mai mulţi jucători sunt internaţionali, însă între ei, chiar şi la vârf, îşi fac loc şi afaceri antreprenoriale precum Dedeman. Numărul acestora din urmă este relativ mic, însă există industrii precum bricolaj, electroIT sau retail farma unde deţin poziţii-cheie.

Comerţul este o piaţă puternic concentrată la vârf, cu primii 20 de jucători care au afaceri de 150 mld. lei în 2019, adică aproape un sfert din toată piaţa. Pragul de intrare în top este de 4 mld. lei, un nivel pe care, în alte industrii majore din economie, nu îl ating nici măcar liderii.

La vârful pieţei sunt companii în special din comerţul alimentar – şapte din 20, dar şi patru benzinari, doi jucători din farma şi câte un reprezentant al industriei de tutun, bricolaj, comerţ online, retail electroIT, comerţ agricol, comerţ auto şi distribuţie de bunuri electroIT.